Jump to content

7X57R Til rådyr


Waldez

Recommended Posts

Jepp. Det blir mye av det samme. Patronene har mange likhetstrekk i forhold til hastighet, kulevekt i forhold diameter osv. Du finner ikke like godt utvalg i ferdige patroner, men det er sjelden noen som klager over det. Patronen er vel jevnt over regna som ypperlig til rådyr.

Lykke til. :wink:

Link to comment
Share on other sites

7X57 R er en flott patron. Den er i motsetning til 6,5x55, konstruert for brekkvåpen.Den har vel omtrent samme effekt som 6,5n, selv om den teoretisk vil gi en noe større sårkanal. Nå for tiden har vel de fleste utsalg patroner fra Norma eller Sellier&Bellot i hyllene. Selv har jeg alltid ladd egne patroner. Har prøvd mange varianter,men nå bruker jeg 160 grn Woodleigh PP med utgangshastighet på ca, 750 m/s. Har skutt mange dyr med den, og er fornøyd, den velter og så en elg uten problemer :wink: Jeg vil nok tro at 7X57 R er det mest kurante du kan ha i en drilling/kombi :)

Link to comment
Share on other sites

Støtter opp om det Reinhart og Jaktfalken skriver.

En kragepatron er som det er sakt konstruert for brekkvåpet og kaliberet dekker også kravet til en storviltpatron.

Om du lader selv, har du et større utvalg av aktuelle kuler slik at du kan skreddersy patroner til ditt bruk. :mrgreen:

Partisan lader også patroner i 7x57R og de går like bra som S&B i mitt våpen (kombi) og er noe billigere enn S&B. :P

Link to comment
Share on other sites

I mine auge må 7x57R vere det "beste" kaliberet å ha i eit brekkvåpen til rådyrjakt. Mykje dei same eigenskapane som 6,5x55, men litt større diameter, sjølvsagt. godt utvalg i kuler som eg forstår det.

Må med litt skam melde at eg har 6,5x55 i min kombi. Valget falt på den pga tilgang på ammo og komponentar, og at eg har dier etc i kaliberet allereie. Ellers hadde eg nok heller valgt 7x57R.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har brukt både Norma Oryx 156 grs og Rhino 140 grs i min 7x57R og er fornøyd med begge. De og S&B helmantel har dessuten samme treffpunkt. Det gjør at jeg slipper all innskytinga ved evt. ammoskift.

I vinter blir det lading med Swift A-Frame 140 grs så får jeg se om det er mulig å få god samling med den. I så fall blir den nok enerådende når fabrikkammo'n er oppskutt.

Link to comment
Share on other sites

Bruker S&B 11,2 g SPCE i min Tikka. Rimelig og med grei presisjon i mitt våpen. Er ikke noe feil med Oryxen til Norma heller, men koster nesten 3 ganger så mye pr skudd. Ser ikke helt behovet for ei premiumkule om du ikke skal bruke den på større vilt enn rådyr. Mulig hylsene til S&B ikke er like gode som Norma sine om du tenker på lading, men det kanskje noen andre kan svare på.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT igrunn, men siden noen spurte:

 

Ad hylsekvalitet: Lader fremdeles S&B hylsene jeg fikk fabrikkammo med da jeg kjøpte kombien. De står foran sin 11 skyting nå. 1xtrim og 8 x Nsized med Lee Collett. Har flere lotter med Normahylser som selvsagt også holder god kvalitet. Hylsevolumet er derimot svært forskjellig. En lott med Normahylser jeg har, veier i snitt 15grs mer enn S&B hylsene, som da gir S&B hylsene betydelig mer volum...

 

Ellers har jeg ikke skutt noen rådyr enda med kombien (Zoli), sliter fremdeles littegrann med å finne den riktige presisjonen. Best til nå har vært Sierra GK 140grs. S&B helmantelkuler i 140grs får jeg til å gå veldig fint.

