Jump to content

Kikkert til kombi


Daywalker

Recommended Posts

Sideliggerkombien din? Har ikke du en Aimpoint fast montert på den? Ikke fornøyd?

 

Montasje: Sving. ERA, EaW, MAK... tror ikke det spiller så stor folle.

Kikkertsikte: Jeg har en Z8i 1-8 på min rifledrilling og synes den er veldig bra. Ser mange mener Ziess HT 1-4 er optimal mht at den tilgir øyeplassering som ikke er helt riktig mm. Kvalitetssikte med minimum 1 eller 1.1.

 

Skal du ha lett og lite bør du kanskje heller se på Leupold? Det er mange som bruker kombi og drilling med kikkertsiktet fast montert. Jeg synes det ødelegger balansen totalt. Vipper den av om det er fuglesjanser. Men det er nå meg da.

 

Edited by Skaubjønn
tyrkleif
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn@ Ja det er på sideliggeren. Er ikke helt fornøyd med aimpointen. Spes ikke med tanke på å ha den med på litt hjortejakt og elgjakt hvor holdene godt kan strekke seg over 100m. Har lyst på en kikkert med lyspynkt og en eller annen montasje som gjør at kikkerten er kjapp og få av slik at under forflytning kan kikkerten ligge i sekken og jeg har ei klar hagle i hendene. Har ikke noen formening om hva dette vil koste meg kontra å  kjøpe en hagle drilling ferdig oppsatt med sving/ hake montasje og kikkert. Det har kanskje du noen formening om??

Link to comment
Share on other sites

Har svært lite peiling på drilling. Men heller nok til de litt eldre med pent skjefte, lodda løp osv. Liker blaser rifler, men kunne aldri funnet på å kjøpe en drilling derfra. Jakter alt mulig rart, så ser for meg at det må bli kravepatron godkjent for storvilt, gjerne 8x57 irs. 16 eller aller helst 20 i hagleløpene. Dette for å få et smekrest mulig våpen.  Gode åpne sikter samt kikkert som er lett å plukke av. Tror nok vi er litt like der skaubjønn med tanke på bruk og kriterier. Sist jeg vurderte drilling følte jeg der var alt for mye å tenke på samt masse ting jeg visste for lite om. Derfor ble det s/s kombi som nok er mest like spesielt som drilling, men uten så mye ekstra. Grunnen til at drilling blir vurdert på nytt er at der skal handles ny hund i løpet av 2018 om alt går etter planen samt muligheter for å drive kombi jakt på elg, hjort og storfugl. Var også på hjortejakt i Danmark for litt siden hvor både fasaner og rugder kom flyvende forbi. Slike ting leder tankene lett ut i fristelsen... Holder på å lese meg opp på emne drilling, så får vi se😊

Link to comment
Share on other sites

Det ble mange tema her, så jeg oppdaterer denne posten litt:

 

I forhold til optikk: Dersom du vil sette på et moderne kikkertsikte som en Swaro Z8i 1-8 så må du regne med at du ikke finner brukte drillinger som er utstyrt med en slik. Kostnaden til kikkertsiktet må du derfor holde utenfor. Dersom du ser på eldre drilling med pen stokk og gravyre må du regne med at det kikkertsiktet som følger med oftest ikke er så veldig egnet. Jeg har handlet noen drillinger de siste 10 årene, og har fått med fast 6x 32, fast 8x 50, 3-12x56, 3-12x50, 2-7x32, 1.5-6x42. Varierende kvalitet på kikkertsiktene. Dersom du vil ha moderne high-end kikkertsikte må du altså regne med den kostnaden uansett om du velger å beholde din sideliggerkombi eller om du kjøper drilling. Om du kan leve med et eldre kikkertsikte som funker (for eksempel en 1-5-6x42) så stiller saken seg annerledes. Da kan du ofte handle drilling og siktet følger med.  Du har en fin og spesiell kombi. Jeg vil tro at du kan selge din sideliggerkombi og kjøpe en brukt drilling med en mer eller mindre grei optisk løsning, og at det vil gå omtrent opp i opp. Det kan hende du må vente litt før den blir solgt, det er et rimelig snevert marked av oss med brytevåpenfetish i lille Norge. Men denne blir solgt, til grei pris.  Det du må bestemme deg for er om du vil ha moderne optikk.

 

Montasje til din sideliggerkombi er grei skuring. Ikke gå for hake. Dyrt, og du er låst til et sikte. Er skinna forberedt for svingmontasje? Kan du skru ut små biter og sette basene rett på plass? Uansett, det fikser en børsemaker greit.  Som Amatør skriver under her: dersom du kjøper brukt drilling så er du ofte låst til den montasjen som følger med. Ofte er det sånn at det ikke er plass til nye basere til svingmontasje i tillegg til eksisterende hakemontasjer. Og det blir drittstygt med både hake- og svingmontasjebaser. Jeg tror Vaagsland tar omtrent 6 lapper for å tilpasse nye haker til basene på hakemontasje.  Dersom du skal montere svingmontasje på din sigeliggerkombi så koster vel baser og ringer omtrent 4 (dette må du sjekke selv), og børsis må montere det. Så kanskje 6 for det også? Alternativt kan du vente og følge med på bruktmarkedet til det kommer en pen drilling med svingmontasje, og slå til da.

 

Angående drilling: Du vil ha pen stokk og gravyre, loddede løp = eldre brukt drilling. Det er en kar på Hemnes som averterer mange på finn.no. Han kjøper inn fra Tyskland og videreselger, det har jeg hørt men vet ikke altså. Han har importlisens. Det enkleste er nok å handle brukt i Norge, eventuelt i Sverige eller Danmark, og kjøre og hente børsa selv. Du har mitt nr, bare ring om du vil ha tips og info.

