Jump to content

Gordon Setter etter hjort


Skiskytteren

Recommended Posts

 

1 time siden, DoctoRoy skrev:

Ha hunden din i bånd. 

 

Hjelpsomt innlegg, slike innlegg som gjør kammeret så bra 👏👍

 

Grunndressur er vel tingen her, jobbe med innkalling og nei. 

Min es var litt ivrig på kløvvilt når han var ung, men et ublidt møte med ei sur elgku ble han kurere for det, ser ikke på rådyr, elg eller sau lenger.

Har du rios? 

Link to comment
Share on other sites

55 minutter siden, sveink skrev:

Hjelpsomt innlegg, slike innlegg som gjør kammeret så bra 👏👍

 

Kjekt med ros - så takk skal du ha :)

 

 

3 timer siden, Skiskytteren skrev:

Problemet oppstår når hunden møter hjort. Då tar han ut på fleire kilometer og lukker øyrene totalt. 

 

Hvorfor i all verden går du med hunden løs i hjorteterreng når du når du har gjentatt erfaring av hva som blir resultatet? Det er ingen rettighet for hunden å gå løs. Det er derimot en plikt for eieren å ha den under kontroll. Så får du heller trene med hunden din til du har den under kontroll eller gjøre som han med es og håpe på at det dukker opp en sur elg. Det forutsetter selvfølgelig at du har elg i terrenget ditt.

En annen sak er jo at hunden din kan treffe på en grunneier som ikke syns det er greit med løshunder som jager hjort på hans eiendom?

 

Edited by DoctoRoy
Link to comment
Share on other sites

Fordi han kanskje er på jakt? Eller vestlandet er infisert av stylterottene?

 

Tror det er to muligheter, trene på dressur i nærheten av hjort (med bånd), eller finne en gård som driver med hjorteoppdrett og kan tilby strømming. Siste alternativet er nok det sikreste, da hunden kan støkke hjort når du ikke ser den.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ingen er tjent med en fuglehund som drar ut flere kilometer etter hjort/kløvvilt.

Denne hunden lever farligt.

 

Bruk langline for bedre kontroll eller i bånd som DoctoRoy sier.

 

Kanskje "vokser" den av seg dette og intressen for fugl overtar. Om ikke er strømming en mulighet.

Slepp hunden der mulighet for å komme i fugl er større enn at den tar opp hjort.

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for nesten alle svar! 


Eg bur slik til at hjort møtar hunden på kvar einaste tur, så det er vanskelig å vere "på" heile tida. Hunden finn som regel hjort når den er lengst vekke frå meg, 100-150 meter.  Ved 1 annledning har han støkka hjort mens eg var 10 meter frå han. Då tok han nei for eit nei. Elles har da skjedd 3-4 andre ganger at han stikk. 


Nokon som veit om kven eg kan kontakte på vestlandet som kan hjelpe med tamhjort og strøming?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...