Jump to content

NSF Stevnestatistikk legges ned... ???


wolfen

Recommended Posts

Så vidt jeg vet så forsvinner ikke statistikken. Blir overført til ny plattform. Dette er så vidt jeg skjønner for å spare penger og det er ikke nødvendigvis en dårlig ide ? Blir spennende å se om den nye plattformen blir tilsvarende eller til og med kanskje bedre ? :)

Link to comment
Share on other sites

Nå som alle resultater legges inn elektronisk, så har jo forbundet alt av data liggende selv. og etter det jeg hører, kommer de til å utvikle egen statistikk, men det tar litt tid.

Noen med nær tilknytning til forbundet, har nevnt at NSF sparer ca. Kr 70-80 000.- i året på å droppe FSU, penger som sikkert kan brukes til å utvikle en tilsvarende løsning fra dem.

Mange av de mest aktive klubbene, kjøper jo også egen statistikk fra FSU, og de må jo uansett sende inn stevne resultater til FSU for at FSU skal bli oppdatert.
De klubbene kan jo fortsette med det om de ønsker, blir ingen komplett lands liste, men mange av de dyktigste og mest aktive vil da fremdeles ha statistikk frem til forbundet legger fem sitt. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er tragisk. Jeg jobber mye med å få nye skyttere med på stevner samt få dem til å fortsette. Når nest dårligste skyter 515 og nybegynneren 360, bruker jeg fsu.no som motivasjon til å fortsette. Ber skytteren gå inn på fsu og se at han/hun langt fra er dårligst, og at halvårsmålet han være å komme over 400. Også de innlagte konkurransene som NAIS-cupen både individuelt og for lag er meget motiverende for skyttere i mitt lag. Om vi bruker litt penger på å la vår beste pistolskytter (og den eneste som har noe å gjøre internasjonalt) ha dette som en ekstrainntekt på hjemmekontor, synes jeg det er bra. Pengene sitter ikke like løst i skyting som i ski og fotball.

Dessuten er jeg sterk motstander av å legge ned viktige ting før alternativet er på plass.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

At en enkel webside er det som får nye skyttere til å fortsette eller ikke i sporten kjøper jeg ikke. Det er null problem å matche seg selv mot andre ved å delta på stevner om man ønsker det. Personlig konkurrerer jeg mest mot meg selv og bryr meg katten om poengsummen til sidemannen.

 

Jeg er ikke imponert over teknisk kvalitet på fsu.no og legger jo merke til at de færreste fylker er representert ? Siden det nå gjøres et digitalt løft hos NSF så ser jeg fram til en bedre og bredere løsning der.

 

Er helt enig i at alternativet burde være på plass før man legger ned eksisterende løsning. Men er ikke enig i at landets beste pistolskytter skal drive med noe andre kan gjøre mye bedre for å få penger i kassa. Han bør heller få støtte/stipend for å drive med det han gjør best. Nemlig å lage hull i innertier'n

Link to comment
Share on other sites

Alle fylker som har arrangert stevner, hatt deltagere og sendt inn resultater er representert på statistikken. Selvsagt er det ikke en ting som alene motiverer folk til å delta på stevner. Men for oss har fsu vært en av mange faktorer.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, ATnT skrev:

Jeg er ikke imponert over teknisk kvalitet på fsu.no og legger jo merke til at de færreste fylker er representert ? Siden det nå gjøres et digitalt løft hos NSF så ser jeg fram til en bedre og bredere løsning der.

 

Fsu sin statistikk fungerer utmerket med den tekniske løsningen som er der.

NSF sin løsning mangler masse før den kan erstatte Fsu. Og som det står på Fsu, er det ikkje planlagt noko meir på den fronten.

 

Når det gjelder eigen statistikk for kretsene, er det vel bare lagt til for dei kretsene som har betalt for det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Problemet med FSU-statistikken er nettopp at det ikke er NSFs sider, eller de som oppdaterer det eller eier det. De har null kontroll over om sidens eier putselig bare slår av alt fordi han er lei. 

 

Den er drever ut fra excel ark og tilhører antikken. 

 

Det er NSF som skal holde statistikken og publisere den, ikke en tredjepart som tar seg godt betalt for jobben.

Er derfor vi har fått det nye løftet på systemer for å kunne få alt på ett sted. Stevner, resultater, klasseføring. 

 

 

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Eier slår ikke plutselig av fordi han er lei. Dette er en kontrakt mellom eier og NSF der begge parter selvsagt oppfyller sin del av kontrakten. Hvem som eier eller driver siden er uvesentlig for meg som bruker. Det er produktet som teller. Det samme med plattformen. Om det er exel eller noe annet, er meg knakende likegyldig. For meg teller nytteverdien og i den inngår hvor lett tabellene er å lese.