 

mvh

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har brukt drilling i caliber 7,57R til både elg- og rådyrjakt. Bruker Oryx 10,1gram pga samskyting. Til elg fungerer den helt greit, men min erfaring med rådyr så var 6,5x55 bedre. Har skutt flere dyr å har hatt bra treffer i hjerte og lungeregion, men flere har løpt fra 20-40 meter. Hadde drilling med 6,5x55 før, å der var det bedre knall å fall effekt. MEN det føles og er bedre med kravepatron i brytevåpen. Det er mulig Oryx er ei kule som er for hard/bra men har ikke brukt andre.

Link to comment
Share on other sites

Kan absolutt anbefale 7X57R til rådyr. Hadde en kombi i dette kalibret, og var kjempe fornøyd med dette kalibret.

 

Om du skulle begynne å lade selv, vil jeg anbefale 140 grs remington Core Lokt Ultra Bonded, dette er ei kjempe kule. jeg fikk utrolig god presisjon, og kjempe fine rådyr slakt. en av de beste kulene jeg har prøvd i dette cal!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

7x57 er et ypperlig kaliber til rådyr. Men jeg synes skepsisen til 6,5x55 i brekkvåpen er noe overdrevet. Har selv 6,5 i kombien og brukt den i ca 25år, og jeg har aldri hatt noe kluss med utdrageren. Kom jeg over et brekkvåpen jeg fikk lyst på, skulle ihvertfall ikke 6,5 i rifle-løpet hindret meg i å slå til.

Link to comment
Share on other sites

- Har en kombi Antonio Zoli 20/76-6,5x55 som har vært mitt mest brukte jaktvåpen i 25 år. Utdrageren er i utgangspunktet konstruert for kragepatron, og for rillehylsa er det lagt inn en fjærbelastet stålstift med 2 mm diameter som griper ned i rilla. Det første jeg måtte gjøre var å slipe til ei flate i bakkant av stiften for at patrona skulle gå helt inn i kammeret. Før jeg gjorde dette fikk jeg ikke lukket våpenet helt. Jeg lader alt selv, og bruker aldri harde ladninger i kombien. Derfor har jeg aldri opplevd at hylsene henger i kammeret, og utdragerstiften har holdt hittil. Så lenge denne spinkle løsningen holder står jeg ikke fast når jeg trenger å lade om, men en ulempe er alltid at stiften holder på hylsa når du skal ha hylsa eller patronen ut. Pekefingerneglen må derfor tas i bruk, hansken må av. Omladning går ikke så kjapt som om du kunne åpne våpenet, vri det halvveis rundt og la hylsa falle ut av seg selv, eller bare vippe hylsa ut med fingertuppen gjerne med hanske på.

 

Slik ser dette ut på min kombi:

 

2czt2t1.jpg

 

Skulle jeg kjøpe kombi idag ville jeg valgt randpatron - og til mitt bruk for denne børsa - 7x57R

Link to comment
Share on other sites

Ja. Kort fortalt et kjempe våpen. Har 1 haglløp og 1 kombiløp og bytter løp og tar av og på kikkert mange ganger i løpet av sesongen, uten at treffpunktet på rifleløpet endrer seg. Veldig bra presisjon på rifleløpet og jeg syns den er god å skyte med. Jeg har justerbar kolbe og det kan jeg anbefale.

En minus som du bør være klar over er at den er tung med kombiløpet på, med hagleløpet er den omtrent som en vanlig o/u.

Valmet/Tikka/Finn Classic er solgt i stort antall her i landet og det eneste minuset jeg har sett nevnt er vekten.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ut i fra en del kommentarer her om at 6,5 er bra, men at det bør være kravepatron så bør jo 6,5 x 57 være et alternativ å vurdere. Har ikke prøvd denne sjøl, men hvis valget var mitt...

Har hørt andre som skryter av denne til rådyr.

Link to comment
Share on other sites

6,5x57R funker utmerket på det meste den 8)

Har den selv i en Zoli kombi 20x76/6,5x57R som liker tunge kuler, så jeg bruker 155grain Lapua Mega eller 156grain Norma Oryx med MRP eller N160 krutt.

Det er svert dårlig med "ferdigsydd" ammo her til lands, så det er en patron for hjemmeladere!

NB! hylsene er dyre :(

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...