Jump to content

Rugerklubben


Ståle R

Recommended Posts

Tenkte vi kunne ha en tråd vi kunne dele bilder og erfaringer, vi som eier Ruger rifler ☺

Begynner jeg da,eier to stykker. Den første jeg kjøpte er en Gunsite scout i 308 Win . Kjøpte denne ny av våpen søilen, likte den umiddelbart godt☺ Skjøt endel med ghost ring sikte,noe som gikk helt ok. Hadde ikke nølt med å brukt dette på jakt. Monterte likevel kikkert på, hadde en vx3 1,5-5 liggende etter ei anna rifle jeg solgte. Synes denne passa bra på den lille rifla! Deltatt i jaktfelt med den og havna godt opp på lista😎 Fikk til og med skutt min første elg med den for 3 uker siden.  

 

Den andre Rugeren jeg har er en m77 i rustfritt. Originalt med laminat skjefte, men dette ble skiftet ut med en Houge stokk jeg kjøpte brukt av en kompis.  stokken er kjempe god å holde og å skyte med, men jeg synes den er noe tung. Optikken er en vx2 3-9x40 i sølvfarge,måtte jo matche rifla også. Kaliber er 30-06,enkelt og funksjonabelt.  Deilig å ha ei rifle som tåler litt vann og hard bruk! Og idag felte jeg elg nummer 2 sålangt med denne,moro!

DSC_0262.JPG

DSC_0278.JPG

DSC_0279.JPG

DSC_0276.JPG

DSC_0277.JPG

DSC_0273.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bildene gir ikke et godt bilde av hvor strøken denne er. Den startet sitt liv son 45/70, men som selger sa, det var gøy akkurat der og da.😁

Nå er det kikkert som skal på. Har vurdert en 1-6 x 56 da jeg «tror» det holder til mitt bruk. Det blir nok kun rådyrjakt i første omgang. Og kanskje en rev eller to.....

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

I og med nicket, så må jeg vel bidra med noe :winke1:

Min Ruger RSM i .416 Rigby

Lang magnum "Mauserkasse" som ikke lengre lages av Ruger. Ble antakelig for dyr å produsere. Kvartskinnen er frest ut av løpsemnet, altså ikke loddet. Finnes en nesten tilsvarende skinne under løpet, nede i stokken, som er en del av rekyloptaket. Skal til Namibia for b.l.a bøffel i mai neste år.

Noen modifikasjoner selvsagt. Stokk strippet for lakk. Gitt et gytjebad i hjemmebrygget rødolje. Finnish fremdeles under arbeid.

Ny, rød, og myk kolbekappe. Originalen er laget for machosister, og dumme hillbilly Amerikanere som mener rekyl er tøft 8)

Det lille messing perlekornet er byttet til et litt større hvitt.

Tradisjonelt beddet, og i  tillegg beddet inn en skjult rekylbolt

062.JPG

067.JPG

068.JPG

069.JPG

071.JPG

071.JPG

074.JPG

076.JPG

077.JPG

078.JPG

079.JPG

080.JPG

061.JPG

Edited by Ruger #1
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, gubben38 skrev:

Bildene gir ikke et godt bilde av hvor strøken denne er. Den startet sitt liv son 45/70, men som selger sa, det var gøy akkurat der og da.😁

Nå er det kikkert som skal på. Har vurdert en 1-6 x 56 da jeg «tror» det holder til mitt bruk. Det blir nok kun rådyrjakt i første omgang. Og kanskje en rev eller to.....

 

Akk ja - har en veldig svakhet for fallblokkmekanismer og Ruger No 1 var en av de jeg hadde "bestemt meg for" å kjøpe - sånn har det ikke blitt ennå. Er glad på dine vegne for at du har fått kjøpe en og så får jeg klare meg med Mini 14 og en hank med Ruger revolvere inntil videre :)

Link to comment
Share on other sites

Har nok ikke bilder av min børse her, og den er vel ikke veldig representativ for Ruger nr 3, men det blir den når jeg får laget ny stokk så vil den absolutt bli representativ.  Børsa ble født med et 22 Hornet løp, men i mitt eie har dette blitt byttet ut med et Shilen løp i 6 mm BR Remington med 1:10 i stigning med demper. Remington kammeret kommer av at jeg hadde dier til dette allerede ( diene var uforskammet dyre ca 3000 kr ), mulig disse kan brukes for å lade med Norma kammer, men det var det ingen som kunne gi meg et skikkelig svar på, så derfor tenkte jeg at da vil jeg være sikker, og benyttet en Reminton brotsj ( denne finnes for øvrig i mitt eie til den som trenger, kun brukt en gang ). Riflestigningen burde i følge Norma vært 1:8 men det klarte ikke børemakeren å få tak på min oppfordring. Derfor valgte jeg å ikke lade med tyngre kuler enn 85 grain, og disse går riktig bra, 15 mm spredning på 200 meter med anlegg. Må innrømme at børsa nok er litt bortskjemt med kikert, en Swaro Z6i 5- 30x50 gjør jobben. Roger Hansen har modifiert en skinne som ser grei ut, bare skinna med jobb kostet over 4000 kr tilsammen, så dette er ikke noen billig børse etter hvert. Har blitt meg fortalt at nr. 3 er mere etterspurt i USA enn nr. 1, har hatt begge deler, var like fornøyd med nr. 1. Topp våpen, men nr. 3 har noe av Winchester high wall i seg med " ladebøylen "/ " lever ", og dette tiltaler meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Noen her som har en nyere m77 Hawkeye African?Vurderer å kjøpe meg en slik i 375 viss våpen garderoben blir utvidet.Har en gunsite scout,er ikke imponert over kvaliteten på blåneringen på denne!Blir hakk og merker for ingenting i den.Er vel en slags coating og ikke blånering,dårlig uansett.Noen som vet om African er noe bedre?Eller så må det bli en guide gun.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Ruger ja, siden jeg solgte min Ruger nr 1 for ei stund tilbake har det kommet en ny Ruger i hus ;) En American Predator i Magpull sin Hunter stokk :D Knallfornøyd med rifle og ikke minst stokken, samlingene krympet endel fra original stokken selv om den også ga gode samlinger. Her med rekyldemper, har også lyddemper til den. Kaliber er 308 win.

