Jump to content

Recommended Posts

Hei

 

Holder på med jegerprøven her i Oslo.

Sitter å ser på de forskjellige jff i oslo ommerådet og er veldig i tvil om hvor jeg skal melde meg inn.

 

Så langt har jeg vurdert Østmarka, Grorudalen og Nittedal.

 

Jeg ønsker å begynde med småvilt jakt men jeg sikter på biff og kjøtt på middagsbordet på sikt.....(ikke elg det er for dyrt i denne omgang)..

 

Er det noen med gode eller dårlige erfaringer med de forskjellige jff i oslo ommerådet som kunne tenke seg å dele dette...

Link to comment
Share on other sites

For småviltjakt er det ikke nødvendig å melde seg inn i en JFF, men for litt større vilt er det en fordel med mindre vi snakker reinsdyr eller du er med i elglag.

Jeg ville sett på kalenderne til de forskjellige foreningene og sett når de arrangerer felles rådyrjakt. Den absolutt enkleste jakten å starte med for å få litt kjøtt i gryta, da man oftest er flere sammen som kan lære bort både jakt, terrengkunnskap og slakteteknikk.

En annen fordel er kort vei hjemmefra (for de fleste) og jevnlig jakt hver helg i sesongen. I en hektisk hverdag er det luksus å kunne dra ut søndag morgen og være hjemme igjen mens det fortsatt er dagslys.

 

Hverken prisene eller utstyrs-kravene for dette er ikke avskrekkende heller.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk, noen tilleggs spørsmål

Jeg kjenner ingen som driver med jakt, og hadde håpet på å komme inn i et miljø.

Jeg regner med at jeg får kjøpt inn hagle først, så småvilt rifle og storvilt rifle kommer til sist.

Håpet er å prøve flere forskjellige småvilt jaktformer (helst med noen som kan det) og å tilbringe en del tid på skytebanen den første tiden.

 

Jeg er stor fan av kort vei hjemmefra.... er småbarnspappa og kan ikke bli borte lenge av gangen....

 

Så jeg håper å finne en jff eller "gjeng" som driver med varierende småvilt jakt og en skytebane i rimelig nærhet til oslo.

 

Er det noen som annbefaler den ene jff over den andre?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke jaktet så veldig mye med de forskjellige, men har vært med på rådyrjakt med Ski JFF som var veldig bra. 

 

Ellers kan jeg godt anbefale Oppegård JFF da de har en egen leirduebane hvor du veldig mye bedre oppfølging enn hos Løvenskiold feks.

Ikke like mye åpent etc, men de gangene jeg har vært der er det folk på banen som villig lærer bort og viser deg, pluss privat instruksjon er billig og bra.

De har også tilgang på duejakt, som åpner for muligheter i nærheten av Oslo.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...