Jump to content

Beslag av 300 skytevåpen i Møre og Romsdal


DoctoRoy

Recommended Posts

For kontrastens skyld:

Nok en sak om en bilfører som ikke har vært ved sine fulle fem.
https://www.aftenposten.no/norge/i/VOolr/Tre-rulleskilopere-kjort-ned-i-Vegarshei--bilforer-stakk-av
Vil bilkjøring ble strengere regulert pga. denne saken.. Er skadepotensialet mindre..


Våpeneierskap er det lett å angripe kollektivt - dessverre - pga. synlighet, image, antall, oppfattet samfunns(u)nytte osv. For bilførere er det motsatt. 

Så hva skal til for å endre på det.. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Helt uskyldsblått er det nok ikke nei:

"Mannens forsvarer, Håkon Rasmussen, sier til TV 2 at hans klient har erkjent straffskyld for ulovlig oppbevaring av våpen." Så vidt jeg vet er det ikke noe spesifikt krav for oppbevaring av deaktiverte/plomberte våpen. Korriger meg hvis jeg tar feil.

Link to comment
Share on other sites

Mye av det ser ut til å ha fått ny pipe som ikke er blånert, spørs om dette er en hobbybørsemaker som har hatt som hobby å "sette i stand" plomberte våpen? Samarbeid med tollvesenet tyder vel på utstrakt import av våpen og/eller -deler som noen til slutt har fanget opp og reagert på.

 

Veldig synd hvis det spilles politisk mynt på dette og det brukes mot lovlydige våpeneiere, hvis det utelukkende er snakk om våpen som er ulovlig ervervet, og i tillegg fra utlandet. Strengere våpenlover hjelper lite mot det, måtte i så fall bli forbud mot å eie plomberte våpen... De kan jo alltid settes i stand igjen med rett kompetanse og utstyr.

 

Kanskje finner de en kniv også. :o

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Ratel skrev:

Hvor ser du dette P99?

 

På vg.no og nrk.no. Er minst to MP40 der.

Alt det østeuropeiske halvmoderne greiene kan berre bli spiker for min del, men det er synd med dei som har ein større verdi, både historisk og økonomisk. Ser ein kort Mauser med stokk heilt fram, nokon som veit kva variant det er?

Edited by P99
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder ivaretakelsen av det historiske i et våpenbeslag så er det åpnet for at politiet kan overlate til museer og til POD. Det økonomiske svir nok mest for den som får våpnene beslaglagt. Dersom det viser seg i den videre etterforskningen at dette er våpen som skulle tilbakeføres til opprinnelig funksjonalitet og avhendes så ville prisen kunne blitt enorm dersom de falt i "feile hender".

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Erlend Meyer skrev:

Det ironiske er jo at de er bekymret for at disse "faller i gale hender", sier de ikke da implisitt at eier ikke er i den kategorien?

 

Joda, men hvis han "bare" er en svært ivrig våpenfyr som har tatt seg litt vel mye til rette så finnes det tross alt "galere hender" for slike mengder våpen.

Link to comment
Share on other sites

På 27.10.2017 den 18.27, DoctoRoy skrev:

Helt uskyldsblått er det nok ikke nei:

"Mannens forsvarer, Håkon Rasmussen, sier til TV 2 at hans klient har erkjent straffskyld for ulovlig oppbevaring av våpen." Så vidt jeg vet er det ikke noe spesifikt krav for oppbevaring av deaktiverte/plomberte våpen. Korriger meg hvis jeg tar feil.

 

Kanskje hans gamle 16kaliber Star lå i ei hylle i naustet? 

 

Vi får ta litt moderasjonsbrus, har vært et par slike saker før som har kokt bort til tross for ivrige utspill i starten.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nja. Det dreier seg nok om en retro-MP5, en av de første typene, de så virkelig slik ut. Ganske blank/skinnende tidlig plast med litt glatt overflate.

 

Og ARene ser ekte nok ut. Du kan se "tennene" i pipestykket. Forøvrig må det være en jævla dum (selvlært?) hobbybørsemaker dette her, en AR med 5 cm lang pipe som slutter INNI gassblokka er vel omtrent like pålitelig som Brussel..

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

En våpensamler som enten ikke kjenner til lov og forskrift eller som setter seg over lov og forskrift. Hva skal en stakkar tro?

 

"– Min klient har bare vært en lidenskapelig samler av våpen og han ønsker å samarbeide med politiet, sier forsvarer Håkon Rasmussen til TV 2."

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, psAico skrev:

 - så tilfredstiller ikke loven alles behov.

 

Man kan være rykende uenig i diverse våpenregulering, f.eks. "jaktvåpengarderoben". Og vi kan jo være "kreative" mht. "reservevåpen", jaktvåpen som "jaktfeltvåpen", kikkert på et skytterlagsvåpen som M/67 osv.

 

Men når man oppbevarer "250 - 300" våpen, av disse tydeligvis mange enhåndsvåpen, i et vanlig bolighus, har man lagt til rette for at "Per Innbruddtyv" kan få Bingo. Jeg setter pris på at folk deler min interesse for våpen, men den slags "samleri" har jeg ikke sansen for.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...