Jump to content

Anschutz, hva skal jeg velge?


høggern

Recommended Posts

Jeg har nettopp vært hos sheriffen å søkt om å få kjøpe en 22 rifle, jeg er blitt tilbudt to forskjellige 22 rifler til blinkskyting.  De to er anschutz, en modell 64 enkeltskudds av eldre modell, og en 1427 skiskytter av eldre modell. Begge er komplett med diopter osv, og skiskytteren har et par magasiner og noe reimverk. 

Begge har vært lagsvåpen og bærer litt preg av dette utvendig, stålet ser bra ut på begge. 

Jeg har prøveskutt 64'ern for noen år siden, den er litt lett men samler godt. 1427'en har jeg ikke prøveskutt enda. 

 

 

Det jeg vil fram til, er hvilket våpen jeg skal velge, hva er grunner til at jeg skal velge akkurat det våpenet, og hva skal jeg se på når jeg ser over disse våpnene for å finne det jeg vil ha. 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 1427 fra 1978 med 5 magasiner som jeg fikk tak i for noen få lapper. Stålet er fint og stokken har blitt helt grei etter en del puss og olje. 

Har ikke sammenligningsgrunnlag opp mot en Mod 64 men makan til skyteglede med denne gamle skiskytteren skal en lete lenge etter. Myk og glatt boltgang,enestående fint og forutsigbart avtrekk på 500g. Den sitter som støpt på ligg,kne og stående med litt forlenget kolbe og kinnstøtte.

Den holder Anschütz's presisjonsgaranti på 10 skudd/10mm/50m om JEG har en god dag -dette tilfeldigvis med relativt billig SK Match.

Det er vanskelig å ikke skyte mye med denne og det har faktisk blitt "malen" når det gjelder våpen for meg. 

-Se etter om stokken har en liten sprekk i løpskanalen ved fremre skjefteskrue,dette har min og det skjer om noen har tatt vel hardt i en gang. Hadde gått for 1427'en med magasiner ved valget av de to. Sprekk eller ei. 

-Om du absolutt ønsker enkeltskudd så dukker jo det det opp en strøken Anschüts Super Match innimellom.

 

 

 

Edited by Winter
Link to comment
Share on other sites

Tror jeg også hadde vurdert denne 1827-en som ligger på finn til absolutt ranspris:  https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=105690325
Betalte 3k mer for min og syntes det var billig for 3 år siden.

 

Det jeg liker med rifla er at den har 5 magasin som har egen plass i skjeftet, den klassiske 54-kassen, at den går like bra som Saueren, at boltoperasjonen på sistnevnte føles som ei slarkepurke i forhold, at "kaldskuddet" går akkurat der de påfølgende treffer, den går godt med det meste av ammunisjon og selvfølgelig avtrekket som kan justeres i alle retninger (selv om jeg aldri har følt behovet).

Ulempen må vel være vekt hvis du har tenkt å bære den mye, men du har vel slitt ut såpass mange banevåpen at armstyrkegrunnlaget bør være på plass.

Ser at noen har nevnt noen momenter å være obs på, men jeg bruker også å se etter om våpenet har vært klikket mye med uten patron.

Det blir gjerne hakk (kl.12) i innløpet til kammeret som i verste fall fører til dårlig kamring og påfølgende klikk..

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...