Jump to content

Skyting som skolefag


DoctoRoy

Recommended Posts

Ja, på 4 andre skoler:) 2 i Hordaland; Tranevåg ungdomsskole og Stord videregående - 2 i Trøndelag; Rennebu skole og Grong barne og ungdomsskole. Med 2858 barne og ungdomsskoler så er det vel ikke "nokså vanlig rundt" :winke1: Uansett - en positiv sak i en ellers mistrøstig nyhetsstrøm.

Link to comment
Share on other sites

På DFS-sidene finner jeg at presidenten (tidligere GIHV Bernt Brovold) har deltatt på høring om statsbudsjettet i Utenriks- og Forsvarskomiteen på Stortinget:

 

https://dfsgrasrot.no/norsk-skyttertidende/article/presidenten-deltok-paa-hoering

 

Der sa han blant annet: " – Vi har et ønske om å undervise i god våpenkultur for langt flere, blant annet et tettere samarbeid med ungdoms- og videregående skoler".

 

DFS får tett på 30 millioner over Forsvarsbudsjettet til hele organisasjonen. Til sammenligning søker Norges Idrettsforbund om 137 millioner. Dette er altså til sentraladministrasjonen (inkludert NIF-toppenes vinflasker til 1850,- for stykket!) og idrettskretsene, altså IKKE til særforbundene, de som driver idrettsarbeidet. De får rundt 1,7 milliarder offentlige kronasjer.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk tatt jegerprøven på ungdomsskolen, men det var kanskje mest fordi inspektøren på skolen (som nå sitter i forbundsstyret i NJFF) tok initiativ til det. Da fikk vi også være med på to skikkelige jaktturer (storviltjakt på Songli og rypejakt), og skyting med rifle/hagle på skytebanen til Melhus JFF. Trengte bare å betale gebyret for prøven.

Link to comment
Share on other sites

Fint at flere har gode minner fra sin tid i oppveksten med jegerprøve på skolen:) Nå er vel den generasjonen selv foreldre til håpefulle i ungdomsskolealder? Da er det mulig å påvirke gjennom foreldremøre og andre kontaktpunkt med skolen:winke1: For å sitere Saftkokaradn: "Stao no pao"!

Link to comment
Share on other sites

Gammelt nytt egentlig. Har min bestefars skytebok fra folkeskolen anno 1909. Med instruksjon i bruk av Krag og skyteresultater sirlig ført inn med blyant. Selv ble jeg skolemester i skyting i 1971 i 1. gym.  Ivrige lærere mente vi trengte opplæring med rifle, hagle og pistol!

Link to comment
Share on other sites

Mange skriver at dette er gammelt nytt. Gammelt nytt er godt nytt for de som ikke fikk det med seg forrige gang:) Regner med at flere av forumets medlemmer ser den muligheten de har for positiv påvirkning i forhold til skolen når de får presentert "gamle nyheter" også. Vi diskuterer M98 her på forumet - og den er et utmerket eksempel på en aktuell gammel nyhet :D

Link to comment
Share on other sites

På 7.11.2017 den 20.13, DoctoRoy skrev:

Nå får de skyting som valgfag på ungdomsskolen. Det viser seg at skyting har god innvirkning på konsentrasjonen. Elverum Skytterlag sammen med Heimevernet har tatt initiativet til dette.

 

"Gammelt nytt", skriver mange, og det stemmer. Det var jo "gutteskyting" på skolene for over 100 år siden, Kongsberg laget jo "gutte-karabiner".

 

Men det virkelig nye nå står dobbel skytterprinsesse Mona Isene for: Skyting for å lære ukonsentrerte elever konsentrasjon:

 

https://www.nrk.no/sognogfjordane/adhd-barn-skal-skyte-for-a-fa-betre-konsentrasjon-1.13623622

Link to comment
Share on other sites

Starter opp jegerprøvekurs for 21 stk som har valfag natur, miljø og friluftsliv i morgon. Forrige veke hadde vi skyteskole hos Rauma skyttarlag. Dei har 50 m innendørsbane for 22 lr. 8 skiver med monitor. Mykje positivt skjer. Og bra noko kjem i media.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
På 9.11.2017 den 21.54, Jegermeistern skrev:

 

Men det virkelig nye nå står dobbel skytterprinsesse Mona Isene for: Skyting for å lære ukonsentrerte elever konsentrasjon:

 

https://www.nrk.no/sognogfjordane/adhd-barn-skal-skyte-for-a-fa-betre-konsentrasjon-1.13623622

 

Størstepatren av framsiden på Adresseavisen i går var gitt til en sak om tilsvarende opplegg på Rennebu👍👍

Flott, stort bilde av ungdom med rifle.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gikk naturbruk på Grong vgs for mange år siden, der var vi med på både rådyr-og elgjakt etter vi tok jegerprøven. Veldig spennende, og lærerikt. Jeg jaktet sammen med en bonde jeg hadde praksis hos og hans jaktlag, som veldig gjerne delte på erfaringer og tips til en fersking. En erfaring jeg håper flere ferskinger vil ha sjansen til å oppleve senere. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...