Jump to content

Magnetospeed V3


Elgjaeger

Recommended Posts

Hei, lurer på å bytte ut min optiske kronograf med Magnetospeed V3 kit. Den jeg har fungerer greit, men tungvindt å rigge opp på skytebane med andre folk, samt ved skyting på bane med elektroniske skiver der vi ikke går frem til skivene etc. Lurer på om Magnetospeed V3 kan brukes på o/u og s/s dobbelrifler, finnes det holdere/fester som gjør det mulig?

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det vil fungere på o/u eller s/s da der skal være en gitt avstand mellom sensoren og kula. Så på en rifle med to løp vil du nok bare klare å kronografere det ene løpet.

 

magnetospeed er mye mer brukervennlig enn noe annet jeg har brukt. Det er bare å feste den på løpet og skyte

Link to comment
Share on other sites

MSen fungerer godt den. Ulempen med den er at den vil påvirke treffpunkt og av og til også presisjon om en ikke klarer å spenne den fast godt nok. Har opplevd at den kan være vanskelig å få til å sitte bergfast på dempere, slik at den kryper litt I rekylen. Ser ikke ut til å ha noe å si for målingen, men det gir dårligere samling på skiva. Har brukt å legge på en runde maskeringstape på pipe/ demper for å gi bedre friksjon. Litt irriterende å måtte skyte dobbelt opp for å sjekke både hastighet og presisjon.  Ville også vurdert å bite I sureplet og legge I nok til en Lab Radar. (Husk å kjøpe med eksternmikken så målinger på våpen med demper går smertefritt.)

Link to comment
Share on other sites

Er jo litt rigging samt upraktisk med Labradar også så lenge man skyter på bane med mange andre folk, var liksom litt av hensikten å ha noe som er enkelt å bruke uten å påvirke andre skyttere. Er klar over at treffpkt etc kan/vil påvirkes, og det er jo en ulempe når man skyter ladestige, vil kreve flere skudd.

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd labradar? den er laget for å brukes med andre folk rundt seg som skyter samtidig. 

Rigging går på <1 minutt

 

Jeg har hatt de aller fleste chronoer, og er nå bestevenn med labradar ;) Dette da jeg skyter veldig mye forskjellige våpen i varierende hastigheter. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg opplever ikke noe problemer med treffpunkt, men klart det kan skje, det er jo en ekstra vekt frempå løpet

Jeg har kronografert en mengde (>25) forskjellige Sauerpiper med MV3. Den flytter treffpunkt konsekvent opp i "god 9er" over. Noen ganger bittelitt til siden også. Enkelte match, og LH-rifler får svært liten, eller ingen endring. Enkelte "sugerrørspiper" på jaktrifler flytter treffpunkt så mye som opp i 6eren.

Til tross for at den er ei "vekt på løpet" så har jeg aldri sett endring nedover, så jeg tror kanskje treffpumktendringen er relatert til munningstrykket, og det at det er ei flate parallelt med kulebanen.

Jeg har enda ikke avfyrt et skudd som ikke ble målt, som jo er svøpen til vanlige kronografer. Alle skudd måles, og får en troverdig måling.

Labradar har jeg ikke erfaring med, men registrerer at flere som har de med på banen sliter litt med å få dem til å måle. Det har jeg aldri sett på Magnetospeed. Jeg lurer på om det kan være noe høyere brukerterskel på Labradar?

Har du forresten den europeiske eller den amerikanske versjonen aps?

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Også er jo fordelen med Magnetospeed, i motsetning til konvensjonelle kronogafer, og Labradar, at en ikke trenger å foran standplass, eller å ha noe stående opp, på ei bane der en ratt må stå i kø mellom seriene osv. Jeg har ikke kronograf, men som fersk hjemmelader så ser jeg jo at det bør jeg ha. Og da funderer jeg på Magnetospeed, nettopp av den årsaken. En slipper å ha noe stående opp der andre skyter mellom ens egne serier. Akkurat det ser jeg ikke at Labradar løser på noen bedre måte enn konvensjonelle kronografer. En slipper kanskje å rigge den foran standplass? Slik en vel ofte må regne med å måtte gjøre med en vanlig en.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøve Labradar, kunne godt tenkt meg den også, men ser for meg den er litt mer «i veien» når jeg ikke er alene på banen. Regner vel med at piper som har stor treffpunktsdifferanse med og uten demper også vil bli påvirket av MS ja. Ser jo at Kimber’en min med sugerørpipe treffer i 6’eren under uten demper (dersom innskutt med demper). Sauer 202 med 17mm pipemunning har et par cm avvik med og uten demper mens 19mm pipen har enda mindre.

 

Link to comment
Share on other sites

Det går fint å bruke på ein drilling, i alle fall. Eg har og montert den på siden av hagleløpet, og det funket.

 

Forøvrig har eg samme erfaring som @M67 , av og til opptil 8 cm forflytting opp, andre ganger ingenting. Men eg har ikkje merka noko endring i samling med V3en av eller på, kun treffpunktforflytting. Det hender at det og er litt sideforskyving, men det har eg tenkt var pga at den ikkje er montert 100% plant. 

Edited by aresm
Link to comment
Share on other sites

Labradaren er lynkjapp å rigge. Sett opp ved siden av våpenet, sikt inn mot målet, slå på, skyt. Den bruker (normalt) lydtrykket fra skuddet til å trigge radaren. For å få sikker trigging, spesielt med dempede våpen må den plasseres oppe ved, og nær munningen. «Problemet» løses ved å bruke ekstern mic. Har ikke hatt manglende registrering når jeg har brukt denne. Må få legge til at jeg ikke har brukt den veldig mye ennå, så det kan jo være situasjoner jeg ikke har erfart så langt. Magnetospeeden har jeg brukt et par - tre år nå, og den er sikker, men drar med nevnte ulemper. Om en skal teste ladninger i flere våpen i samme økta er Labradaren klart mer brukervennlig.

For å svare på TS sitt spørsmål. Burde ikke være noe i veien for å spenne opp MSen på en løpspakke, men har aldri prøvd selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...