Jump to content

Gjengestiging 1.0 eller 1.5mm?


mig16

Recommended Posts

Hei alle.

 

Tenker å gå for en lyddemper til min Sauer 101, muligens Svemko. Disse leveres med gjengestigning 14x1.0 og 14x1.5, som begge vil passe mitt løp som er 16.5mm. Jeg mekker en del selv på andre mekaniske greier, og har erfaring med at 1.0 gjengestigning er veldig fingjenget. Det er lett å skru på litt skjevt og skade gjengene når det er så fint, og etter hvert som ting blir litt slitt så er det større sjanse for at det glipper over og gjengene er ødelagt. Tenker derfor å gå for 1.5 stigning, men utfordringen da blir at demperen kanskje kan løsne.

 

Er det noen som kan dele erfaring her? Er det et problem at dempere gjenget for 14x1.5 løsner? Bruksområdet er litt jakt og noe skyting på bane, kanskje 3-400 skudd pr. år, så det blir til at jeg skrur av demperen en del ganger pr. år. Kaliber 6.5x55.

Link to comment
Share on other sites

M18x1 er jo veldig vanlig i langholdsmiljøet. Så og si ingen har noe annet. Har aldri hørt om at noen har slitt ut gjengene før pipa var utslitt. 3-400 skudd er jo bare ei litt god helg, og det sliter ikke ut noe som helst ;) 

Mer seriøst, så lett som 1mm løsner, så ville jeg IKKE hatt 1.5.

 

Faktum er jo at jeg har en ren aluminiumsdemper, med 18x1 gjenger i aluminium, (tror ikke det er 7075 heller akkurat) som er en hel drøss år gammel - fra 2009 eller noe sånt, og den rifla er skutt minst 20 000 skudd, med demper av og på hele tida.

 

K

Edited by M67
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Har mekanisk bakgrunn jeg også, har egentlig ikke samme erfaring med fingjenger. Selv har jeg hatt en demper med 1,5 i gjengestigning (den første demperen jeg kjøpte) etter det har jeg bare brukt 1.0 i gjengestigning. 

Tror ikke det er noen grunn til å velge 1.5 i gjengestigning om man tenker slitasje. Fingjenger er vel bedre på alle måter.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

+1

 

Fingjenger på mitt løp nå, noe amerikanske tullegjenger, men løsner aldri.

 

14x1,5 har jeg måtter etterstramme hele tiden. Heldigvis ikke vært løst under skudd, men flere ganger opplevd at jeg sjekket demperen under jakt og den var litt løs.

 

14x1 er vel mest utbredt også hvis du noen gang skal bytte demper.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hele kompromisset med gjenge til lyddæmpere på piper, er:
1 du ønsker så reel anlægsflade (brystning) som muligt.

2 du ønsker så meget materiale fra bunden af gjengene til hullet i piben, Da mer materiale giver mindre risiko for skævvridning og dermed varierende træfpunkt, afhængigt af skit i gjengene, og varierende tilspænding af dæmperen.

Det vil i øvrigt være ekstremt usandsynligt, at gjengene slides i en grad hvor det er et problem. Da der kun er modstand præcist når man stopper mod flanchen. Og da man bare spænder med håndmagt, skal man være mere end normalt stærk for at kunne skade.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er fordi du drar en links gjenge ekstra hardt til når du skal skru den av .... :D

 

Neida! Teorien er at en pipe med høyretwist (som nesten alle har) vil få en "venstre vridning" (i mangel av bedre ord) når kula akselerere i gjennom. Hvis du tenker at pipa "roterer" og lyddemper "står i ro", vil en links gjenge låse seg i motsetning til en høyre gjenge som vil skru seg opp. Det er ikke noe mere magisk enn det.   

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...