Jump to content

Frustrert av varierende skyting


Roffen

Recommended Posts

Tok sikkerhetskurs for 6mnd siden, og har kun vært på banen 12-14 ganger. Hadde litt grunnlag fra pistol skyting  i tenårene, luft og 22, og noe fra forsvaret på 90 tallet, så jeg skjøt relativt bra fra dag en. var også på noen klubb stevner der jeg kom høyt på lista i Militær felt. De siste to gangen på banen derimot har det vært helt krise, til tros for god følelse under skyting. Føler jeg har prikka inn 5 innertiere, men så er det spredd over hele skiva...!! Jeg låner pistol i klubben, men tar alltid den samme som jeg skøyt bra med i begynnelsen. Blir helt psyka ut - og snart er neste stevne. Jeg regner med dette er en del av sporten, det er bare så drit frustrerende å føle at alt stemmer under skyting, også er det bare dritt når man kommer frem... Mere trening er vel eneste svaret her...:)

Link to comment
Share on other sites

Velkommen i klubben :)

 

Du blir ikke en god skytter over natta. Det viktigste rådet jeg kan gi deg er å trene basic. Uten å lære deg det grunnleggende først risikerer du å innarbeide uvaner som du vil bruke betydelig med tid på endre om du har øvd det inn i muskelminnet. De beste skytterne i landet har fortsatt mest fokus på grunnteknikker da det er de som sammen gjør at kula sitter i 10'ern. Når du drar på banen for å trene skal du ha bestemt deg på forhånd hva du skal trene på og hva du ønsker å oppnå. Å dra på banen og bare slenge ut 200 skudd uten mål og mening gir relativt liten treningsverdi. I starten vil jeg anbefale at du konsentrerer deg kun om en ting pr. trening. Stilling, pusteteknikk, siktebilde, grep, avtrekk, løft. Hvor kulene treffer er sekundært i denne fasen. Ta gjerne og monter skivene bak fram slik at du bare har hvitbrun papp å sikte på.

 

I tillegg til å trene på banen vil jeg sterkt anbefale å tørrtrene hjemme. Du kan trene på det meste utenom å avfyre selve skuddet i stua. Tørravtrekk mot en hvit vegg er helt uunværlig trening. Du ser med en gang om kornet beveger seg når du trekker av. I tillegg så vil jeg anbefale å trene på elektroniske skiver om mulig og gjerne med luftpistol. Det er veldig effektiv trening å få direkte feedback på hvert enkelt skudd. Etterhvert så skal du kunne avgjøre treffpunktet til kula før du ser på monitoren. Papp funker bra det også, men da gjerne med banekikkert slik at du ser hvert enkelt skudd. Skyter du en serie på 10 skudd og har 2 femmere og resten i svarten når du kommer fram for å lappe er det ikke lett å vite hva man gjorde feil når som nybegynner. Jeg antar du skyter .22. Med .45 er det mulig å se hullene fra standplass :D Men grunnteknikk trener man med luft eller .22. Større kaliber og du får rekylaspektet å hanskes med også. Spesielt 9mm er et vanskelig kaliber å mestre, men langt fra umulig.

 

Lykke til!

  • Like 2
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, ATnT skrev:

Velkommen i klubben :)

 

Du blir ikke en god skytter over natta. Det viktigste rådet jeg kan gi deg er å trene basic. Uten å lære deg det grunnleggende først risikerer du å innarbeide uvaner som du vil bruke betydelig med tid på endre om du har øvd det inn i muskelminnet. De beste skytterne i landet har fortsatt mest fokus på grunnteknikker da det er de som sammen gjør at kula sitter i 10'ern. Når du drar på banen for å trene skal du ha bestemt deg på forhånd hva du skal trene på og hva du ønsker å oppnå. Å dra på banen og bare slenge ut 200 skudd uten mål og mening gir relativt liten treningsverdi. I starten vil jeg anbefale at du konsentrerer deg kun om en ting pr. trening. Stilling, pusteteknikk, siktebilde, grep, avtrekk, løft. Hvor kulene treffer er sekundært i denne fasen. Ta gjerne og monter skivene bak fram slik at du bare har hvitbrun papp å sikte på.

