Jump to content

Kombi eller drilling?


Kjetil-A

Recommended Posts

Her er et rådyr og en dåhjort som begge er skutt med rifle pipe i en BBF95. Skal man jakt hårvilt så er det viktig man skyter like bra som med vanlig riffel. Rådyret blev felt på cirka 120 m i tett snedrev,  har jeg hatt bruk for et ekstra hagleløp? Ikke enda. En BBF 95 er et veldig lett og hendig våpen, kan trygt anbefales. Kaliber er 12x70/7x57R2516BEBF-EF32-4CAB-8E28-ADCEBA7CD286.jpeg.20f2bbc21dd5ec75de492e134f8af46a.jpeg

BDB23DA9-FEA9-473D-8ABC-5C77DF7DAE51.jpeg.2636dbf2aeb4fc04b724b27e355dfacf.jpeg

Edited by cederho
Skrevet inn kaliber
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 21.10.2017 den 23.22, Kjetil-A skrev:

Som overskriften sier; kombi eller drilling, og gjerne hvorfor :) 

Jeg som svarer deg har ikke lest alle svarene, så det er mulig at dette svaret ikke er nødvendig, men jeg tar meg likevel tid. Selv begynte jeg med en tikka kombi i 12/222 fungerte greit i mange år inn til jeg klarte å lage slark i hengselbolten p.g.a. at hjemmeladede hylser ikke gikk riktig i kammeret, så blev det en Valmet i samme kaliber, tung, de var tunge den gangen. Vi hadde ikke råd til noe dyrere, nå stiller det seg annerledes og jeg har vært igjennom kanskje 10 ulike drillinger, bare tull egentlig, men slik har det blitt. Generelt så gir frittliggende løp på riflekaliberet ( gjelder i hvertfall på drillinger ) 2 hg ekstra vekt, spiller kanskje ikke all verdens rolle når man skal stå på post. For meg som jakter skogsfugel spiller det derimot en del, så nå har jeg fått tak på meg en Krieghoff Trumph Dural i 16/6,5x57R som veier 3045 gram ( ikke frittliggende løp ). Har også vært borte i drillinger fra byen Ferlach på 2,5 kg, håndlaget drilling, nydelige våpen.

 

Så hva skal man velge, jeg synes at et hagleløp blir for lite, og da faller kombi bort for meg. Finnes en annen variant der, over og under hagle med innstikksløp i en kaliber som er lov for hjort ( vanligvis lages disse løpene i mindre kaliber såsom .22 kaliber ). Da har du plutselig mulighetene til en betydelig billigere penge enn hva en ren drilling i en eller annen variant koster. Noe tid vil det ta å montere et slikt innstikksløp når du er i skauen, men ikke flere minutter. Tiden du bruker på å legge i  en patron kan vel være noe å gå ut i fra, men dobler du denne tiden så har du vel kanskje innstikksløpet i børsa og klar for skudd. Skal du da også montere på en kikert så tar det også tid. Personlig så hadde jeg kanskje ikke valgt en børse med alukasse til en noe grøvre kulekaliber, men du kan starte fra 6,5x57R og arbeide deg oppover.

 

Mange drillinger som har vært i bruk en stund, har ofte en ferdig montasje for kikert, sving  ( ca 5000 kr  ) eller hakemontasje ( ca 10000 kr ), og disse koster såpass mye at å montere slikt på en over og under hagle kanskje ikke gjør et slikt prosjekt så lønnsomt heller. Noe annet med eldre drillinger, få en børsemaker til å kjenne på slark. Er det en del slark kan det påvirke presisjonen, og det fort koste opp i mot 8000 kr å få  utbedret denne slarken ( bytte av henselbolt, greener bolt og justert låseplate i bunn av låskassa ). Fikk for øvrig den anbefalingen av Rogne Våpen om å bruke molycote på boltene på drillingen, gjelder sikkert alle brekkvåpen.

 

De kombienene jeg har vært borte i har stort sett montasjer hvor kikerten er beregnet på å stå der " permanent ", d.v.s. det vil ta noe tid å demontere. Sving eller hakemontasjer er generelt raskere i bruk, skønt det finnes også montasjer til kombier som er raske å demontere.

 

Dette tema kunne vi skrevet om i timesvis, men jeg velger å avslutte nå, kom gjerne med spørsmål, har du lyst å prøve drilling, så har jeg to stykken tilgjengelig i Østfold. Mvh Tomas

Edited by Tomas
skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Etter at jeg fikk drillingen, er det faktisk nesten det eneste våpenet jeg bruker.

unntagen på rein storvilt jakt. Jeg bruker drillingen i skog, og kikkerten ligger i ei lomme eller i sekken.

