Jump to content

Toppjakt


Sosk

Recommended Posts

Heisann.

Jeg og min bror ønsker å ta opp toppjakt, siden det ser ut som en spennende jaktform. Jeg kjenner ingen som driver med toppjakt å lurer derfor om noen kan gi meg noen pointers på hva man må tenke på når man bedriver toppjakt. Alle tips er velkomne. Jeg ser på rifle med kalliber 6,5x55 da jeg har hørt at det skal være det beste!? Hva slags kalliber er best, og hvilket sikte er anbefalt. Når på døgnet og når på året er det best. Hvordan har temperaturen og været noe å si på jakta.  

 

Takk for svar😀😀😀

Link to comment
Share on other sites

Det er skrevet nokså mye om toppjakt her på forumet fra før. Du kan jo prøve å søke det opp. Toppjakt kan by på krevende skyting - så ei presis rife og litt skytetrening bør man legge inn. I stillinger som funker i skogen.

Jeg har jakta på topp med både bittesmå rifer i 223 og 22Hornet, og med langholdsrigg i 6.5x55. Det siste, i dyp, løs snø i ulendt terreng, kan være en temmelig forskjellig opplevelse fra det første, på silkeføre i lett terreng - for å si det sånn. Verdien i å se hvor fuglen detter, hvor man treffer og hva som skjer, gjør at jeg idag ville valgt 223, eller en 6mm (jeg har en 6XC som er en het kandidat - men mest trolig 223, med demper eller brems, og en kikkert med forstørrelse f.eks. 3-12 eller 5-20, eller i den leia. Det er egentlig ikke noe kaiber som er "best", men rifla må tåle litt trening - og ikke ha så mye rekyl at du lurer på hvor fuglen ble av når det har smelt.

Så må man et sted hvor det er fugl, og lære seg litt om hvordan man finner fugl - se etter beitefuruer, steder hvor fuglen bor. Her kan det ofte være urt å spørre lokale. Ofte liker fuglene seg der det er skiller og kontraster i landskapet.

Man må som i all jakt like seg ute, kunne kle seg, og siden dette er om vinteren, så kan det bli kaldt - noen steder veldig kaldt. Går man på beina, ski eller truger er det mest forhold og terreng som bestemmer - rifle og kikkert må tåle kulde, og ammunisjon helst prøveskutt i den temperaturen du jakter i.

Her i Norge er stor- og orrfugl fredet etter jul, og jakta foregår jo da på høsten, oktober, november og desember - men som regel er det nytteløst uten snø. Ikke sitter fuglen i topp, og ikke synes den. Hagle er greia da. Jo mer snø jo bedre, finner ikke fugen mat på bakken, så må den beite i trærne - ulempen, og spesielt i Sverige der en jakter ut februar - er jo at den smaker mer og mer granbar jo lenger utpå en kommer.

Det viktigste er at en kommer seg på jakt - og selvsagt, at en skyter med fornuft, mhp. retning og bakgrunn.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...