Jump to content

Skyteferdighet, sikkerhet og anbefaling for våpenerverv


nhd

Recommended Posts

Jeg er blant de som har ansvar for attester fra klubb ved våpenerverv i to ulike organisasjoner. Sikkerhetskurs er jo blant det som skal attesteres. Det siste året har jeg kommet i tvil vedrørende sikkerhet når skyteferdighetene totalt mangler selv etter et år med trening. To eksempler der begge er med stående, fri skytestilling og ingen tidsbegrensning: 1. Innendørsbane 25 meter. Skytteren står på skive 1. Etter gjentatte femskuddserier har vedkommende i snitt to skudd i skiva. Enkelte skudd treffer sideveggen på ve side ca halvveis frem til skiva. 2. Helfigur på 25 meter. Etter gjentatte forsøk med 15 skudd får vedkommende mindre enn halvparten av skuddene i skiva. Flere skudd treffer naboskivene på begge sider.

Er så dårlig skyting en sikkerhetsrisiko i en slik grad at vedkommende fortsatt kun skal trene på organiserte treninger under oppsyn? Eller er det forsvarlig at vedkommende har sitt eget våpen og driver for seg selv?

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Sideveggen på banen? Om vedkommende ikke har tilegnet seg bedre ferdigheter enn det på et år så mangler det noe. Hvorfor holder vedkommende på? bare for å få erhverve våpen?

Sitat

Er så dårlig skyting en sikkerhetsrisiko i en slik grad at vedkommende fortsatt kun skal trene på organiserte treninger under oppsyn

Selve skytinga er kanskje ikke det, men kanskje... Årsaken til at vedkommende "ikke treffer en drit" er kanskje mer viktig å se på her?

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, nhd skrev:

Sikkerhetskurs er jo blant det som skal attesteres.

 

Er det det? Er vel strengt tatt ingen krav om "sikkerhetskurs" for å kjøpe våpen. Spesielt ikkje sidan innhaldet i nevnte kurs er heilt og holdent opp til den enkelte klubb. Er ikkje alle klubbar som held slike kurs eingong. 

 

Viss vedkommande "berre" skyt dritdårleg men elles handterer våpenet forsvarleg så må han vel få lov til å kaste bort pengane sine... Du skal tross alt berre dokumentere aktivitet. Viss du er bekymra for om vedkommande ikkje er skikka til å inneha våpen må du vel nesten ta det opp med politiet, og så er det opp til dei om dei vil vektlegge dette når dei behandler søknaden. Viss du nektar å gi vedkommande attest på aktiviteten så fråtek du jo han sjansen til å i det heile tatt få sin søknad vurdert av dei som er tildelt den rolla.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er krav til skikkethet for erverv av våpen - så det kan klubben ta tak i (eller ikke?).

Hvis det er medisinske grunner til at vedkommende ikke klarer å skyte sikkert så kan det avdekkes gjennom helsevesenet.

Aktiviteten skal vel ha en viss kvalitet eller er det bare det å møte opp i klubben og brenne av skudd som er krav til aktivitet?

Saken tas opp med det forbundet klubben er tilsluttet.

Edited by DoctoRoy
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Enig med joska.

 

La meg legge til at jeg (og jeg antar flere med meg) begynte på samme måten. Nå treffer jeg noe. Utvikling i skytesport er en prosess og helt individuelt.

 

Kanskje trenger vedkommende briller?

Kanskje er det feil kaliber - typisk kombinasjon militær/rekyl.

Kanskje også feil kombinasjon individ/våpen (liten kvinne, tung DA revolver?)

 

Viktigst er at man kan behandle våpenet med fortrolighet.

 

Jeg kunne likevel tenke meg å vite hvilken trening klubben tilbyr når de er så lite tilfredse med resultatet etter ett år.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Her er vel veiledning og instruksjon problemet (manglende?) og løsningen ikke mer eller fantasifulle lokale påfunn..

Ja, nettopp. Tilbudet er der hele tiden. Men ikke alle vil motta det. Noen vil bare få en våpen og skyte noen skudd i fred for all instruksjon. Dessuten tror jeg (beklager) at det innen et hvert område finnes noen "håpløse" som bør finne på noe annet.

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, joska skrev:

 

Dette er det politiet som skal vurdere og ingen andre.

Dersom sikkerhetsansvarlig i klubben mener at en kandidat er en sikkerhetsrisiko (ikke skikket av sikkerhetsmessige årsaker) men at vedkommende brenner av skudd i et halvt år så har vedkommende krav på å få attest???

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er en sikkerhetsrisiko må standplassleder ta tak i situasjonen. Bli man bortvist fra alle treninger, så oppnår man vel strengt tatt ikke aktivitetskravet.

