Jump to content

Halvauto til jakt fra før 6/5/2004


Olesøn

Recommended Posts

Er det noen her som har erfaring med bruk av følgende sitat fra forskriften om forbudte skytevåpen, paragraf 5.

 

Og vi leser fra (for)skriften:

 

Halvautomatiske rifler som første gang var lovlig ervervet før 6. mai 2004 og som kunne lovlig benyttes til jakt er godkjent for erverv, eie og besittelse til jakt, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd.

 

Jeg har en FN Browning i 35 Remington på hånd. Den er lovlig registrert her i landet, og er såvidt jeg kan skjønne ervervet for og brukt til jakt. Etter min mening kommer da dette utdraget fra paragraf 5 til sin rett. 

 

Spørsmålet er som først nevnt. Er det noen her inne som HAR BRUKT denne som argument i en FAKTISK SØKNAD? Ikke hva du trur, synser og mener, faktisk anvendelse og hvordan det gikk. 

Det er nok tråder som omhandler hvordan verden burde være, så den diskusjonen tar vi ikke her. 

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, jeaant skrev:

Mest sannsynlig upløyd mark at du skal søke å kjøpe. Han jeg vet om som har Norinco MAK 90 til jakt, han gjemmer seg nederst i myrgrøfta og innerst på skogen for å si det sånn.

Det gjør han jeg vet om som har ei "Rifle, Springfield 7.62x51" også - våpenkortet nevner ikke at det er en M14.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Den gangen stod det ingenting på søknaden som det gjør i dag angående halvauto og ikke, og det var vanlig praksis at de ble registrert kun som rifle. Omtrent alle forhandlere skrev bare rifle eller jaktrifle for sånne ting som Remington 7400. Men at yngre jenter på våpenkontorene i dag som ikke var med den gangen kan finne på å lage bråk av dette det tror jeg nok. Jeg tør f.eks ikke selge det jeg har av halvauto registrert som bare rifle den gangen, selv om alle tilfeldigvis er med på dagens liste.O.o

Edited by jeaant
Glemt noe.
Link to comment
Share on other sites

Dagens eier har alles in ordnung, ikke noe problem der. Hvis våpenet ikke kan registreres på meg vil det bli ødelagt veggpryd, og det vil man jo helst unngå. Derfor tenkte jeg at teksten jeg siterte er siste håp. Eventuelt legge ut 5 høvdinger for at kripos skal få den på lista. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Litt gammel tråd dette, så er vel kanskje ikke aktuelt lenger, men gikk uansett helt greit for min del, ved Kjøp av en HK SL7 tidligere i år. Skrev det ikke i søknaden, men når våpen kontoret ringte for å spørre hva slags våpen dette var i og med at det ikke sto på lista, så var det greit, når det var registrert på jakt før 6/5 2004

Link to comment
Share on other sites

Fant dette i Jnr 09-01719 Rundskriv 2009-009 Samlerundskriv våpen pr 04-10-2016

Sitat

Politidirektoratet har i medhold av våpenforskriften § 7 annet ledd i ovennevnte forskrift gitt en generell godkjenning for halvautomatiske pistoler og hagler, jf. ovennevnte forskrift §§ 2 og 3. Halvautomatiske våpen som ikke i forskrift er gitt en generell eller særskilt godkjenning til erverv til øvelses- og konkurranseskyting har til nå kunnet videreselges etter reglene i tidligere rundskriv G-155/93. Slik våpenforskriften § 106 første ledd er utformet, antar Politidirektoratet at slikt videresalg til øvelses- og konkurranseskyting ikke lenger kan skje. Nåværende eier vil imidlertid fortsatt kunne beholde våpenet. Dersom et slikt våpen ønskes byttet ut, må nåværende eier enten deaktivere eller destruere dette, eventuelt videreselge våpenet til en samler som har et godkjent samlerområdet der våpenet kan inngå. Slike våpen som tidligere er ervervet av privatpersoner til samling kan på tilsvarende måte selges til annen samler, men ikke til øvelses- eller konkurranseskyting.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har forholdsvis nylig (dvs omtrent ett år siden) kjøpt en Winchester Self-Loader modell 1910 til jakt. 

 

Mulig mitt vedlegg til søknaden var overkill, men jeg skrev et brev hvor jeg redegjorde kort for hva dette våpenet er for noe, hva magasinkapasigeten er, hvor gammelt det er, og at det er et utpreget sivilt jaktvåpen utviklet for sivilt bruk og er uten militær historie av betydning. 

Jeg skrev også at forrige eier brukte våpenet på jakt i en mannsalder.

Søknaden gikk rett gjennom, uten problem.

Edited by Vargen
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...