 

I tillegg til å trene på banen vil jeg sterkt anbefale å tørrtrene hjemme. Du kan trene på det meste utenom å avfyre selve skuddet i stua. Tørravtrekk mot en hvit vegg er helt uunværlig trening. Du ser med en gang om kornet beveger seg når du trekker av. I tillegg så vil jeg anbefale å trene på elektroniske skiver om mulig og gjerne med luftpistol. Det er veldig effektiv trening å få direkte feedback på hvert enkelt skudd. Etterhvert så skal du kunne avgjøre treffpunktet til kula før du ser på monitoren. Papp funker bra det også, men da gjerne med banekikkert slik at du ser hvert enkelt skudd. Skyter du en serie på 10 skudd og har 2 femmere og resten i svarten når du kommer fram for å lappe er det ikke lett å vite hva man gjorde feil når som nybegynner. Jeg antar du skyter .22. Med .45 er det mulig å se hullene fra standplass :D Men grunnteknikk trener man med luft eller .22. Større kaliber og du får rekylaspektet å hanskes med også. Spesielt 9mm er et vanskelig kaliber å mestre, men langt fra umulig.

 

Lykke til!

Supert innlegg! 👍😀

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Luft er et veldig godt råd. Mange klubber har topp luftvåpen, våpen som duger for konkurranse på høyt nivå. Med gode pellets er det kun deg det står på. Luft er også nådeløs når det gjelder teknikk, alle feil straffes hardt. Og med marginal rekyl (joda, du merker den) får du veldig god tilbakemelding på det du gjør.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, ATnT skrev:

Velkommen i klubben :)

 

 

 

 Men grunnteknikk trener man med luft eller .22. Større kaliber og du får rekylaspektet å hanskes med også. Spesielt 9mm er et vanskelig kaliber å mestre, men langt fra umulig.

 

Lykke til!

 

Mange bra råd. Skal skyte litt 22 neste gang. Du skriver at spesielt 9mm er vanskelig, hva er grunnen tilbedt?

Link to comment
Share on other sites

Her håper jeg noen andre kan komme med teorier bak det fenomenet.. med forbehold om at jeg har gått i alle-sier-det-så-derfor-er-det-sant fella :D 

 

Selv om det er mange faktorer som spiller inn så er det generelt en "kjent sak" at .45 har et mykere følt rekyl enn 9mm som ofte føles snappy på tross av at .45 har mer teoretisk rekyl. Noe av dette kommer av tyngre kule i .45. Dette kan kompenseres med tyngre kuler til 9mm som skal gi mindre følt rekyl (https://www.2alfa.no/zero-mike-ammo-9x19mm-152gr-gul-sort-pk-250.html). Den harde og snappy rekylen man føler i 9mm gjør at man bevisst og/eller ubevisst gjør ting med grepet under avtrekk (møter rekylen) som potensielt påvirker treffpunktet. Når det er sagt så er det absolutt ingen ting galt i å møte rekylen, men som nybegynner har man ikke nødvendigvis den rette timingen.

 

Så vil man bli en god presisjonsskytter så ønsker man å eliminere så mange faktorer som mulig når man trener. Og da kommer man langt ved å fjerne rekylen og trener teknikk med luft/.22.

 

Så vidt jeg skjønner så ønsker du å bli god i militær-felt. Dette betyr at du også må trene ekstra på løft, forflytning, hurtighet og tohåndsskyting. Når det gjelder forflytning så er det viktig at du flytter hele overkroppen din (beveger hoftene) og ikke armene. Spesielt er dette viktig på enhånds-skyting. Du må også trene ekstra på å sikte på kornet når du trekker av. Det er lett å trekke av mens man ser på skiva, med dertilhørende bom til en av sidene. Hurtighet må du trene flere aspekter av. Du må trekke av hurtig uten å nappe. Myke avtrekk som kommer overraskende på deg. Napper du er det skivebom nede til venstre. Du må også holde hardt i pistolen, men ikke så hardt at kornet vibrerer. Så bør du trene på de forskjellige tidene. 6-8-10-12 bør du ha full kontroll på. Det gir ingen mening å bruke 6 sekunder på 12-sekunderen. Da har du sløst med mye sikte og avtrekkstid. Du må heller ikke få panikk når standplassleder begynner å rope stans. Da har du fortsatt 2 sekunder igjen av tiden. For tohåndsgrep er det viktig å huske på at week-hand ikke bare er der til pynt. Det er den du skal holde hardest med slik at avtrekksfingeren har litt spillerom.