 

Jeg har handlet en del drillinger fra Tyskland. Det er kronglete å få til nå, fordi DHL ikke vil sende våpen lenger. Man må bruke en spesiell speditør. Sist jeg kjøpte drilling på egun.de handlet jeg privat, og betalte en våpenhandler for å gjøre jobben. Det ble stress, mest fordi våpenhandleren ikke visste så mye om å sende til Norge. Det ble en del ekstra utgifter. Jeg hadde ikke giddet det igjen. Det enkleste hvis du skal handle i Tyskland er å overse de auksjonene der det står Kein International Versand. De som sender internasjonalt er stort sett våpenbutikker med eksportlisens, som kan gjøre jobben med å eksportere til deg. De kan du kontakte, og spørre om de sender til Norge. Det er ikke alle som sender ut av EU, men noen gjør det og oppgir en pris på det. Da legger du til 25% moms  på auksjonspris + eksport og transportkostnader,  og du har totalprisen.  Det er risiko ved å handle på auksjon. Sist drilling jeg kjøpte kom til meg med knekt skjefte. Det har vært mye frem og tilbake, men speditøren vil ikke betale erstatning, sier jeg skulle ha forsikret ekstra. Våpenhandleren mener jeg har 70% sjanse til å vinne i Tysk rett dersom jeg tar det videre, og få de 40.000 Merkel anslår for å erstatte stokken. Jeg vil ikke ta sjansen på dette. Jeg betaler heller en kompetent person for å gjøre en grundig reparasjon av stokken, så får jeg leve med det om det blir synlig en hårlinje i treverket. Det blir uansett en billig drilling. Men import er tidkrevende, og frustrerende. Forbrukerlovene er annerledes i Tyskland, og det er ikke helt enkelt å fikse ting fra Norge. Så det er noe risiko. Men totalt sett har jeg tjent godt på å importere drillinger, jakte med de og shine de opp og selge igjen.

 

Type drilling: Jeg klarer ikke Greener sikring. Må ha sikring på kolbehalsen. Dersom du kan leve med Greener sikring så får du tilgang til mange drillinger av høy kvalitet til en behagelig penge.  Du vil ha kaliber 20 helst. Jeg har 20-76 både i rifledrillingen min og i hagledrillingen (med knekt stokk) som er forhåpentligvis snart er ferdig reparert. 20 kaliber funker å alt, og det blir smekkert. (Jeg legger inn et bilde av munningen på min Merkel rifledrilling i kaliber 20-76 og 2x9,3x74R). Jeg har hatt kaliber 12 i drilling, og det skal jeg ikke ha igjen. Greit på rådyrjakt med drivende hund. Til fuglejakt blir balansen helt feil synes jeg. Brorparten av de drillingene som selges brukt og som har pen gravyre og pen ved i stokken er i kaliber 16. Det er nydelig! Jeg kunne godt hatt kaliber 16. Smekre løp og godt balanserte våpen. Og det er tilstrekkelig utvalg i kaliber 16 til alt du vil jakte. Riflekaliber: Som du skriver – rille. Jeg har 8x57IRS i den nye hagledrillingen og 9,3x74R i rifledrillingen. Det hadde vært rimelig likegyldig for meg om hagledrillingen kom i 6,5x57R, 7x57R, 7x65R eller 8x57IRS. Gode kalibre i  kombinertvåpen, og også velegnet på fugl. Også likegyldig om rifledrillingen var i 7x65R, 857IRS eller 9,3x74R. Velegnet på drivjakt etter svin, og funker fint på rådyr også. Jeg har hatt rifle- og hagledrillinger og dobbeltrifler i alle disse kalibrene. Altså litt hipp som happ for meg hvilke av disse kalibrene, men, jeg ville helst ikke hatt riflekaliber i andre enn disse kalibrene. Dette er standardvarer. Kneip og melk i brytevåpenverdenen. Jeg kunne vurdert andre kaliber som .30 Blaser (hatt det, og det virker…), men i utgangspunktet ville jeg hatt ett av disse kalibrene.

 

Dersom du skal handle brukt i Norge eller våre naboland så vil jeg anbefale å kjæle litt med børsa før handel. Du er som meg i det at du har skutt mange år, og hatt mange våpen. Du merker når du løfter ei børse til kinnet om dette sitter eller ikke. Og gjør det ikke det så la det være. Det er ikke alltid man har den muligheten. Av og til må man slå til. Men det er alltid bedre å kunne holde børsa før kjøp enn å kjøpe usett.

Lykke til!

 

image.jpg.f0ae529fb7e74b8df35473f87b28a7

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Om du ser på brukte drillinger, har de som regel baser for hakemontasje allerede montert. Det går nesten alltid å finne et nytt sikte som har passe lengde slik at det kan monteres med nye montasjer til de gamle basene.  Om det siktet basene er laget til ikke er av de minste, er dette stort sett enkelt, men ofte satt det 4x32-sikter som bare var 25cm lange og med kort øyeavstand, kan det skape utfordringer med å finne nye sikter. Jeg har gjordt dette flere ganger, og alltid funnet en løsning.

 

Jeg anbefaler å beholde eksisterende baser om du kjøper brukte brekkvåpen.

 

 

Dette er da ikke en absolutt sannhet.

1 time siden, Skaubjønn skrev:

Ikke gå for hake. Dyrt, og du er låst til et sikte.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...