Får man derimot gjennomføre treninger, men bare mangler talent, så er det vel ikke noe som tilsier at vedkommende ikke skal få kjøpt våpen.

Forhåpentligvis blir vedkommende lei av å bomme, og tar imot råd og hjelp etterhvert.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis sikkerhetsansvarlig mener at kandidaten er en sikkerhetsrisiko, men lar vedkommende "brenne av skudd" på klubbens skytebane, i et halvt år, uten å ta tak i problemet. Så kan ikke jeg skjønne at sikkerhetsansvarlig har gjort jobben sin. Når vedkommende får lov til å skyte på bana, så må han/hun jo ha blitt vurdert til ikke å være en sikkerhetsrisiko, eller....

 

Edit: psAico kom meg, i all hovedsak, i forkjøpet.

Edited by Jeffery
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Enkelte skudd treffer sideveggen på ve side ca halvveis frem til skiva. 2.

Skyttere som skyter mer enn ett skudd i veggen på ei trening ville jeg sendt ut av banen. Værsågod tørrtren! Selv om banen er sikkerhetsmessig godkjent og bygd for å tåle det, så er det på grensen til hærverk.

En som skyter i veggene, og heller ikke vi motta instruksjon (slik det antydes ovenfor her) ville ikke fått trent på "mine" (der jeg er instruktør) treninger. Jeg har sendt folk av banen for å skyte ved siden av skiva flere ganger - men bare ungdommer (og en "voksen" "hot shot" som fikk beskjed om å skjerpe seg ellers kunne han gå, han tok seg sammen) 

Men det er jo veldig stor forskjell på å slurve i hytt og pine og ikke forstå hva en skal skyte på og ikke, og det å faktisk ikke fysisk få til å treffe selv om man prøver.

Attest eller ikke? Jeg ville tatt det opp med forbund sentralt.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, DoctoRoy skrev:

Dersom sikkerhetsansvarlig i klubben mener at en kandidat er en sikkerhetsrisiko (ikke skikket av sikkerhetsmessige årsaker) men at vedkommende brenner av skudd i et halvt år så har vedkommende krav på å få attest???

 

Som andre allereie har påpeikt så er vedkommande tydelegvis ikkje meir talentlaus enn at han har fått lov til å skyte i eitt år.  Trådstarter spør om ræva skyting er ein sikkerhetsrisiko. Eg vil seie at det er det ikkje. Dersom vedkommande derimot ikkje klarer å handtere våpenet sikkert eller følge instruksjonar så er det noko anna. Det betyr likevel ikkje at klubben bør nekte å utlevere dokumentasjon på aktiviteten som faktisk er gjennomført. Ein får heller ta sine bekymringar opp med politiet, så lenge ein har noko konkret vil politiet ta det med seg i si vurdering når søknaden skal behandlast. Det er POLITIET og INGEN ANDRE som skal avgjere om vedkommande er skikka eller ikkje.
 

21 minutter siden, M67 skrev:

Attest eller ikke? Jeg ville tatt det opp med forbund sentralt.

 

Kva informasjon treng politiet frå klubben? Iht det som står i forskrifter og rundskriv er det to ting:

 

1. At vedkommande er medlem i klubben.
2. Aktivitetsnivå.

 

Eg kan ikkje sjå at det skal vere noko problem å levere slik informasjon til medlemmet.

 

Edit: Ein annan ting er at klubben sjølvsagt kan nekte vedkommande å skyte på klubbens bane viss skytinga er til plage for andre (ikkje så moro med ekstra hol i skiva når ein trener...) eller fører til skader på bane og/eller materiell. Då vil jo ikkje vedkommande få anledning til å opparbeide seg aktivitet heller.

Edited by joska
Link to comment
Share on other sites

Om skytteren skyter i veggen på en innendørsbane skal det ikke være en sikkerhetsrisiko om banen er bygd skikkelig. (så lenge han ikke skyter mer enn 45 grader ut av skyteretninga da, da kan det jo bli farlig for de som står ved siden av)

 

At det derimot er på grensen til hærverk er en helt anna sak.

Link to comment
Share on other sites

Så om jeg melder meg inn i en skyteklubb, skyter dårlig pga at jeg har en nerveskade som gjør at jeg kjelver veldig på hendene så får jeg ikke lov til å skyte, eller kjøpe eget våpen? Selv om jeg ellers ikke bryter noen sikkerhetsregler? Bare fordi jeg kanskje ikke greier å sette alle 5 skudd i skive?