 

Ellers er det greit å ha et forhold til sittende, liggende og lange hold. Sittende og liggende må du bare trene mye på slik at du vet hvordan siktebildet er. Det er mange som sliter spesielt med liggende fordi siktebildet blir helt annerledes når man ligger. Det er veldig normalt å treffe lavt liggende. Dette må du i så fall være trygg på slik at du kan kompensere. Lange hold kan også være utfordrende. Ikke nødvendigvis i forhold til kulebane (endrer seg ikke nevneverdig fra 25 til 70 meter,) men i forhold til hvordan siktet ditt er skrudd og hvordan siktebildet ditt er.

 

Til slutt så skader det ikke å ha et forhold til hvordan man skal angripe skivene. Mange mener at man skal følge rekylen slik at rekylen hjelper deg med å komme til neste mål. Jeg følger ikke den skolen og konsentrerer meg om de vanskelige målene først. Får jeg tidsnød til slutt har jeg større sjanse for full pott ved å fyre av to hurtigskudd i en stor skive enn å prøve å treffe to frimerker. Jeg prøver også å vente med multiskuddsskiver til slutt. Da har jeg mulighet til å lappe en bom om nødvendig og bare tape 1 poeng og ikke 2.

 

Og bare for å ha sagt det. Jeg er ingen ekspert. Dette er bare mine personlige meninger og erfaringer :)

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

52 minutter siden, Domino skrev:

En god matchpistol. Sats på Steyr, Pardini, Morini, Walther, Feinwerkbau eller Hämmerli. Matchguns er også et alternativ.

 

Og skal man gå for noe billigere er faktisk ikke Gamo PR45 helt håpløs heller. Ikke på nivå med de andre som nevnes, men selv synes jeg at den gir meg mye god og billig trening på det presisjonsnivået som feltskyting krever. Og den koster vel under to lapper.

Link to comment
Share on other sites

For trening for felt anbefaler jeg heller noe CO2-drevet. Enkelt å ha med å gjøre og du sliter deg ikke ut. Du får også disse i diverse replikaer som skyter blypotter.

Jeg kjøpe en Weihrauch Luftpistol mod.40 for å trene på hytta men den er så inn i h... hard å spenne at det blir stopp etter 10-20 skudd.

Liker da heller denne: http://www.landro.no/Luftvaapen/Luftpistoler/SigSauer-P226-ASP-Black-4-5mm-CO2

Link to comment
Share on other sites

TS. Mange teorier om, hvordan bli god til pistolskyting. Og dette kommer jeg ikke inn på. Det er noen grunnleggende og elementære "ting" som må læres. Men etter det, er det mest regelmessig og seriøs trening, som får deg til å bli god på trening! Men så kommer noe (som du kanskje opplevde på stevne) annet og det er psyke. Mange ville vært tjent på å sette seg inn i hva psyke kan gjøre, på godt og vondt! Og i høykonsentrasjons idretter som skyting, skihopping, m.m., er det rett psyke avgjørende.

 

For mange år siden fikk Sverige en gullmedaljør i OL, på Fripistol, nemlig Skanaker. I et tv intervju etterpå, fikk han spørsmål om hvor komplisert det var å oppnå en slik bragd. Han svarte noe slikt som: Jeg kan trene opp en hvilken som helst, vanlig idrettsutøver, til å bli like god skyte teknisk i løpet av 2 år! Så det er ikke vanskelig, men det er PSYKEN som avgjør!

 

Vet ikke om det var dette du fikk føle på, i stevet. :) Men de fleste av oss (stort sett alle), har mye å hente her. Uten lang og regelmessige trening (les; maaange tusen skudd), er det vanskelig å ha rett følelse, for om avtrekk og sikte var perfekt. En kan tro det, men har kanskje ikke tilstrekkelig rutine til å kjenne nyansene. Det er heller ikke uvanlig, at resultatene svinger mye, når en er urutinert. Dette bør en være forbrett på, så ikke unødig negative tanker kommer inn i hodet.

