Jump to content

Grunneierandel elgjakt


ragnarn

Recommended Posts

Hvordan godtgjøres grunneier for elgjakt?

 

Det vanlige er vel at grunneier(e) får halvparten, men de har vel strengt tatt ikke rett på iht lovteksten

 

Vi har i alle år godtgjort grunneiere etter ønske

 

Lurer på hvordan dette løses rundt om

 

Det er privat vald

Edited by Ragnar.o
Link to comment
Share on other sites

Akkurat det trenges det ikke noen lovtekst på. Som M67 sier, grunneier kan ta det han vil, så er det opptil jegerne om de vil betale det som forlanges.

Godseier Løvenskiold har vel drevet utleie av jakt på den måten i mange herrens år. Resultatet er at kun pengesterke jaktturister har råd til å jakte på hans eiendommer, så vidt jeg har forstått.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

mene grunneier burde betale de for jobben de gjør med å skyte hjort

Noen steder gjør de jo det. Men da tar grunneier alt kjøtt. Mer penger og mindre styr for grunneier å selge dyrt, pent slaktet kjøtt, og forholde seg til en, ryddig mann, som skyter det som skal skytes - istedenfor en drøss jegere som skal surre rundt til enhver tid.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt må vi godtgjøres for at vi jakter for grunneierne. Burde både få alt kjøtt og kontanter i tillegg.

Det er dyrt med våpen, klær, utstyr, ammo, den jævlig unødvendige årlige skyteprøva og å holde hund, vi driver da ikke på med slikt for morro.

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

De fleste elgjegerne jeg kjenner deler 50/50 på kjøttet til grunneier. Denne avtalen har jeg også med min grunneier

Noen få jeg har kjennskap til betaler en sum i stedenfor kjøtt

I år var vi ikke så heldige i laget mitt så jeg hadde ingen del til grunneier så kjørte til ham med en flaske god Aquevit i steden 😃

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Etterhvert så har grunneierne skjønt at de faktisk sitter på en verdi når det gjelder jakt. Rundt her er det grunneiere som selger fellingsløyver, selger jaktdager med pris for dagen(e) det jaktes og fast pris på slaktet. Andre har 50/50 deling og atter andre gir bort hele jakten. Noe henger nok igjen fra "gamle dager" men ser ut til å være i endring etterhvert som det kommer nye eiere til utmarken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...