Jump to content

6.5 Creedmoor og Vihtavuori N550


Viking27

Recommended Posts

Jeg sliter litt med å finne data for dette i kombinasjon med Hornady 140 grs ELD-M. Vihtavuori har data for 139grs Scenar og Nosler Accubond, men hvor sammenlignbare er disse kulene? Vekten er en ting, men hva med bæreflate og hardhet?

http://www.vihtavuori.com/en/reloading-data/rifle-reloading/6-5-creedmoor.html

Jeg har strengt tatt det jeg trenger for å komme frem til en god ladning på en trygg måte, men jeg regner med at dette er noe som allerede er gjort mange ganger. Erfaringer mottas med takk!

 

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke så mange som lader 6.5CM ennå. Men generelt:

Begynner du på minimum, eller deromkring, så er disse kulene sammenlignbare/ data ombyttbare. Nærmer du deg maks. så vil forskjeller vises. Alle du nevner er myke kuler, med sammenlignbare bæreflater.

Du er jo inne på en av ulempene med patronen. Ladedata i 6.5x55 kan jo ca. alle utenat ;) Men om du regner "ca 140gr Matchkule" for "same shit" og holder deg 1-2gr under maks når du prøver første gang, så får du ingen store overraskelser. Om om du går rett på maks, så ødelegger du i verste fall noen hylser. Og det er usannsynlig. Jeg pleier stort sett å sjekke 3-4 kilder når jeg begynner med en en ny patron, og begynner ca. 2gr under maks, sjekker jo i QL også, eller "eksperimenterer" litt i QL, sammenligner med OCW, osv .

Stort sett ender jeg aldri på maks uansett, det er ikke maks. hastighet som er det viktigste med en patron.

Du kan jo evt. sammenligne ladedata fra flere kilder, Nosler, Hornady, Norma, VV, alt mulig. Google er jo også oppfunnet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Litt pionervirksomhet må til ser det ut som. Jeg har selvfølgelig saumfart Google, Hornady, VV osv uten videre hell bortsett fra det som finnes hos VV. Det finnes mye i USA, men VV er mindre utbredt der borte. Alle bruker H4350 ser det ut som.  I teorien skal N550 gi både presisjon og hastighet i CM. Prisen er heller ikke ille. 

Presisjonsmessig er jeg meget godt fornøyd med de ladningene jeg har skutt allerede, men hastigheten var litt lav. Ingen krise det selvfølgelig, men jeg kunne tenkt meg å runde 800 hvis jeg også beholder presisjonen. Drop er lett å regne med, vinden er noe annet. Og hastighet hjelper på. Spesielt på min private bane hvor jeg stort sett alltid har sidevind og kan strekke holdet opp mot 1200m.

Jeg brukte data for 140 Accubond, som jeg regner med er en hardere kule. Det neste blir å gradvis nærme meg det som er satt som maks for 139 Scenar tenker jeg. Skal også prøve Norma URP. Her har Hornady data. Jeg begynner også stort sett alltid 2 grs under maks. QL har jeg ikke tilgang til foreløpig.

Edited by Viking27
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei æ har akkurat kjøpt meg en Bergara b14 hmr i 6,5 creedmore. Æ har ikke fått rifla enda, men æ har fått alt lade utstyr og Lapua hylser, lapua scenar l 136 grain. Æ har lada meg en ladestige fra 38,5- 40,5 grain med VV-n150. Maks er vel 41,5 grain. Får du noe gode samlinger med 140 grain ? æ har testa 136 grain i en tikka tac a1. Den samla æ 2-3 mm samlinge på 100 meter. Hull i hull. Den bruker N-160 krutt. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ligget stabilt på 5-20mm samlinger. Det meste skutt i noe varierende sidevind. Presisjonen er det mao ingenting å si på. URP har fungert utmerket, med hastigheter som forventet. 

Jeg skjøt noe av det jeg mener er foreløpig maks med N550 og 140 ELD-M tidligere i uken. Presisjonen lå på ca 15mm her også. Jeg begynte økten med 95grs V-max, og rett før serien med 140gr kom en byge som ødela lyset for kronografen. Jeg hadde selvfølgelig glemt å ta med batteriet til den hjemmelagede ledbelysningen. Det blir ny runde over jul.

 

Hvor har du funnet ut at 41,5 gr N-150 er maks for 136 scenar? 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hei . Må oppdatere litt her, det ble en bergara BMP 6.5 creedmore. Har testa 147 eld kula og har skremt den opp i 840 m/s med superformance over maks ladning . Men prøvde i dag med samme krutt mengde på eld 140 kula. Og den klarte bare rundt 820-830 m/s . Hmmm er det pga kula veier mindre å det er mindre mot trykk ?

Link to comment
Share on other sites

840 m/s er spenstig med 147 ELD vil jeg tro. Jeg er enig med @r8blaser@gmail.comi at tabellen til Vihtavuori er noe lav. Jeg har nådd 830 m/s med både N550 og URP bak 140 ELD. Ingen trykktegn. Presisjonen og variasjon i hastighet ble ikke bedre av å øke hastigheten fra ca 810 m/s med N550, så jeg ligger i det området nå. QL har vært en god investering.

@oyaha, hvilke hastigheter er det du håper på? Hvor dypt har du satt hhv 147 gn og 140 gn? Har du sjekket hvor langt ut du kan sette kulene ift bomene, magasinlengde og låskassen? I min BMP er det underkant av låskassen som setter begrensningen. Har ikke tatt frem Dremel ennå...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei æ har testa farta igjen på 147 eld, og no får æ rundt 815-820 m/s. Det er med Max ladning og litt til 44,7 grain col 71,5 mm. På 140 kula kjøre æ 45,3 grain og col på 71,3 mm. Rundt 835 m/s og en fantastisk samling. Alle kulene er borti hverandre på 100 meter. Æ har prøvd og få 147 kula til å levere samme fart som æ målte i vår 840 m/s , men klare ikke det. Mulig æ har pressa dem til 71 mm col og dermed fått litt mere fart. Men uansett så er æ veldig fornøyd med 140 eld i den her farta . Hylsene ser fine ut og ingen merkverdig stor hylse ekspansjon . Har lada om no 6-10 gang på hornady hylse. Dem ser like fin ut. 147 kula er fantastisk den og men 140 er litt hvassere og bruke 😎 . Huske ikke om Max lengde i magasin var 72 mm og i kammeret 72,5 mm Max 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...