De rådyra som kommer på  anslått 75 meter eller mer (Kan jo fort være lengre) de får nesten få lov til å gå.

Jeg han ha to haglepatroner for rådyr, eller to for fugl eller en av hver. Også har jeg et rifleskudd i tillegg.

Og ei børse på 2,9 kg med de mulighetene er en lekker  og behagelig sak og dra med seg.

 

Men om du tror at fullverdig rifle presisjon er viktigst for deg, så er vel ei frittliggende pipe å foretrekke. Samt mye lettere og skyte inn.

Tror du at du skal drive mye hagle jakt, er vel drilling med to hagleløp tingen.

Og du tror du kommer til å gå med kikkert på konstant, er vel kombi tingen med tanke på vekta.

Også må du tenke på om det er veldig viktig for deg hvordan avtrekkere er satt opp.

Må du ha snellert. Klarer du å vende deg til en sidemontert sikring på en gammel drilling.

Osv osv osv.

 

Jeg er på mitt fjerde kombivåpen, det er folk i tråden din som nevner tallet ti.

Du må nok finne ut selv hva du vil ha. Og du treffer neppe første gangen.

 

Lykke til. 

Link to comment
Share on other sites

Vedr. eldre drillinger med Greener sikring ( d.v.s. sidemontert sikring ) så lar det seg gjøre å bygge om en slik at du får den oppe på kolbehalsen. Unødvendig tenker mange, tja mulig, men med det utvalget av eldre drillinger, og ikke minst gunstig pris så kan det være et alternativ, men få likevel en børsemaker til å sjekke slark i mekanismen.

 

Angående drillinger så er dette en våpentype med såpass mange utgaver og løsninger, og kanskje like mange prisklasser at her er det virkelig mulig å få brukt opp pengene sine uten å ha kommet i " havn ".  Enda mere leit når en skal prøve å selge det, derfor bruk en god børsemaker for utverdering av det du skal kjøpe.

 

En billig drilling til 12000 kr kan fort koste det dobbelte når børsemakeren har fått gjort den nødvendige jobben, og det noe man ikke bør oppleve. Mange drillinger til salgs i Sverige, men igjen sjekk med en børsemaker, skjønt nå har jaggu antallet drillinger skutt i været det siste året på Finn. Så det burde være nok å velge mellom her hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Fordel med greener sikring etter min mening er at da må man øve seg på det. Kan fort bli surr med hvilket løp som går av når man er stressa og alt er på samme plass. På drillingen min må jeg både avsikre og spenne opp rifla for å skyte rifleskudd,  hagleskudd krever bare avsikring. går man med rifla nedspent er det mye som skal til før det flyr en 6,5 kule etter flyvede fugl.

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Dodraugen skrev:

Fordel med greener sikring etter min mening er at da må man øve seg på det. Kan fort bli surr med hvilket løp som går av når man er stressa og alt er på samme plass. På drillingen min må jeg både avsikre og spenne opp rifla for å skyte rifleskudd,  hagleskudd krever bare avsikring. går man med rifla nedspent er det mye som skal til før det flyr en 6,5 kule etter flyvede fugl.

Jeg hadde en ekkel opplevelse i høst. En orrhane flyr opp rett fremfor meg og jeg skyter det jeg tror er et kjapt skudd med hagla. Det smalt noe j....

Det som hadde skjedd var at jeg på et vis klarte å spenne rifla uten å merke det samtidig hadde jeg avsikret hagla (Greener). Rileløpet ble avfyrt og hagleløpet gikk "på likt". 7mm prosjektil gikk heldigvis rett inn i granskauen og hagleskuddet gikk naturligvis langt over. Ingen godfølese å dra av et rifleskudd utilsiktet. Etter dette har jeg valgt å gå med tomt riflekammer når jeg går på støkkjakt.

Jada, jeg vet at det spretter opp et skur når rifle spennes. Det er bare det at det helst bør gå veldig kjapt på støkkjakt i tett skau ellers kan man la børsa bli hjemme. 

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Mye trening er nedlagt, men etter mange timer uten å se eller høre fugl slår plutselg en xfaktor inn. Når jeg vet at dette er mulig er valget enklet, tomt riflekammer på den typen jakt. På en rådyrpost er dette ikke et tema, da vil sikker bakgrunn ivaretas som ved annen riflejakt. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...