Jump to content

Ubrukt rødplast


erikraude

Recommended Posts

Etter at forsvaret hadde øvelse i skogene rundt her ligger det igjen en del rødplast. Unga plukker dem selvsagt opp, og idag hadde guttungen en udetonert en i lomma da jeg henta ham på skolen. Ser ut som 9mm. Jeg tok den fra ham, men noen som veit åssen skadepotensialet er i disse og hva jeg skal gjøre med den? Jeg veit dette ikke er den første, og jeg er litt skeptisk til at de ligger rundt og unga leker med dem.

Link to comment
Share on other sites

Det er like vanskelig å få dem til å gå av som annen ammunisjon. Hvis du vil uskadeliggjøre dem selv kan du skjære dem opp, helle ut kruttet og brenne det kontrollert. Da sitter du igjen med tennhetta, den kan du enten overse og kaste i søpla, eller "uskadeliggjøre" ved mekanisk påvirkning, f.eks. med en stor stein. Vil du være polititisk korrekt bruker du vernebriller under prosessen... Trodde dette var barnelærdom ;) Evt. kan du levere tilbake til forsvaret.

Link to comment
Share on other sites

Vi klarte nå å lage nokså heftige "IED"er av kruttet fra xxx sånne da vi var sånn 12-13-14. Mer enn nok til sprenge en unge i filler vil jeg påstå. Og legevakta ble besøkt, heldigvis uten varige men. Så ufarlige er de ikke.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Når unger leker med slikt tenker de neppe på vernebriller, tennhetter kan være skumle når de tenner i fritt rom. De kan hoppe ut av hettelomma og treffe et øye. 

Barndommen min gikk med til mye rart som sa pang, at jeg ikke har skader er flaks, men jeg/vi i mitt miljø hadde også litt vett i galskapen. 

Det verste var at vi fikk tak i en dynamittgubbe og lunte med fenghette. Vi slo et skråhull under en maurtue og la i ladningen, det var rett etter skoletid og voksne var på jobb (vi tok hensynO.o). Når lunta var tent og ingen vei tilbake lå vi oppe på en liten kul i terrenget og ventet spent på det store smellet. Det utroligste skjedde ved stien der tua lå, en jogger kom strenende (passa dårlig inn der og da!) Ca.40 meter før han nådde tua smalt det. Den svette slampen sto giv og så en søyle med faunakriminalitet stå til vers med noen kongler i diverse retninger. Joggeren snudde brått 180 grader og forsvant. Ingen av oss pøblene turde ta telefonen på 14 dager og vi sjekket vettskremte avisen hver dag. På skolen holdt vi kjeft:lol:

  • Like 3
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Vaquero skrev:

Når unger leker med slikt tenker de neppe på vernebriller, tennhetter kan være skumle når de tenner i fritt rom..............

 

Kjenner meg igjen der. Vi pleide å lage kinaputter av kruttlapp. Blandet vi mange nok ruller ble det kraftig smell

Link to comment
Share on other sites

De tennhettene fra rødplast skal du ikke kimse av. Jeg har tilfeldigvis hørt fra en venn at om du får dem ut i ett stykke så passer de perfekt i løpet på et luftgevær og smeller av hvis de treffer noe hardt på kort hold, f.eks en vegg. :$ 

 

Kontakt de som har strødd rundt seg og begge dem rydde. Man skal ikke undervurdere barn og unges kreativitet. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...