Jump to content

O/U kaliber 12 kjøp, trenger noen innspill


Loffe

Recommended Posts

Heisann. Har tillatelse klar og skal ha en O/U kaliber 12/76 med selektive ejektorer og utskiftbare choker. Ikke lettvektshagle. Jeg blåser i pynt og merkenavn, men vil ikke ha skrammel. Skal brukes til jakt og skyting på bane en gang eller tre i måneden.

 

Har kikket en god del og i øyeblikket vurderer jeg brukt Beretta 686, ny 686 siden jaktdepotet selger dem til 17k, eller ny ATA Arms SP Black fra Landrø. Vurderte Baikal en stund, men de tåler visst ikke stål og tungsten. Likte ikke avtrekket heller.

 

ATA'en er en 686-kopi. Så vidt jeg forstår har mange av Berettas patenter gått ut, og denne er stort sett identisk. Ser at både Landrø og mange andre skryter av den. Dessuten er ATA Arms eid av Beretta.

 

Budsjettet er litt trangt siden jeg skal ha både rifle og kikkert etter hvert også.

 

Så... Brukt Beretta vil folk ha i underkant av 14k for. Synes det er litt mye når man får den ny for 17. ATA'en koster 7. Eller burde jeg kjøpe noe helt annet? Hva tror dere?

 

Hva er rimelig pris for en brukt 686?

Edited by Loffe
Link to comment
Share on other sites

Ok, takk. Da heller det nok mot brukt beretta, nesten alle mirokuene på finn var 12/70 og browningene var for dyre.

 

Hadde vært fantastisk om noen kunne gi et hint om pris på brukt beretta 686 - Hvis vi antar at den har litt bruksmerker, men ellers er tipp topp - er 12 000 røverkjøp, helt greit eller dyrt?

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Loffe skrev:

Så... Brukt Beretta vil folk ha i underkant av 14k for. Synes det er litt mye når man får den ny for 17. -  Hva er rimelig pris for en brukt 686?

 

Beretta 686 har den likheten med Sauer STR 200 at det ikke ser ut til at de ikke faller noe vesentlig i pris. Hvis man vil anskaffe seg slike våpen, er det lite å spare på å gjennomsøke Finn.no, og bruke tid på å prute med påståelige selgere. Kjøp nytt, da får du akkurat det våpenet du vil ha, og så har du jo også garanti og reklamasjonsrett.

 

"Budsjettet er litt trangt siden jeg skal ha både rifle og kikkert etter hvert også".

 

Når det gjelder jaktrifler, og til dels optikk, er det mye mer å spare på å kjøpe brukt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Virker dumt å kjøpe hagle til jakt som ikke har muligheten, pluss at det kan gå galt om noen gjør en bommert og lader med tretoms patron. Kan kanskje fire på kravet om hagla og prisen er god. Tar imot råd.

Edited by Loffe
omformulering
Link to comment
Share on other sites

Uansett hva du velger, det viktigste er at hagla passer til deg. Oppsøk en seriøs våpenhandel og få de til å ta mål av deg og kjøpen hagle som passer målene dine.

min første hagle passet meg dårlig så når jeg skulle ha ny fikk jeg den tilpasset og det var en helt annen opplevelse å skyte med. Mye høyere treffprosent og riktigere rekylopptak noe som gjør at andreskuddet også blir bedre. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan få målene oppgitt omtrent som en brilleseddel, ja. Det hadde jeg ikke tenkt på.

 

Men det lar seg vel nesten ikke gjøre å finne brukt hagle som passer perfekt. Må vel kjøpe noe som ser ut til å passe ut fra målene, og så finjustere hos børsemakeren? Skal jeg vente på at en brukt som passer perfekt dukker opp i nærheten, så kan det bli lenge å vente og mange bomturer.

Edited by Loffe
Link to comment
Share on other sites

Skrev i første innlegg at jeg ikke skal ha lettvektshagle. Hadde tenkt meg ca 3.,2 - 3,3 kg, og 71 cm løp, siden det virker som ganske standard for jakthagler i kal 12. Jeg har lite erfaring, så jeg prøver å orientere meg, det er derfor jeg spør. Får jeg råd fra erfarne som folk som sier at en kombinert jakt/banehagle gjerne kan veie 3,7 kg, ha 70 mm kammer og 76 cm løp, så blir det bare lettere å finne et egnet våpen til en god pris.