 

Link to comment
Share on other sites

Mas-36 - Hvis klubben er Seriøs så burde klubben hjelpe deg å veilede deg slik at du får mest mulig utbytte av dine oppmøter der :-)

hvis "skytteren" ikke vil ha hjelp til og oppnå sitt potensiale Men ikke utgjør en sikkerhetsrisiko/forstyrrer andre skyttere unødig så tror jeg ikke klubben kan nekte , at det slenger et  skudd i feil skive skjer den aller beste ( tidl. Norgesmestre har skutt i feil skive) 

 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, nhd skrev:

Ja, nettopp. Tilbudet er der hele tiden. Men ikke alle vil motta det.

Virker som du svarer ganske gennerelt. :( Hva har dere konkret gjort og tilbudt av hjelp/ogoppfølging, til denne personen etter sikkerhetskurset? Kunne også vært litt interessant å vite om det er skyting med grovpistol, eller finpistol vedkommende skyter med. Også din vudrering av om vedkommede kun "pøser" avgårde skuddene, eller om han/hun forsøker å gjøre jobben.

 

Gennerelt mener jeg at er ikke personen en sikkerhets rissiko, så la vedkommedne skyte. Men jeg ville gått langt (med forsiktighet) i å hjelpe folk som skyter elendig.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, joska skrev:

 

Ein får heller ta sine bekymringar opp med politiet, så lenge ein har noko konkret vil politiet ta det med seg i si vurdering når søknaden skal behandlast.

Enig i det meste du skriver. :) Men at klubbmedlemer/deler av styret skal leke "reserve politi" og sladre til politiet, synes jeg er en uting.  :(  Og burde kvalifisere til eksklusjon av sladrehanken!

Edited by Geco5
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

@Pål For min egen del vil all verden av veiledning ikke gi noe utbytte i bedre skyting med pistol/revolver, da problemet er at jeg lider av skjelving i begge hender. Skal jeg skyte veldig godt med slike våpen må jeg bruke skytestokke eller noe :P Så jeg spør da, ville da en klubb nekte meg å skyte/signere papirer så jeg kan kjøpe mitt eget våpen pga at jeg ikke alltid vil skyte i svarten eller ratt bommer på skiva noen ganger? Er jo litt slik det høres ut? Er dette som var grunnen til at jeg sluttet på handvåpen engang da jeg syns ikke jeg fikk det til pga skjelvingen. Men har utrolig lyst til å prøve igjen, men når jeg leser dette så mister jeg lysten til å i det hele tatt prøve igjen.

Link to comment
Share on other sites

Med ditt handicap synes jeg du skal prøve noe annet. Rifle, liggende er også utrolig morsomt. Siden jeg startet tråden, kan jeg si at dette handler ikke om at en ikke alltid skyter i svarten eller at en av og til har en bom. Dette handler om at en stort sett bommer og ikke bare litt....

Link to comment
Share on other sites

@Geco5 Det var en .22 pistol. Jeg har gått meget langt i å hjelpe vedkommende. Lengre enn med noen annen jeg har veiledet. Men det går ikke inn. Ved tohåndsskyting holder vedkommende ve hånd rundt hø albue. Jeg ber han holde venstre hånd rundt skjeftet og høyre hånd. Han sier ja, lader pistolen og holder rundt høyre albue. Dette skjer flere serier på rad. Han lukker øynene i et par sekunder før han trekker av. Jeg prøver ulike triks jeg har lært av Flemming P og som har funket på mange andre, men ikke på han.

Link to comment
Share on other sites

@nhd Skyting liggende finnes ikke moro. Er en grunn til ett år i DFS var nok for meg ;) Joda, du sier noe. Men syns det er dårlig at en klubb ikke vil ha en medlem bare fordi han ikke skyter godt nok. Håper ikke det er holdningen til de på Skreia der jeg har lyst til å prøve litt igjen.

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, nhd skrev:

Jeg har gått meget langt i å hjelpe vedkommende. Lengre enn med noen annen jeg har veiledet. Men det går ikke inn.

Ok, da har du gjort en del for å hjelpe. :) Men er det ikke mulig å tilnærme seg problemet, på en annen måte enn tidligere? Jeg kjenner ikke vedkommede, men har selv måttet forsøke på forskjellige måter for å "nå frem". Et eksempel kan være:  "Ønsker du skyte bedre?

 

Slik jeg forstår deg, er vedkommede skuddredd og da må det litt psyklogi til for å hjelpe! :) At han ved to-håndskyting benytter en dustene måte, forklarer ikke slik skyting du beskriver. Den burde trolig ikke bli være, enn ved en-håndskyting. Så personlig tor jeg ikke problemet ligger i den duste holdemetoden. Kjenner, eller kjente godt Flemming, fra hans tid i Drammen.  :)

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, nhd skrev:

Jeg tror heller ikke det er hans spesielle tohåndsskyting som er problemet.