 

001.JPG.65eb4b33270fe70bd6683cf03e87cbdd.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 years later...

Gammmel tråd, men jeg prøver meg likevel.
 

Jeg har en Ruger scout som jeg pr nå har påmontert en meoptakikkert på tradisjonell måte, men jeg kunne tenke meg å prøve med «frontmontert» kikkert, dvs på picatinny skinna.
Er det noen som vet om det er mulig å få kjøpt en ok scout kikkert i Norge?

Har kun lett litt halvhjertet, men antar at øyeavstanden bør være nærmere 15 cm?

 

Når det gjelder rifla er jeg passe godt fornøyd, den har god presisjon og ser bra ut, men slark gjør den litt tregere å repetere med en de andre bolt riflene jeg har. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Scout-kikkert er litt kilent å få tak i i Norge.

 

Det er også 2 forskjellige områder med øyeavstand som selges som scout-kikkert: enten ca 6 tommer (15 cm) eller 9-10 tommer (22-25 cm). 

 

Hvis du skal montere kikkerten i sin helhet foran ladeporten på en boltrifle trenger du 9-10". Det er, off the top of my head:

- Leupold 2,5 x 28 (ute av produksjon)

- Burris fast eller variabel (selges ikke i Norge)

- Vortex Crossfire 2-7 x 32 (eneste jeg har sett i nettbutikk i Norge)

 

6" øyeavstand blir en slags mellomting som i mitt hode passer best på en bøylerifle, men hver sin lyst. Disse inkluderer:

- Leupold VX-Freedom 1.5-4 x 28 IER (eneste Leupold har i produksjon fremdeles, burde kunne bestilles)

- Leupold VX-R og et par andre med variabel forstørrelse jeg ikke har helt oversikt over (ute av produksjon)

 

Vortexen er vel billigst, om du får tak i den. Jaktfall er tomme på lager. Ellers må du på Finn eller til utlandet. Det ligger en Leupold 2,5 med ordentlig øyeavstand på Finn akkurat nå, selges sammen med en Steyr Scout. Har ikke spurt selger om han vil selge den løst, og kjenner ham heller ikke. Jeg har autosøk på Finn og det går ikke mange scout-kikkerter der. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bestilt tvilling i 22 Rimfire, billigere enn å lade om .450 etter bare 2000 skudd ... Og man får lov til å skyte på skiver._20220730_145150.JPG.4520cee2eb93a23f50768c523a768360.JPG_20220730_145330.JPG.93eab46faa673b6df8854c03a013a74d.JPG

 

For jeg må jo ha LSS chassis på begge to. Håper det hjelper på presisjonen til LR rifla så den kan brukes på jakt og ikke bare øving.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 7 months later...

Ferdig 'bygget' for bruk med termisk, Ruger American i .450 bushmaster -- kan akkurat brukes uten hørselvern uten store problemer med subsonisk ammunisjon, men kan dog eksklusivt brukes på rådyr eller rev man ikke vil ha skinnet til i så tilfelle.

Man må bruke overlydsammunisjon på hjort.
Elg finnes ikke i det sorte hullet i artsdatabasen som er vestlandet, og problemet ville vært at det ikke nødvendigvis blir gjennomskyting.
Jeg planlegger uansett å kamre om til .510 førland noen år frem i tid for å også kunne ta hjort subsonisk.

MDT LSS i samme farge som original stokk, 'flat dark,earth' (FDE).


DSC_00361.JPG.6d587fb9446b2811725331e4535643b6.JPG

Måtte tulle med lyset på bildet for å skille skyggen fra sikte og løp:
Skrått grep i plast for å kunne legge den oppå ting i naturen om det ikke er bipod på og for å få samme grep hver gang jeg skyter stående/sittende. Men mest for å bevare lakken ved liggende skyting.

DSC_00342.JPG.ad2f20b5bf9b3e41e807f5e75bb1ba64.JPG

A-Tec H2 Mega med en ekstra modul. Demper ikke subsonisk så mye som jeg hadde håpet, men det er gjerne et problem med 1050 fps-ammunisjonen man slipper med 900 fps hjemmeladet ammo, eller kanskje demperen ikke er spesielt god til subsonisk. Den har stort volum, men det kommer en piskesnert når kulen møter luften utenfor.
Vurderer enda en modul da jeg ikke er helt sikker på om det er trygt for hørselen uten hørselvern.

DSC_00381.JPG.8fad57586fbf58d86150a69bc77d23bc.JPG

Subsonisk .450 bushmaster falt i snitt 5 centimeter på 50 meter i forhold til supersonisk.
Jeg håper å kunne ha samme siktepunkt uten justering på begge:
20-150 meter på super og 10-75 meter på sub.

Jeg holder på å lage en tvilling, enda en ruger american ranch i .300 blackout til termisk jakt på rev og fugl og trening.
Så får jeg skutt mengdetrening på elektroniske skiver og blinker med termisk i samme platform med lignende ballistikk.
 

Edited by Red FR
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...