Jump to content

105gr swc.


iscariah

Recommended Posts

Dette er sikkert et emne som har vært oppe før men jeg prøver lell. Det gjelder den mye omtalte og sikkert godt utprøvde 105gr swc blykulen. Jeg er nysgjerrig på andres erfaring og utprøving av denne. Krutt type, mengde, sette dybde og pressisjon på denne. Alt vil være inntresant. Jeg skal bruke den i revolverfelt i en S&W mod14 med 7,5" matchløp (Walther løp)

Link to comment
Share on other sites

På 9.11.2017 den 15.20, Bäke skrev:

Hva er "normal" settedybde?

 

Det er vel få kuler hvor settedybden varierer så mye som med denne kula. Noen krymper i rilla, mens andre stapper kula helt ned i hylsa (med kulespissen et par-tre millimeter under hylsekanten), med kun en bitteliten dæsj N310 bak. Og så er det en del 105 gr SWC å få kjøpt som ikke har krymperille. Magma sin for eksempel. Magma til høyre og Lee til venstre:

 

20170901_193708-1.thumb.jpg.4469cf8c050ad26a9672e4abed953093.jpg

 

Med disse kulene krymper jeg slik, og lader med 3,3 - 3,5 gr. N310. Dette er nok hva man kan kalle for normal settedybde: 

 

20170831_214038.jpg.e225d27d38584bdf360080e1bbf1077c.jpg

 

Med denne ladningen skyter min S&W 627 PC ti skudd i ett tommestort hull fra benk på 25 meter (kuler fra Blykula.com).

 

 

 

 

Edited by FredrikW
Link to comment
Share on other sites

Med Magma-kula skrur jeg ned krympedia litt og litt, og tester patronen i tønna. Når utvidelsen av hylsa er krympet/brettet såpass mye inn at patronen går i alle kamrene i tønna anser jeg krympedia som ferdig justert. Bruker en Lee Factory Crimp med rullekrymp til å brette inn utvidelsen av hylsa. 

 

Foretrekker egentlig Magma-kula fremfor Lee-kula, siden den har bevel base som gjør at man ikke trenger å utvide hylseåpningen så mye, og fordi den ikke har krymperille slik at man slipper å brette inn hylsekanten med en rullekrymp. Når man ikke må bearbeide hylsene så mye med utviding av hylseåpning og rullekrymping etterpå, holder de flere omladinger før de begynner å sprekke opp i kanten.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Jeg lurer på hvilket fabrikat settedie du bruker for å få kulen så langt nedi. Min Redding går fint forbi hylsekanten men ikke så langt ned som å få kulen 3 mm under kanten. Jeg har så langt mest kjørt omtrent en mellomting mellom 1 og 2, typisk med 2,7 gr. N310, men er alltid gem for å prøve nye variasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...