 

Interessant med 100 ganger haglladningen - det gir jo litt perspektiv på 50-grams patroner. Tror ikke jeg vil drasse på en femkilos kanon på jakt...

 

Link to comment
Share on other sites

Måvel nevne at en normal patron dengangda var ladd med 30-32gram hagl.

 

Jeg kikker på ny hagle selv for tiden, og er nokså sikker på at jeg kommer hjem med en ny hagle kammret for 12/76, med 76cm piper, skrututer og vekt et sted mellom 3,3 og 3,5 kg. 

 

12/76 er ikke noe must for meg, men det er nå det nye børser er kamret for.

For meg reduseres utvalget fordi jeg skyter links. Ytterligere reduksjon når importør forteller at en venner seg til å skyte med en høyrebørse når en spør om modell xx kan skaffes i links...

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Ang vekt så er det noen som bruker sine banehagler også på jakt. De flest går likevel lei av å drasse på unødvendig vekt og innser etter hvert at normalvekt ( 3,1-3,2 kg) på jakthagle er å foretrekke.

 

Jaktet selv med en halvauto Rem.1100 i mange år,- ypperlig våpen men med sine 3,4 kg ble armene ganske "lange" etter 10 -12 timer etter rypene. Gikk vel likevel bra når man var yngre og litt lettere til beins.

Bruker nå for det meste min Beretta 687 som veier 3,2 som er tungt "nok", men som likevel får anses som en bra kompromiss mht rekylopptak/skyteegenskaper etc.- Brukes flitig også på bane.

 

For en brukt men rel ny Beretta er nok 12000 en ganske "normal" pris.- Men kommer du til konklusjonen at du fint kan leve med og klare deg i ditt jegerliv med 70mm kammer (12/70), så er selvsagt utvalget mye større på bruktmarkedet og prisene lavere.

 

Min egen Beretta er fra 84,- den har gått adskillige tusentals skudd (mest på leirduene) og ALDRI klikket eller noe kluss med ejektorer, løpsvelger, enkeltrykk  el annet.

Så om du skulle handle deg en litt eldre Beretta, Browning, Miroku, Winchester 101 eller SKB så er ikke kvaliteten noe dårligere på disse litt eldre haglene,.. kanskje litt bedre faktisk.

 

Du finner nok ut av det :-D .. Lykke til,- nytt eller brukt.

 

 

 

Edited by bobby
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Veldig fornuftig med en OU 12 er rundt 3200-3300 gram. Du vil da kunne få en stål låskasse som for det første gir litt mer vekt mellom henda, min preferanse på et jaktvåpen er balansen der iallefall. Og med all sannsynlighet også et sterkere våpen. Skal du under 3 kg velg kaliber 16 eller 20😁 nå har jeg en 16/70 som veier 3250 gr. Men balansen er så fin at en tror den veier mye mindre. Sånn var det med ei 12/70 jeg jaktet fjellrype med i mange år. Den veide 3.7 kg men var helt nydelig å bære likevel. Og enda bedre å skyte med.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ser på en Miroku 7000 nå. Den er litt tyngre enn ønskelig, men prisen er ok, så jeg tror ikke jeg kommer til å tape noe særlig på å eie den mens jeg venter på at den perfekte hagla dukker opp.

 

Så vidt jeg har skjønt tåler alle Miroku-hagler med skruchoker hva som helst av stål, hevi-shot etc - ikke sant? Og choker til Miroku går om hverandre med choker til Browning?

Edited by Loffe
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har fått den i hus. 71 cm løp. Selgeren mente den veide mellom 3,4 og 3,5 kg, men min vekt viser 3,16 kg. Den er så stram som om den ble bygget i går. Speilblanke løp uten noen bulker. Et par små hakk i kolben og to-tre små striper i blåneringen på løpet.

 

Virker som et veldig bra våpen, dette blir bra :) Det blir nok test på lørdag.

 

Takk for gode råd, der sparte jeg en liten haug med tusenlapper!

