Jump to content

Skyteferdighet, sikkerhet og anbefaling for våpenerverv


nhd

Recommended Posts

18 minutter siden, meatpukk skrev:

Så lenge pistolklubber er medlem av Norges idrettsforbund, så er det omtrent en menneskerett å bli medlem av skytterklubb. Idrett er for alle osv.

 

Jeg husker ikke nøyaktig hva, men er ganske sikker på at det er noen endringer på dette i nye våpenlovproposisjonen, altså da at politiet kan melde fra til skyteklubb eller noe i den duren.

 

Det er stemmer nok som du sier iht NIF, men trenger ikke å være den beste løsningen for det.

Her burde det vært et unntak mtp det som har med skyting å gjøre. Når det er sagt, så er det vel ikke det store problemet pr.d.d?

Link to comment
Share on other sites

Ok, så får vedkommende kjøpe pistol da politiet ikke har noe å bemerke.
I neste omgang kommer han på skytebanen med eget våpen og fortsetter å skyte i naboskiver, veggen osv.
(Jeg går ut fra at han følger de vanlige sikkerhetsrutiner på standplass og at problemet ikke ligger der.)


Hva gjør klubben så?
Har han behov for ekstra intensiv instruksjon, og har klubben kapasitet / tid til å avsette folk til det på vanlige treningskvelder?
Og om dette fortsetter kan han bortvises fra klubbens treninger på grunn av all denne feilskytingen ?
Jeg hadde i hvert fall blitt pissed off om naboskytteren til stadighet hadde plantet et par skudd i skiva mi.
Politiet har ansvaret for å godkjenne våpenkjøp, men klubben har vel ansvaret for sikkerheten på skytebanen....?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er trådstarter. Jeg ber om at denne tråden slettes da den har sporet helt av. Den aktuelle personen er en velmenende og grei kar på alle måter. Han har bare ikke et milligram anlegg for pistolskyting. Det har han nå forstått og funnet seg en annen, men beslektet hobby.

Link to comment
Share on other sites

Er det usikker våpenhåndtering eller er det dårligeskyteferdigheter. Det ene er alvorlig og skal slås ned på,  det andre er irriterende. Jeg mener at det er lov å være dårlig i noe, personlig så bommer jeg både titt og ofte, men jeg utøver sikker våpenhåndtering. 

At enkelte ønsker å sitte med definisjonsmakt, og bestemme alt fra a til å basert på egne preferanser er et velkjent problem. Men det er ikke greit for det

Link to comment
Share on other sites

Jeg er imot at en tråd som dette slettes bare fordi problemet er løst. Diskusjonen har vært nyttig, og kan sikkert være nyttig for nye lesere i framtida.

 

Hvor stor verdi ville et forum som dette ha dersom alle tråder som fører fram til en løsning skulle slettes?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Olesøn skrev:

Her slettes ingenting, jamfør forumreglene. 

Det er helt greit for meg. Jeg ba ikke om sletting fordi saken var løst, men fordi enkelte i sin fantasi tillegger vedkommende skytter negative egenskaper han ikke har.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, nhd skrev:

Jeg ba ikke om sletting fordi saken var løst, men fordi enkelte i sin fantasi tillegger vedkommende skytter negative egenskaper han ikke har.

 

Håper du ikke tenker på meg? Da jeg ikke kjenner den du brukte som eksempel. Mine synspunkt er basert på egne erfaringer med enkelte personer på min bane.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 3.11.2017 den 11.18, nhd skrev:

Jeg er blant de som har ansvar for attester fra klubb ved våpenerverv i to ulike organisasjoner. Sikkerhetskurs er jo blant det som skal attesteres. Det siste året har jeg kommet i tvil vedrørende sikkerhet når skyteferdighetene totalt mangler selv etter et år med trening. To eksempler der begge er med stående, fri skytestilling og ingen tidsbegrensning: 1. Innendørsbane 25 meter. Skytteren står på skive 1. Etter gjentatte femskuddserier har vedkommende i snitt to skudd i skiva. Enkelte skudd treffer sideveggen på ve side ca halvveis frem til skiva. 2. Helfigur på 25 meter. Etter gjentatte forsøk med 15 skudd får vedkommende mindre enn halvparten av skuddene i skiva. Flere skudd treffer naboskivene på begge sider.

Er så dårlig skyting en sikkerhetsrisiko i en slik grad at vedkommende fortsatt kun skal trene på organiserte treninger under oppsyn? Eller er det forsvarlig at vedkommende har sitt eget våpen og driver for seg selv?

Jeg tror at et par erfarne skyttere må stå å se på skytingen for å se på hva han gjør feil og ta en prat med instruksjon.

Hvis han ikke ettérlever det må man si at han ikke kan få attest. Det kan jo være noe psykisk også. 

Når man etter 1 år ikke har kommet lengŕe, er det noe galt. Haŕ noen skutt med pistolen han bruker for å se om den ikke er farlig.

Link to comment
Share on other sites

På 1/9/2018 den 11.17, meatpukk skrev:

Var artikkelen https://www.nrk.no/dokumentar/xl/nazister-driver-vapentrening-i-norge-1.13395033 jeg tenkte på.

Og som er nevnt over og skrevet i artikkelen så kan ikke politiet dele info om medlemmers forhold til politiet.

 

2.1.2.12 sier at det er politiet som skal vurdere skytteren. Selv om det med dagens lovverk ikke kan formidles til klubber.

 

Jeg tolker det fortsatt som at det ikke under noen omstendigheter er klubbens plikt å vurdere om noen er skikket til å inneha våpen.

 

Skyteleder har sikkerhetsannsvar på stedet og kan bortvise folk. 

 

Ved erverv skal aktivitet dokumenteres.

Jeg syntes ikke noen i et frivillig verv skal ilegges noe mer ansvar for å vurdere en Skytters skikkethet til erverv enn hvermansen. 

 

 

 

dæven, var ikke det der godeste Martin ''MP40'' Welhaven?

 

med ei stjerne mindre på skuldra og

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, cvatican skrev:

Jeg tror at et par erfarne skyttere må stå å se på skytingen for å se på hva han gjør feil og ta en prat med instruksjon.

Hvis han ikke ettérlever det må man si at han ikke kan få attest. Det kan jo være noe psykisk også. 

Når man etter 1 år ikke har kommet lengŕe, er det noe galt. Haŕ noen skutt med pistolen han bruker for å se om den ikke er farlig.

Jeg synes du skal lese hele tråden før du kommer med gode råd. Han er vurdert av erfarne skyttere, og han har fått råd. Pistolen er ok.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...