En sammenligning: Fylket inngår en kontrakt med en privat aktør om brøyting av veien jeg bruker for å komme på jobb. Jeg er ikke redd for at brøyteren plutselig skal bli lei og slutte med brøyting. Om det brøytes med en JD traktor eller ev Volvo lastebil er også likegyldig for meg. Jeg bryr meg om kvaliteten på brøytinga.

Så langt gir NSF sin statistikk langt nær det samme som FSU.no

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Problemet med FSU er at man ikke får alt statistikk derfra. Kun bane.

 

Jeg foretrekker NSFs system hvor alt er i ett. Påmelding, resultater, terminlsite, klasseføring. Det er tross alt det jeg forventer fra forbundskontigenten. 

Jeg ser heller at de bruker penger på forbedring av Sports/Resultatadmin og ikke hiver penger ut vindet på eldgammle saker. FSU gir tross alt blake f* i felt hvis ikke du betaler mangfoldige tusen ektra i året per klubb/krets. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker alle de "ekstrastatistikkene" og de innlagte "cupene" som Pål har laget på fsu. F eks antall starter per klubb, antall starter for kvinner,  antall starter per krets, antall skyttere per lag, alle cupene og det som finnes under "Adelskalender 2017".

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke NSF viderefører dette, så hadde det vært nydelig om de åpnet opp for en API. Det finnes en god del kreative skyttere med progammeringsbakgrunn. En åpen API mot NSF sine skytterdata kan åpne for fantastiske muligheter uten at det medfører særlig kostnad for NSF.

Link to comment
Share on other sites

Njaa.. som utvikler er jeg i utgangspunktet den siste som sier nei til åpne API'er, men akkurat i denne sammenheng tror jeg faktisk nytteverdien er minimal. Jeg ser ikke helt hva eksterne kan gjøre med denne statistikken som ikke gavner alle og enhver. Jeg vil da mye heller prøve å få til en "open source"-løsning, der de som ønsker det får mulighet til å legge til funksjonalitet direkte i NFS sine løsninger slik at alle kan dra nytte av det. Vi er tross alt ikke så mange driver med denne sporten.

 

Skal noen først legge ned fritid på å lage kule ting basert på denne statistikken kan de like godt tilby disse dugnadstimene til NSF.

Link to comment
Share on other sites

Jeg programmerer bare på hobbybasis, så dette vet nok du mer enn meg om. Nevnte APIer som en mulig løsning fordi jeg innbiller meg at det kan være enklere å få på plass organisasjonsmessig.  Regner med statistikk funksjonen, det snakkes om skal komme, er tett integrert med påmeldingsløsningen som igjen sannsynligvis er bygd på en komersiell platform. Da kan både lisensklausller og politikk komme i veien for ett open source prosjekt. 

 

Dugnad er heller ikke så enkelt. Mange føler slik dugnad mer som forpliktelser. Dessuten må det organiseres og rettigheter må administreres for alle som vil bidra.

 

Ble mye gjetting om ett hypotetisk problem dette. Uansett snakker vi om tilleggsfunksjonalitet, ikke kjernefunksjonalitet, så da er det kanskje viktigere at finnes en mulighet, enn akkurat hvordan.

Link to comment
Share on other sites

Utfordringen med åpne API'er er at man potensielt kan få fanzy funksjoner på hjemmesider rundtomkring i landet til glede for et lite mindretall istedenfor å ha alt tilgjengelig på en felles plattform. Dette kan på noen områder være veldig bra, men jeg kan ikke se at det er noe som kan lages ut av dette statistikkgrunnlaget som ikke alle kan ha nytte av. Og derfor bør være implementert og samlet på felles plattform. Korriger meg gjerne om det er noe jeg ikke ser her.

 

I tillegg så har man personvernaspektet som blir kraftig styrket i 2018 (http://www.eugdpr.org/). Lett å glemme i iveren etter å lage nye kule ting. Jeg kjenner ikke GDPR godt nok i detalj p.t. til å si om dette påvirker NFS sitt statistiske datagrunnlag.

Link to comment
Share on other sites

Det nevnes at det ikke er så mange som er pistol skyttere i norge. 

Noen har visst ikke særlig oversikt.

Minuset er jo at endel klubber ikke sender inn stevneresultater overhodet.

