Jump to content

Lyddemper på Browning Bar MK II?


Kronhjorten69

Recommended Posts

  • 3 months later...

Min er 2017 modell. Det er jo muligheten til å justere gasstrykket som er fordelen med BAR. Kan bruke demper da. Jeg finner ikke gode youtube videoer som viser akkuart BAR, men har funnet en annen. Vil bare være sikker, og jeg vet at de ter flere her inne som har god erfaring med dette.

Jeg skal for øvrig kunn ha på komp. Skal bruke den på drivjakt i Polen, o gde rer det forbud mot demper. Og jeg har på hørselvern, så komp er helt greit.

Link to comment
Share on other sites

Jeg spurtet børsis akkurat nå, han mener å huske at den underste skruen er gassjustering og den på skrå inn på siden er låseskrue for justeringsskruen.

Det er jo i så fall enkelt å finne ut av, hvis du skrur den underste helt inn og børsa ikke veksler da så er det gassskruen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg spurte på feisboka også nå, og fikk svar. Det er ikke en skrue under på min modell, men en på hver side av gassblokka. Den med vanlig skruespor er justeringsskruen, for gasstrykket og den andre er låseskruen til justeringsskruen. Enkelt, når man vet det :-) . Ved montering av brems/demper må det øket trykk til, og man justerer ut en og en omdreining til den mater greit, og sluttstykket låser i bakerste stiling når magasinet er tomt. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis hylsene kastes ut ca 90 grader er trykket riktig.

Kastes de skrått forover er trykket lavt.

Ved veldig lavt trykk klarer ikke sluttstykket å hente ny patron og den lades ikke.

Skrått bakover indikerer høyt trykk og du får "prelling" og ny patron blir ikke matet.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Skal normalt ikke være nødvendig å justere gass med brems, og det er motsatt av det du sier, ved montering av demper må trykket reduseres for at børsa ikke skal veksle for hardt. Dette er likt for alle gasdrevne våpen, fordi demper gir økt motstand for gassene å passere ut av pipa. Ved montering av brems kan det være nødvendig å dempe trykket litt om man har en brems med ekspansjonskammer, da man da får litt samme effekt som med demper, men det er svært få bremser som har dette.

 

Min 303 med brems....ingen justering av gasstrykk, hylsene kastes ut identisk som uten brems., at børsa de ikke vekslet med brems kan være fordi det var kaldt, og gasstrykket var på kanten for lavt. Ammunisjonen som er brukt er jo en variabel her også.

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, slemmo skrev:

 

Jeg spurtet børsis akkurat nå, han mener å huske at den underste skruen er gassjustering

 

«Nye» Bar Longtrack/Shorttrack har en skrue under (tror ikke dette er justerings-skruen). Det har ikke gamle Bar og Bar MK 2. Der er det bare ett hull (riktignok med gjenger, men det skal ikke være noen skrue der). Se tegningen til bbdg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...