Jump to content

Riflejakt og sikkerhet


Gamepoint

Recommended Posts

Når dere jakter småvilt med rifle, og bruker eks. riflesekk - Har dere da magasin med patroner i våpenet og sef. sikra våpenet. 

Eller legger dere en og en patronen i kammeret under hver skytbare situasjon. Så bare for meg at det kan skje at sikringen blir avsikret, når rifla flytter litt på seg i sekken under transport osv. 

Og da med vådeskudd i worst cace. Hva er deres erfaringer? 

Link to comment
Share on other sites

Sikkerhet til side - her er det nok uenighet om alle verdens detaljer. Min erfaring er at om du har rifla i sekken, så kan du glemme å skyte noe uansett, og kan like godt ha magasinet i lomma, som er det jeg har.

Er du på jakt og skal skyte noe, så må rifla være i hendene. Ladd og sikra. Pekefinger utenfor avtrekkerbøylen og nazi-fokus på sikker retning.

 

Fullt magasin ei rifle som er "lagt vekk" som i en sekk liker jeg ikke tanken på, den blir fort ladd ved et uhell. Er tilhenger av "enten eller".

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På enkelte typer jakt er det ikke noe poeng å gå med rifla i hendene. Eks : rypejakt og toppjakt. Har man ikke tid til å ta den ut av en riflesekk/ned fra skuldra får man ikke skutt uansett. (Med mindre man er sykt flink i ståendeskytin). Ja man kan ha det i lomma, men mine lommer er i  hvertfall fulle nok som de er på en jakttur. Radio, telefon, avstandsmåler og mye annet man ser for seg å få bruk for;)

Hvordan en nedspent rifle ved et uhell kan bli ladd, er utenfor min fatteevne.

Link to comment
Share on other sites

Bruker riflesekk fra Vorn. Tar et par sekunder å vippe fram rifla. Bruker å gå med skudd I magasinet, så bare et ladegrep skal til for å være skuddklar. Fomling etter magasiner eller skudd synes å være unødvendig. Man må selvsagt ha nazirutiner på at kammeret er tomt når våpen puttes I sekken. Om en skuddsituasjon forventes bæres selvsagt rifla I hendene ladd og sikret.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Har man ikke tid til å ta den ut av en riflesekk/ned fra skuldra får man ikke skutt uansett. (Med mindre man er sykt flink i ståendeskytin)

Hva gjør du når du har rådyrbukken 10-30m foran deg, og den ser rett på deg? Famler ei rifla opp av en sekk og lader? Jeg tror at samtlige rådyrbukker jeg skutt utenom posteringsjakt har gått på sånne "skyt  nå, eller aldri" situasjoner, minus noen få der jeg har oppdaget dyr på 200m hold og sånt.

Jeg har skutt en bukk stående som jeg kan huske - det var 60m og jeg angra i det det smalt, men det virka der og da. Da hadde jeg ikke tid til å gå ned på kne engang. Vanligvis setter jeg meg i knestående samtidig som jeg løfter rifla - mange ganger har jeg hatt rifla i reim over skuldra, og ikke fått den av skuldra engang før sjansen er over.

Men TS spør jo om småviltjakt, og da pleier iallefall jeg å ha uladd rifle, uten magasin i sekken eller båten. satser da på å oppdage viltet på så langt hold at jag har "allverdens" tid.

 

Sitat

Hvordan en nedspent rifle ved et uhell kan bli ladd, er utenfor min fatteevne.

Ikke jeg heller, men jeg har nå sett det skje minst 4-5 ganger.  Murphy jobber hele tiden og er klar når du minst venter det.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt hvorfor det skal være irrelevant å være skuddklar på rypejakt med rifle? Slikt foregår jo gjerne på vinteren, kanskje på skaresnø. Min erfaring er at rypa da noen ganger går noen meter før den flyr, hvis du slumper til å støkke den der du bråkete tråkker i vei. To-tre sekunder med skuddsjangs på 30-40 meters hold, og så er fuglen fløyet om du ikke rakk å skyte. Har plukket noen ryper under elgjakta ved å være klar med rifla i hendene, og ta de sjangsene som byr seg. Elgen skremmes ikke av et smell eller to allikevel.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Riflemann skrev:

Vi jakter hjort, som er det edleste form for jakt.

 

Helt enig i den edleste jakt :) På småvilt jakt kan det være nødvendig å gå med skudd i kammeret ettersom viltet plutselig er der og like plutselig er vekk (som hjorten). En går jo med sikret børse og fingeren ute av avtrekkerbøylen?

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, M67 skrev:

Hva gjør du når du har rådyrbukken 10-30m foran deg, og den ser rett på deg? Famler ei rifla opp av en sekk og lader? Jeg tror at samtlige rådyrbukker jeg skutt utenom posteringsjakt har gått på sånne "skyt  nå, eller aldri" situasjoner, minus noen få der jeg har oppdaget dyr på 200m hold og sånt.

Jeg har skutt en bukk stående som jeg kan huske - det var 60m og jeg angra i det det smalt, men det virka der og da. Da hadde jeg ikke tid til å gå ned på kne engang. Vanligvis setter jeg meg i knestående samtidig som jeg løfter rifla - mange ganger har jeg hatt rifla i reim over skuldra, og ikke fått den av skuldra engang før sjansen er over.

 

Da går jeg med rifla ladd og sikret i hendene. Du må lese hva jeg skriver!

Jeg refererte til jaktformer der det er forventet å få noe tid fra observasjon til skuddsituasjon. Eks: rypejakt og toppjakt. Det var nå engang det trådstarter spurte om. Ikke rådyrjakt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Rypejakt med rifle, da bruker jeg riflesekk. Sluttstykket er lukket, uten patron i kammer. Magasinet er montert i våpen, altså jeg går med halvladd våpen. I mine øyne fullstendig trygt. Jeg tar våpen ut av sekk og lader (og sikrer) etter jeg har sett fugl. For så å prøve å komme meg på skuddhold. 

 

Link to comment
Share on other sites

Reinsjakt og jakt hvor man ser dyr på god avstand: Rifle i sekk, patron i magasin, tomt kammer, nedspent sluttstykke.

Elgjakt i tettere skog: Rifle i hånden, patron i kammer, selvfølgelig sikret.

 

Har opplevd selv og med et par andre, at man tar ladegrep veldig fort etter løsnet skudd i tilfelle man trenger skudd nr to.

Når man da ser dyret har falt glemmer man at man har skudd i kammeret midt i all spenningen...det er i de situasjonene rutine og muskelminne kommer til sin rett!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...