Da har du mer kompetanse, enn meg på området. :) Hvis du ikke kommer opp med noe lurt, for å hjelpe karen forblir han et håpløst tilfelle. :( Tragisk, for skytesporten. Men er han ingen sikkerhetsrissiko og har det gøy, så la det bli med det.

 

Er vedkommede en sikkerhetsrissiko, så kan dere jo varsle mulig eksklusjon, for å se om det hjelper. Men, da skal det være ille. Å "gå politiets ærend", er ikke deres jobb!

Link to comment
Share on other sites

@Geco5: Jeg går ikke politiets ærend. Jeg tenker ikke på eksklusjon. Jeg er bare skeptisk til at han skal drive med egen kortpang alene. Min primære tanke er at han skal trene mer under oppsyn før han skal drive på alene. Da tenker jeg ikke strengt på regler, men hva som er mest hensiktsmessig.

Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Mye frivillig arbeid stopper opp dersom man ikke tar ansvar - selv om det ikke er ens "jobb":winke1:

Problemer med "reserve politi" har vært et problem opp i mellom mange ti-år, i de fleste klubber. Kommer periodevis, når en bytter ledelse. (Ledelsen må holdes "i øra"! :) ) Hold dere til regelverket!  I denne sammenheng, tviler jeg på at det frivillige arbeidet stopper opp grunnet dårlig skyting av en person. For alt jeg vet, kan vedkommede delta på både dugnader og mye annet frivillig arbeid. Om ikke, mange som slunterer unna der, i klubbsammenheng.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Ser den Geco5.

Etter min mening, er dette en viktig grense, som en må forholde seg til. Hva sier regelverket?  Det kan være mange grunner til at noen ønsker å gå over grensen, alt fra vellvillighet, følt plikt, eller egeninteresse for å oppnå fordeler hos politiet, m.m.  Uannsett, så er dette en grense som en må holde.

 

Jeg tror ikke det er i klubbenes interesse, at personlige (styrets) meninger, skal prege en klubbarbeid mer enn nødvendig. Og dette er langt utenfor, hva som går på personlig justering og frihet for et styremedlem.

Link to comment
Share on other sites

Som styremedlem i en pistolklubb tar en på seg et stort ansvar og vil man kunne bli holdt ansvarlig for ikke å ha brakt til myndighetene opplysninger som kunne stoppet en fatal hendelse? Vil en som skyter i "hytt og vær" på banen skyte på en annen måte utenfor banen? Den som bare har brukt håndvåpenet sitt i klubbregi kan rekke opp hånden. 

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, DoctoRoy skrev:

Som styremedlem i en pistolklubb tar en på seg et stort ansvar

Ansvaret som styre, er hovedsakelig "daglig drift" av klubben! Ikke å endre regelverk og praksis innen klubben! Sett dere inn i klubbens regelverk, også forbundet regelverk. Og ikke gjør dere til "herskere" og diktatorer i en klubb! Dere har egentlig veldig begrenset makt og ansvar!

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Geco5 skrev:

Er vedkommede en sikkerhetsrissiko, så kan dere jo varsle mulig eksklusjon, for å se om det hjelper. Men, da skal det være ille. Å "gå politiets ærend", er ikke deres jobb!

 

Jeg er i utgangspunktet enig. Veldig enig. Men jeg ser også dilemmaet til NHD.

Ta noe så elementært som sikker bakgrunn. Det som er sikker bakgrunn for 99,9% av befolkningen er ikke nødvendigvis sikker for denne personen. Det er flere skyteanlegg som forutsetter at man treffer i nærheten av skivene. Når han i tillegg ikke får med seg enkle beskjeder så er det ikke usannsynelig at en farlig situasjon kan oppstå. 

Da koker det egentlig ikke ned til hvem sitt formelle ansvar dette er, men at det er dyrt å være etterpåklok. Hvis det skjer noe som involverer denne personen så vil det være en tragedie for alle involverte, for skytesporten og for den personen som vurderte å gripe inn, men som valgte å følge "protokoll".

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, psAico skrev:

Det er flere skyteanlegg som forutsetter at man treffer i nærheten av skivene.