Hvis jeg ikke husker feil så er antallet pistolskyttere mye høyere enn både rifle og hagleskyttere i Norges skytterforbund.

men,, jeg kan jo huske feil og.. :)

 

Link to comment
Share on other sites

Mulig det er meg du sikter til ;) .. I følge årboka 2015 påstås det at det er 25170 aktive pistolskyttere i Norge. Det tallet tar jeg med en stor klype salt. Mulig det er 25000 som betaler for å inneha våpen, men at alle de er konkurranseskyttere og er interessert i statistikker tviler jeg sterkt på (korriger meg gjerne). Til referanse sier NFF sin årsrapport for samme periode 374094 aktive spillere.

 

Så jeg fastholder mitt utsagn om at det ikke er så mange (aktive konkurranseskyttere) som driver med denne sporten :)

Link to comment
Share on other sites

Eh, jeg har skutt mye mer banestevner enn felt. 

 

Men jeg er for at NSF skal viderefordle sin nye løsning til å bli bra - og da kan de ikke sløse hundre tusen spenn i året på FSU. De pengene er bedre brukt på utvikling for Resulatadmin/Sportsadmin. 

 

Men det er jo bare å begynne med kronerulling for å bevare FSU. Du kan jo spørre klubben din og kretsen din om de vil spytte inn en årlig sum for å beholde det.

Edited by Øystein
Link to comment
Share on other sites

På 23.10.2017 den 6.50, nhd skrev:

Så nettopp på "feltstatistikken". Flotte saker. En rangeres etter hvor mange poeng en har fått. Løypas makspoengsum og vanskelighetsgrad er selvsagt av underordnet betydning.

 

Helt enig, feltskyting er "umulig" å på en vettug måte rangere skyttere, enten via statistikk eller klasser. Så kan ikke de av dere som drar på kongresser mv jobbe for å fjerne dette fra feltskyting. "Norgesfelt" tar seg av rangering for feltskyttere som ønsker det. For all del ikke ødelegg feltskyting for å gjøre grenen rangerings vennlig.

Link to comment
Share on other sites

Du havner ikke i A som eneste skytter om du ikke klarer kravet:

 

2.2 OPPRYKKS- OG MERKEKRAV Alle opprykks- og merkekrav finnes i egen tabell (tabell 5). OBS! For feltpistol gjelder: Maks oppnåelig poengsum for feltløypa skal alltid opplyses i resultatlisten. Øvelsen er ikke gyldig som grunnlag for klassesetting før minst en skytter har oppnådd 85 % av maks poengsum. Det utstedes heller ikke rekvisisjon på ferdighetsmerker før denne prosentverdien er oppnådd. Klassesetting skjer på grunnlag av oppnådd resultat i prosent i forhold til maks oppnådd resultat. Det til enhver tid gjeldende opprykkskrav i prosent framgår av tabell 5

 

A >= 97%, B >= 85%, C >= 75%

 

 

Link to comment
Share on other sites

@Brassy: NT&ST krets har sammen bedt om at Norgesfelt ikke skal brukes til klassesetting. Hvis beste skytter klarer 68 av 80 poeng, er det mulig å bli A-skytter på 66 av 80 poeng.

NF er et utmerket tilskudd til de program vi har. Det er enkelt å arrangere, og det er populært blant skytterne. Men det er ikke egnet å bruke til klassesetting.

Link to comment
Share on other sites

Sånn for å følge opp, jeg synes det er kipt når jeg ser folk i KL D havne på topp3, eller til og med vinne stevnet, men da bli "slått" av alle andre når man ser listingen, da de jo starter fra kl A. 
For hvem gidder scrolle helt ned til kl C D ? man sjekker jo A/B.. 

De fleste vet vel om de har noe talent eller bare gjør dette for morroskyld, er ofte en sammenheng her på resultat, å vinne kl C når du har gjort det ørten år, men bli slått med 20 poeng av nybegynner i kl D.. whats the point? 

 

my 5 cent :) snurr debatt! 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er tragisk å kutte ut statistikken på FSU.

La meg forklare, for meg er det et fett om det er Ola/Kari Nordmann eller forbundet som drifter statistikken.

Alle de jeg skyter sammen med bruker FSU hver uke, for å se om man beholder rankingen, rykker opp/ned, hvordan ligger jeg ann ift venner i Trondheim/Kristiansand/Bergen etc....

 

På meg virker det som om enkelte er misunnelig for at han som drifter FSU pr.d.d får betalt?

 

Statistikken hos forbundet (100 på topp) er jo ubrukelig slik den er idag. Den forteller kun op et enkelt stevne.

Man må få inn la oss si de siste 5 stevner og se på gjennomsnittet av disse hvordan man ligger ift venner og bekjente.

Som allerede nevnt av andre så har vi også brukt FSU for å vise resultat ovenfor nybegynnere som er "redde" for å skyte dårlig i sitt første stevne. Etter at vi har visst de dette, så får vi med nye på stevner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...