Jump to content

Prosedyre ved privat kjøp av brukt våpen


klabbogbabb

Recommended Posts

Hei,

 

Nå står jeg og funderer på mitt første våpen, og titter på finn.no i så øyemed.

 

På mange av disse annonsene står det at kjøper må 'inneha' godkjent våpensøknad.

 

Det forvirrer meg litt, jeg trodde man måtte ha selgers påtegning av både signatur og det ene og det andre før man fikk innvilget søknad?

 

Hvordan er det egentlig det foregår? Jeg trodde man måtte avtale dette og sende søknadspapirer frem og tilbake i hytt og pine for å få dette til. Skal man plutselig sende inn søknaden før selger har påtegnet, og så ordne det senere? Det lukter det avslag av for min uerfarne nese.

Link to comment
Share on other sites

@Erlend Meyer tidligere var det nok å ringe våpenkontoret og fortelle om at du hadde funnet et brukt privateid våpen. Da gjorde de notat av dette ogen kunne kjøpe.

Nå må eg sende søknaden i retur med info vedlagt ( på eget ark ) om hvilket våpen, serienr etc etc...slik at eg da får tilsendt en "revidert" søknad for dette privateide våpenet eg vil kjøpe.

Tungvinte greier...

Link to comment
Share on other sites

Utrolig hvordan de forskjellige kontorene praktiserer loven, og allikevel er alle innenfor det loven sier...
For vi kan vel ikke konkludere med at de våpenkontorene som uten videre godtar åpen søknad ved privat handel bryter lov/forskrift/rundskriv?
Her hvor jeg bor har det aldri vært problem med åpen søknad og privat handel.

Link to comment
Share on other sites

Å si at de bryter reglene er litt drøyt, det er vel heller snakk om en liten dispensasjon for å forenkle ting litt. Til syvende og sist får de jo all infoen de trenger, om kjøpet skulle bli avslått (feks ved at noen kjøper en rifle som ikke er lovlig til oppgitt bruk) må man jo bare returnere våpenet. Det blir sikkert litt mer arbeid på de, men så lenge en er middels oppegående gjør en vel ikke slike feil?

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle akkurat til å spørre igjen, nå sitter jeg og fyller ut, og man må visstnok ha nummer klart dersom det ikke er fra forhandler. Ser at det har blitt diskutert.

 

Synes dette regelverket kunne vært litt mer sort på hvitt, men dersom det hadde vært det hadde det vel snarere blitt mer tungvinnt fremfor forenklet, så det er vel best å være fornøyd med rotet..

Edited by klabbogbabb
Link to comment
Share on other sites

41 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Å si at de bryter reglene er litt drøyt, det er vel heller snakk om en liten dispensasjon for å forenkle ting litt. Til syvende og sist får de jo all infoen de trenger, om kjøpet skulle bli avslått (feks ved at noen kjøper en rifle som ikke er lovlig til oppgitt bruk) må man jo bare returnere våpenet. Det blir sikkert litt mer arbeid på de, men så lenge en er middels oppegående gjør en vel ikke slike feil?

 

Ja, derfor jeg brukte uttrykket "retningslinjer" istedenfor. Og det er jo som du sier stort sett våpenkontoret som får ekstraarbeid, så jeg er veldig fornøyd med at de utviser skjønn på den måten. Synes det vitner om en god og sunn forståelse for egen rolle i prosessen og en tillit til våpeneiere. I det hele tatt har jeg jamt over opplevd våpenkontoret i Oslo som fleksible og hyggelige, og opptatt av at folk skal få jakta og skutt. Det er sånn det bør være.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Er det noen som har solgt våpen som kan svare på om man får en form for bekreftelse når våpenet ikke lenger står registrert på deg? Sett at jeg selger et våpen for å få plass i garderoben til et nytt, mer ønsket våpen; når kan jeg sende inn ny søknad og ikke risikere å få avslag fordi jeg fortsatt har 6 våpen registrert (på papiret)?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, 5.6×15mm said:

Er det noen som har solgt våpen som kan svare på om man får en form for bekreftelse når våpenet ikke lenger står registrert på deg? Sett at jeg selger et våpen for å få plass i garderoben til et nytt, mer ønsket våpen; når kan jeg sende inn ny søknad og ikke risikere å få avslag fordi jeg fortsatt har 6 våpen registrert (på papiret)?

Nå har jeg vel enda ikke solgt noen våpen, men bare kjøpt, men er ikke selger ansvarlig for å sende inn også? Som gjør at det tas ut fra hans "kort"? Ellers er det jo bare for selger å gi beng i å sende inn, også står selger igjen ansvarlig for våpenet... 🤔

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet var fra selgers perspektiv, jeg er altså selgeren. Kjøpers våpensøknad og mitt våpenkort for solgte våpen er levert til politiet. 

 

Spørsmålet var vel egentlig om noen vet hvor lang tid det går (fra selgers perspektiv) fra man leverer kjøpers våpensøknad og mitt gamle våpenkort til politiet, til våpenet ikke lenger er registrert på meg og jeg kan søke på nye våpen.

 

Ser kanskje for meg at jeg må gjøre som Ei tohi varjata sier og be om bekreftelse på at jeg har levert salgsmelding (kjøpers søknad) og gammelt våpenkort, og kanskje sende med dette i ny våpensøknad.

Eller som beaker sier, sende med kopi av min del av kjøpers våpensøknad.

 

Om jeg må vente tilsvarende saksbehandlingstid for ny våpensøknad for å få våpenet registrert av meg så kan det jo ta litt tid...

Edited by 5.6×15mm
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, 5.6×15mm said:

Spørsmålet var vel egentlig om noen vet hvor lang tid det går (fra selgers perspektiv) fra man leverer kjøpers våpensøknad og mitt gamle våpenkort til politiet, til våpenet ikke lenger er registrert på meg og jeg kan søke på nye våpen.

Det er bare å søke omgående. Det gikk veldig fint med meg. Jeg gjorde det samme i våres.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte våpen av en kompis. han måtte levere inn våpenkortet før jeg fikk kort på våpenet.. problemet var att han hadde 4 våpen på kortet."som var normalt før" gikk over ett halvt år å maange purringer før han fikk nye kort på våpena han hadde igjen. smidig system..

Link to comment
Share on other sites

Dere må ikke ha det så travelt folkens. Så lenge jeg får våpenkortet innen 12 måneder er jeg fornøyd :P@5.6×15mm send kopi av den gule delen av søknaden på våpen du solgte sammen med søknaden og fortell at det nye våpenet tar plassen til denne som er solgt. Det funker alltid her da de ofte finner mine søknader fortere enn at jeg har solgt og levert papirer på noe hos de ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...