Jump to content

Skutt fredet småvillt?


JEEB

Recommended Posts

Hei alle sammen

Jeg har nettopp tatt jegerprøven, så er temmelig ny i gamet.

 

Lurer på om noen vet hva konsekvensene av å skyte feil vilt/fredet vilt?

Har så langt drevet med andejakt, kråkejakt og duejakt. Men ser jo at når det mørkner på så er det jo ikke lett å se hvilken andeart som kommer inn. Heldigvis er det kun skutt stokkand, brunnakke og krikkand på terrenget jeg er på.

 

Men jeg lurer litt på om noen vet hva konsekvensene er hvis jeg skulle skutt ett fredet vilt. Dersom det skjer så vil jeg selvfølgelig slutte med det jeg driver på med og avslutte jakten. 

Edited by JEEB
Link to comment
Share on other sites

10 til 15 000,- i bot og tap av jaktrett i 1-3 år er vel det beste du kan regne med å slippe unna med om du skyter fredet vilt, og blir anmeldt av rette folka, om vi ser på rettspraksis rundt oss. Tap av rett til å eie våpen er heller ikke usannsynlig. Inndraging av våpen brukt til den aktuelle jakta har vært brukt - da sammen med 10 000,- i bot og tap av jaktrett...
Som det sies over her, man skyter ganske enkelt ikke på vilt man ikke er 100% sikker på hva er.

 

Selv hadde jeg en skrekkopplevelse i fjor, jeg skjøt ei gås som dukka opp innafor skuddhold, men idet jeg kom fram til den så jeg at "dette er jo faen ikke noen grågås..." Kikka lett panisk rundt etter folk og oppsyn (dette var i skjærgården, og det er alltid oppsyn der), og fram med mobilen og googla jakttider og bilder av gjess som en gal. Det var heldigvis ei kortnebbgås.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette svaret er jeg jo allerede klar over, og det er jo aldri ønskelig å skyte fredet vilt, håper jeg unngår det.

Nå var ikke spørsmålet mitt hvordan unngå å skyte fredet vilt, men hva som evt skjer hvis det blir skutt fredet vilt og hva konsekvensene av dette er. 

 

 

Edit: svarte rett etter M67 svarte med sitt svar. Takk :)

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...