 

Om du velger å kjøpe en luftpistol er jo opp til deg. Men skal du kjøpe en, bør du opp i pris, så du får en som både har presisjon, bra antrekk og sikter. Alt annet er tull., etter min mening. Men hvis du har begrenset med penger å bruke på dette, bør du heller fokusere på å kjøpe eget 22 LR våpen, av anerkjent kvalitet. I tillegg til regelmessig trening på bane, kan du tørrtrene daglig hjemme.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

TS. Jeg har opplevd det samme som deg. Noen ganger opplevde jeg gode samlinger og noen ganger dårlige uten at jeg klart kunne forstå hvorfor. For et års tid siden kom jeg over en amerikaner som lærte meg noe. Jeg har trodd jeg fokuserte på forsiktet, men jeg innser at jeg bare har sett på forsiktet. Under har jeg linket til en video av ham. Den varer noen minutter, og ikke alt er relevant. Han forsøker tross alt å selge noe, men det er verd å se hele videoen. 

 

Det jeg sitter igjen med fra ham fra denne videoen er at øyet er aldri i ro. Øyet ønsker kontinuerlig å bevege seg. Grunnen er at du går i metning på alt utenfor om du stirrer på et punkt. For å forhindre dette beveger øyet seg hele tiden og lager på den måten "friske" bilder. Med øvelse kan man lære seg opp til å virkelig fokusere på forsiktet. Ved å fokusere på forsiktet kan man treffe der man ønsker. 

 

Jeg kommer fra et relativt lavt nivå, så det er ikke sikkert du får noe ut av dette. Men for meg har dette vært bra og det har forandret skytingen min dramatisk. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det kan være flere årsaker, til varrierene resultater. :) Dette med å fokusere PÅ "fronsiktet", er elementært! Men det er en feil som mange begår, at en automatisk forflytter fokus frem på målet/blinken og ser samtidig frontsiktet. Men, IKKE baksiktet! Det er frontsiktet og baksiktet som er viktig, ikke blinken. Men dette skjer oftest automatisk, hvis ikke "fokuset" er på rett sted.

 

Når jeg har vært skyteinstruktør i klubben (også ellers), har jag alltid poengtert dette, også testet om nybegynnere (og mer erfarne, med problemer) virkelig har fokus på rett sted? Eks. står ved siden av skytteren, ber skytteren å heve våpnet (mot blinken) og se på frontsiket. Etter 2 -3 sek. spør jeg om de fremdeles har fukus på frontsiket. Ja - er oftest svaret. Da strekker jeg frem hånden og fører pekefingeren nedover mot frontsiket, mens jeg gjentar ser du fremdeles på frontsiket? Da er det mange som får seg en A-HA opplevelse. Ja de så frontsiket og målet, men hadde ikke fokus på frontsiket og baksiktet er da difust. Klasisk feil, selv skyttere som har vært borte fra pistolskyteng en stund, begår denne feilen. Testen som er nevnt over, er lett for en sidemann å gjøre, hvis skyttere, eller andre som ønske å hjelpe til, vil sjekke rett fokus.

 

TS kan godt gjøre denne elementære felien (og en del annet), men uten å ha skutt tusenvis av skudd og regelmessig, er det ikke merkelig at resultatene svinger. I tillegg kommer psyke, spesielt i konkuranse.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg tror selv folk med lang fartstid i sporten kan få seg en vekker av den videoen. Jeg opplevde stor forskjell. Jeg har den tvilsomme gleden i at jeg jevnlig må sitte meg igjennom telefonkonferanser. Da har jeg har slått ihjel tid på å ha en sirkel med lilla prikker i bakgrunnen, som i videoen, og fokusert på viskelæret til en blyant i forkant (det er lettere å forstå om man har sett videoen) Hvis du skal skyte dynamisk har det for meg også vært en nyttig øvelse å bevege kroppen men ikke våpenet mens du holder fokus på forsiktet. Da ser du veldig tydelig hvor du har fokus og kan tvinge øyet til å holde seg på siktet.

 

Disse øvelsene kan du gjøre enten du har våpen eller ikke. Avtrekk er ikke så lett :) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...