Edited by Loffe
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Der gjorde du det bra. Gratulerer! Du må gjerne legge ut et bilde eller to av haglen om du vil. Samt et av prøvestemplene. Hvis du må skyte stål?  Leirdueammo, ikke stål jakt patroner. Så skal du ha et "evigvarende" våpen med supre bruksegenskaper! Er det din første OU?  Må uansett applaudere deg for å kjøpe brukt kvalitet 😁 

Edited by hovdeknuten
Info
Link to comment
Share on other sites

Alle Browning-hagler med skrutut tåler alt, det er kun de med fast trangboring som kan ta skade. B-2000 og B-80 med fast trangboring tåler hevi-shot og stålpatroner med standard trykk, så lenge haglene er mindre enn BB (4,5 mm dia). Andre hagler med fast trangboring skal ikke ha stålpatroner. Se punkt 3 her: http://browning.eu/faqs.html.

 

Siden Miroku bygger masse hagler for Browning og denne tar Invector-choker regner jeg det som 99,99 % sikkert at denne også tåler alt.

Edited by Loffe
Link to comment
Share on other sites

Joda, er forsåvidt klar over den, men😃 poenget var mer at hele haglen har godt av normale ladninger. Uavhengig av merke modell osv. Kraftige stål jaktpatroner er unødvendig uansett? Min mening bare. Leirdueammo på bane er innenfor. Men bly er langt mer behagelig å jakte/trene med der det er tillatt. Men nå skal ikke jeg mase mer. Kos deg med hagla du👍

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Jeg skal være så snill med den, atte. De aller fleste skuddene blir nok 24 g stål nr 7 på leirduer. Det kan være den får noen få skudd med hevi-shot i året på jakt. Men de har normal vekt, fart og trykk. Bare selve haglene er hardere enn normalt, men det skal den tåle fint.

 

Ja, det er første O/U. Har en arvet sideligger i tillegg, som er penere og med mer sjarm og affeksjon, men som har en - hm - noe gammeldags trangboring. Vurderer å bore den opp så den blir litt mer brukbar.

 

Skal se om jeg rekker noen bilder ila helga.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
På 10.11.2017 den 18.39, hovdeknuten skrev:

36 gram med 4 i 12/70 er rikelig til det meste. De aller fleste jaktpatroner i butikkene er 12/70. Så 76 eller 89 patroner er rimelig snevert synes jeg. I en OU ville jeg likegjerne gått for brukt 12/70. 

Æ e langt ifra noka ekspert men  har vært på skarv jakt noen ganger og syns den e hard å få livet av. Vurderer 12/89 altså! Har kjøpt 12/70 nr 2 i stål og bly. 

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, bindalingen skrev:

Før i tiden når jeg jaktet skarv brukte jeg en remington 870 12/70 og Nittedal Express nr 6. Den var d voldsomt med drep i. Kluet er og få god dekning altså nok hagel i svermen til og treffe hals/hode. Med hagel nr 2 tror jeg d blir langt mellom haglene for skarv.

Enig. Men jeg bruker helst 4 bly på skarv gås og tiur. Her må man nok sjekke litt på papp. Blir det dårlig dekning og for langt mellom haglene øker også mulighetene for skadeskyting. Få god dekning, bedre med en tett sverm på skarven, bom eller rett ned. Og bedøm avstanden godt. 12/70 Gamebore Black Gold game 4 35 gr 12/70. Har jeg i mi hagle 6 bom og 34 skarv iår. 31 datt steindau på førsteskuddet. Men jeg lar dårlige muligheter fly pent forbi. Nok av  skarv her til å være gniten på ammoen😊

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
På 17.11.2017 den 23.58, Loffe skrev:

Hehe. Jeg skal være så snill med den, atte. De aller fleste skuddene blir nok 24 g stål nr 7 på leirduer. Det kan være den får noen få skudd med hevi-shot i året på jakt. Men de har normal vekt, fart og trykk. Bare selve haglene er hardere enn normalt, men det skal den tåle fint.

 

Ja, det er første O/U. Har en arvet sideligger i tillegg, som er penere og med mer sjarm og affeksjon, men som har en - hm - noe gammeldags trangboring. Vurderer å bore den opp så den blir litt mer brukbar.

 

Skal se om jeg rekker noen bilder ila helga.

@LoffeKan jeg spørre om erfaringene med denne hagla etter et par jaktsesonger og kanskje noe banebruk? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...