Jump to content
d-sle

High tec?

Recommended Posts

Hva brukte jegerene på sekstitallet når de ruslet på elgjakt av våpen og utstyr. Ble med fra først på nitti så jeg nådde ymse revolusjoner ang utstyr men hugser litt av de gamle-)) Jaktgleden var nok like så stor som i dag. Ser for meg Mauser, forsvarets lærstøvler, støvler fra Haglunds. lettere sekker enn rypsekken og Winchester Silvertip som ikke alltid ble godt mottatt av en som hadde 308 Win-) Har ei gammel sæter der ene stua var fylt opp med jegere, hunder og lassvis av gode historier-)  Mimre lenge leve-)

• Like 1

"Dauskottet" var ett ord jeg ofte kunne lese i "Elgboka" som lå på sætra. Det var svært ofte ikke den første som skjøt på elgen som sendte det såkalte dauskottet. Det kunne gå enormt mange skudd mellom!

For den hendelsen med flest skudd står det:

"Dauskottet ble sendt av Olav på det 28'ende skottet, det ble en dyr elg." *bilde av karer med krag og dressjakke*.

Men så var det andre tider.. Krag uten kikkert, ingen innskyting og dårlig ammunisjon. Kalte det gjerne elgånna, ei økt for å sanke litt ekstra kjøtt. 

28 var mye-) Nei jeg vil nok påstå sannheten kanskje var litt annerledes-) Jegere og skyttere da som nå. Mindre Benchrest-skyttere kanskje her på berget men dog-) Jaktmiljøet kunne jeg tenkt og dratt været av-)

Sitat

Mindre Benchrest-skyttere kanskje her på berget

På 70-tallet lurer jeg på om det var flere. De hadde sitt eget blad, regelmessige stevnet og aktive miljø rundt det ganske land. Jeg har egentlig aldri skjønt hvorfor det døde ut, men det må ha vært noe med rekruttering, siden mange av de som holdt på helt i begynnelsen holder på ennå.

K

21 minutter siden, M67 skrev:

På 70-tallet lurer jeg på om det var flere. De hadde sitt eget blad, regelmessige stevnet og aktive miljø rundt det ganske land. Jeg har egentlig aldri skjønt hvorfor det døde ut, men det må ha vært noe med rekruttering, siden mange av de som holdt på helt i begynnelsen holder på ennå.

K

Jo det er nok mulig. Man kan undres. Blir som med biler kanskje? Så hightec man får lyst til og legge skidorna i vedret-) får man et nytt siffer på en ny patron skal alle ha det-)