Jump to content

Skytelogg - oppsett


PugC

Recommended Posts

Hei alle sammen.

 

Jeg er en fersking både på forumet og skytebanen. Begynte å skyte pistol nå i høst og synes det er stor stas. Siden jeg er helt i oppstartfasen av hobbyen tenkte jeg å høre litt med de av dere som har holdt på noen år om hvordan dere setter opp skytelogg.

 

Dato, sted, våpen og antall skudd er jo selvfølgelige å føre opp.

Men fører dere opp hver enkelt serie også?

Hva med ammunisjon?

Har dere egen logg for stevner og klasser, eller samler dere alt i samme logg?

 

Setter pris på alle innspill og tips om hva dere gjør og synes er verd å loggføre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tre excel ark.

Aktivitetslogg:

- Fane 1 - All aktiviter (trening, konkurranse, dugnad, dømming etc). Detaljer om aktiviteten pluss antall skudd pr. kaliber

- Fane 2-x - En fane pr. gren der jeg fører inn alle detaljer fra stevner

 

Fane 1 legges ved våpensøknader (siste 12 måneder) pluss eventuell fane for gren ved søknad om reservevåpen.

 

Ammologg:

- Fane 1 - Generell oversikt over all ammo på lager

- Fane 2-x - En fane pr. våpen der jeg har alle detaljer om ammo, batch, success og failures

 

Regnskap:

- Fane 1 - Alle utgifter til sporten.

 

Det jeg skal begynne med er treningslogg. Skrive ned på forhånd hva jeg skal trene på. Samt etter trening hva som ble gjort og utførelsen. F.eks. lage 5 til 10 treningsøkter som jeg rullerer. Samt program for daglig tørrtrening. 15 til 30 minutter avhengig av hva man rekker.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svaret ATnT.

Noen spørsmål:

På aktivitetslogg fane 1 skriver du skudd pr kaliber. Skriver du også poeng/treff, eller bare antall skudd?

Ammologg fane 2-x, hvordan fører du suksess/fail? er det antallet duds /misfire eller snakker vi om hvor stor eller liten spredning du får pr batch?

Link to comment
Share on other sites

Å trene spesifikt er lurt, å dra på trening «å bare skyte» gir ikke så mye tilbake. Samt å prøve å la hovedfokuset være på det som er bra. Hvis ikke blir det fort mye negativt fokus.

 

ATnT: Du har virkelig kontroll! Jeg hadde droppa det siste regnearket, regnskap 😄

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har skjønt at det er nyttig å ha en plan med hver trening, selv om det akurat nå er viktigere for meg å ha det gøy og lære meg å trives på skytebanen. Forløpig har jeg bare hatt som mål å bli kjent med de forskjellige klubbvåpenene jeg kan låne.

Forsøker å prøve så mange forskjellige våpen som mulig slik at jeg har et visst sammenligningsgrunnlag når jeg skal anskaffe meg våpen selv, etter hvert.

 

Tenker at det nok må bli et par treninger med fokus på avtrekk og et par treninger med fokus på sikting etterhvert.

Noen som har noen forslag til fremgangsmåter eller øvelser jeg kan prøve på, ting jeg kan jobbe med?

 

Det blir jo gjerne litt begrenset utbytte når jeg ikke har egne våpen ennå, men det skader neppe å begynne å tenke i de baner allerede.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, PugC skrev:

På aktivitetslogg fane 1 skriver du skudd pr kaliber. Skriver du også poeng/treff, eller bare antall skudd?

 

Bare antall skudd. Egentlig ikke nødvendig siden jeg har mer detaljert ammo-logg, men den er jo kategorisert pr. våpen. så greit å se hvor mye man fyrte av totalt også. Poeng/Treff hører hjemme i treningsloggen.

 

1 time siden, PugC skrev:

Ammologg fane 2-x, hvordan fører du suksess/fail? er det antallet duds /misfire eller snakker vi om hvor stor eller liten spredning du får pr batch?

 

99,9% er success, men dersom det skjer noe ved avfyring av våpen så noterer jeg det. F.eks. forkiling, eller klikk. Spredning pr. batch hadde jeg tatt i et separat regneark med kronograf og pistol i benk.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg noterer litt om funksjonaliteten til våpnene, så for deg blir jo det senere i karrieren. 

 

For eksempel forsøkte jeg nylig en ny kule i .45acp. Det var en SWC, og den funket overhodet ikke i en veltilpasset Colt Govt med trangt matchløp, bare forkilinger. Men den gikk helt upåklagelig i en 1991. 

 

Jeg har også hatt noen tilfeller med dårlig mating med spesialpistolen som er i .22. Det krever en annerledes løsning da man kan ikke bare finne en annen ladning. 

 

En skytelogg har jeg egentlig gitt opp for lenge siden, men jeg ble faktisk inspirert av AtnT her over. Kanskje verdt å ta opp igjen?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dette blir egentlig litt utenfor tema, men i ammologgen min, så må jeg "kjøpe" ammoen av meg selv. Da samler jeg opp penger så jeg har til å kjøpe nye ladekomponenter eller ferdigammo når det må fylles opp igjen. Jeg er også ganske "dyr", så beholdningen økes, eller jeg legger til flere kaliber.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...