Jump to content

Langholdskule til jakt og trening


HaarekR

Recommended Posts

Jeg har startet et lite prosjekt for meg selv der jeg skal prøve å ta fram en superpresis jaktladning til Nosler Accubound LR 142 grs til en 6,5x55.

Jeg har valgt denne ut fra BC og at jeg som regel jakter på midre firfoter som hjort, rein og rådyr. Ofte på utenlandsjakter i åpent terreng der lange hold er litt vanligere enn her hjemme i gamlelandet.

Samtidig er jeg jo interessert i en matchkule som kan gi nogenlunde tilsvarende kuleflukt, så jeg slipper å klikke så alvorlig mye mellom og huske for mange kulebaner.

 

Så først og fremst:

Er det noen som har ladet 142grs Nosler Accubound LR og har erfaringer og ladedata å dele?

Dernest:

Forslag til matchende treningskule og ladninger som kan pare den jaktkula på best mulig måte?

 

Sierra HPBT 142 grs er vel den jeg har tenkt å prøve selv om den ikke er så mye billigere enn selve jaktkula...

Nosler lager jo selv en 140grs variant som er betydelig billigere (custom competition), men det plager meg litt at både kuleform og særlig vekt er litt "off".

 

Innspill mottas med takk!

 

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo prøve Nosler 140gr RDF. Det er vel den matchkula som kommer nærmest, i ca alt. Jeg begynte på noe ladningsutvikling med den, og ser ut som jeg får god presisjon. Ikke verifisert kulebane 100% ennå, kun ei økt på 1000m, ellers alt <300m.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja den har i allefall høy BC, mye gunstigere pris enn sierra, og er nokså lik i kuleform, men så var det vekta da.

 

Litt usikker på hvor mye dette har å si i praksis siden jeg ennå ikke har prøvd det ut, men det er det vel bare en måte å finne ut av på. Det er vel bare å sette seg forran ladebordet, og dra på skytebanen...

 

Antageligvis er det vel et håpløst prosjekt som ender i at jeg må ta fram to ulike ladninger på to ulike kuler igjen, og bare finne ut av hvordan kulebanene divergerer. :-(

 

Uansett er formålet egentilg en "godladning" til ABLR i 142grs til langholdsjakt, så får jeg shoppe noen RDF for å prøve hvor nært jeg kommer i kulebane med treningskula.

Så om noen der ute har tips til ladning, eller linker til kilder for ladedata, til ABLR 142grs i 6,5x55 så mottas det med takk.

 

Link to comment
Share on other sites

Du skriver ikke kaliber. Men i 6.5x55 fikk jeg gode resultater med 45.5gr N19 - ladninga som er oppgitt for 140 Sierra.

Her er 10 skudd på 1000m, uten noen ladningsutvikling eller noe, og ladninger fra kruttmålet oppå 650en - man kan nok få ned høydespredningen en hel del.

 

IMG_6077.JPG

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

54-55 gr retumbo eller 570. 

 

Start på 53 på ladestigen. 

 

Alternativt oppfører 53gr h1000 svært likt. (Ca maks) 

 

gir gode hastigheter og vanligvis meget god presisjon og es. 

 

Ett alternativ som jeg har gått over til er 143 eld-x. Koster ca 4kr kula, da slipper jeg å rote med forskjellig ammunisjon. 

 

Bruk samme kruttmengder til den også. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Prøver å få litt liv i denne tråden igjen. 
 

Mitt mål er å finne en kule til alt. Jakt, felt og langhold. Jeg skyter med en Blaser R8 i 6,5x55. 
 

 Valget så langt er 143 gr Hornady ELD-X. Av krutt har jeg valgt Hodgon H1000. Dette kruttet gir en lett komprimert ladning. 
 

Kjørte ladestige for å finne noden med jevnest hastighet. Endte opp på 51,2 gr. Dette ga en ES på 3 m/s og ca. 818 m/s. Så langt, så bra. Problemet er at jeg ikke får presisjonen jeg ønsker. Ligger nå på ca. 3 cm på 100m. Har skutt treskudds serier der jeg har variert friflukten fra 1mm opp til 2mm i steg på 0,25mm. Beste presisjon fikk jeg med lengst friflukt. 
 

For moroskyld ladet jeg fem 144 gr Sierra Matchking med samme kruttmengde. Det ble ett romslig hull, og samling på under 1 cm. 
 

Det er litt frustrerende å ikke få ELD- X til å gå skikkelig i Blaseren. Tar gjerne i mot gode råd 😁

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo prøve Nosler 142 grains Accubond Longrange:

 

image.png.ccb8191dbe4ed8a3e1c39ab58872bee5.png

 

https://shop.nosler.com/nosler-bullets/accubond-long-range-nosler-bullet/accubond-lr-6-5mm-142-grain-bullet-100ct.html

 

Den har jo lang og avsmalet boat-tail, ikke ulik Sierra 144 MK-kula som går bra i din Blaser.

 

Men koster jo litt da, noe dyrere enn 143 ELD-X.

Jaktdepotet har den tror jeg.

 

Nosler ladedata:

https://load-data.nosler.com/wp-content/uploads/2018/03/6-5x55-140gr-version-8-3.pdf

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...