Men, svaret på det, er vel gitt. (Og det er da nevnt tidligere). :)  Er vedkommede en fare for sikkerheten, kan han bortvises og i ytterrste konskvens ekskluderes. (Uansett hvilken bane dette gjelder, så er det ansvarlig skyteleder, som har det ansvaret). Slikt hånteres "internt". Har ikke noe med "melding", til politiet å gjøre. :(

Link to comment
Share on other sites

For å sette det på spissen med et nevnt eksempel: aldri i livet om jeg som standplassleder hadde latt en person som konsekvent lukker øynene før skuddet fått skyte på mitt ansvar. Uansett. Det samme gjelder folk som skyter kalibre de ikke behersker, stilling og grep så dårlig at de risikerer å miste våpenet..

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

For å sette det på spissen med et nevnt eksempel:

Nå har TS fortalt, at det ikke har noen sikkerhetsmessige problemer. :) Men er du ansvarlig på banen, kan du bortvise en person som er farlig for omgivelsene. (Bare vær klar over, mulige konskvenser ved tullete personlig krav og meninger). Men det er langt fra denne myndigheten, til å varsle politiet! To vidt - forskjellige ting. :)

Link to comment
Share on other sites

Såklart, men med eget våpen kan han trene på egenhånd, og noe av denne kontrollen forsvinner.

Som sagt, er jeg enig i prinsippene, og jeg er stor motstander av at klubbene skal gjøre politiets jobb, spesielt hvis de setter lista enda høyere, men dette er ikke nødvendigvis ett svart/hvitt tilfelle.

 

Jeg har ikke noe problem med at folk skyter dårlig, til og med at de bommer på skivene er OK. Men hvis de ikke får med seg enkle beskjeder eller har selvinnsikt til nok til å skjønne at de må pålegge seg selv større sikkerhetsmarginer enn normale skyttere så er det en så spesiell case at det eksisterende systemet kanskje ikke er designet for å fange det opp. Jeg har stor tillitt til de som skyter rundt omkring i feltløypa når jeg er der utenom organisert trening og det er en følelse alle skyttere bør kunne forvente å ha.

Har han allerede fått skyte i 6 mnd. så er det kanskje ikke så ille som det kan virke som, men som det ble lagt frem hørtes det ikke bra ut. 

Link to comment
Share on other sites

nhd: Jeg har opplevd at det kan være utrolig vanskelig for folk å gjøre ting som virker enkelt. Har også opplevd å selv ha problemer med å få til ting som jeg i ettertid ikke kan begripe at kunne være så vanskelig. Høres ut som denne personen har fått totalt sperre, men ikke  vil gi seg likevel.


Plukk ut kun én ting å fokusere på av gangen. Tror jeg ville prøvd å først få ham til å la være å lukke øynene. Har du prøvd å la ham skyte med begge hender med anlegg på sandsekk, og kun konsentrere seg om å holde øynene åpne når skuddet går?

 

Når han ikke er i stand til å ta en beskjed som "hold med begge hender i pistolen", forsøk dette: Still deg opp ved siden av, hold pistolen slik du vil at han skal holde, og si "hold pistolen slik". Når han mener at han gjør det, og du ser at det ikke er tilfellet, spør "holder du på samme måte som meg nå?" Hvis han svarer "ja", si "Er du helt sikker? Sjekk en gang til. Hva er ulikt?" Jeg har sett flere ganger at folk virkelig tror at de gjør en bestemt ting, og så gjør de ikke det i det hele tatt. Eksempler: Stivt håndledd under fluekasting eller all tyngde på standfoten i langrenn. Folk kan vingle med håndleddet i alle retninger og påstå at det er stivt, eller stå med begge føtter i bakken og mene at de står med all vekta på den ene.

 

Hvis det viser seg at vedkommende virkelig nekter å ta instruksjon, så må man vel kunne nekte ham å trene. Men det er mulig å så totalt mangle evne til å legge merke til hva ens egen kropp faktisk gjør at det ser ut som uvilje.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Som flerårig standplassleder og instruktør så er jeg godt kjent med at det finnes eksempler på folk som aldri vil "skjønne" det uansett åssen man forsøker å instruere dem. Normalt så dabber interessen av seg selv lenge før de når sine 6 måneder med aktivitet, når de ikke klarer å treffe noe særlig. Kan egentlig ikke huske at noen av disse kom så langt at de fikk kjøpt egne våpen.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Rausheim skrev:

... Kan egentlig ikke huske at noen av disse kom så langt at de fikk kjøpt egne våpen.

 

Men noen av oss gjorde det, og ble norgesmester, satt norsk rekord og mesterskapsrekorder.

 

Så det går an. Det er bare forskjellig lengde på det lerretet som skal blekes.

 

Jeg skjøt selv helt elendig til å begynne med, det var en skam... - men jeg holdt ut, og kan se mye av dette i beskrivelsen til TS.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...