Jump to content

Pusse ny rifle?


Vxr

Recommended Posts

Hei, jeg er ny her på kammeret og registrerte bruker for å prøve å bli litt klokere. 

 

Jeg har akuratt kjøpt meg ny rifle og har lest en del tråder angående dette med inbrekking av løp, dette har jeg allerede gjort meg opp en formening om så det er ikke det denne tråden er for. Jeg har derimot lest at det kan være lurt å ta en grundig puss før en skyter med et nytt løp pga lagringsfett og drit som kan brenne seg fast? Hvordan skal jeg eventuelt gjøre denne pussen før jeg drar på banen, vil det holde å tørrpusse eller må jeg til med midler for å få dette fettet ut, eventuelt hva?

Edited by Vxr
Link to comment
Share on other sites

Hei velkommen, og gratulerer med ny skyter :D Puss ut lagringsfettet med rødsprit eller våpenrens(avfettingsspray) før du tar det i bruk. Da er du sikker på at du har fått ut alt. Puss etter skyting, og sett inn med litt olje til neste gang du skal skyte. Så holder det å bare tørrpusse da olje er lettere å ta vekk med ei fille og lignende :)

 

Hva har du kjøpt slags rifle?

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar da kommer jeg til å prøve meg med rødspit siden det har jeg liggende. Lite tillegsspørsmål da jeg er nokså grønn på dette. Skal jeg da bare bruke pusselapper med rødsprit eventuelt eller ville du også brukt børste av noe slag?

 

Rifla er forøvrig en Merkel rx helix :D

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, gissmo79 skrev:

Jeg har blitt fortalt at en skal bare pusse fra kammeret og ut løpet aldri inn i løpet. Så med helixen må du enten bruke snor eller ta ut løpet før du pusser (jeg bruker snakebore på min).

Det er bedre å pusse fra kammeret enn fra munningen. Det er nesten alltid enklere, siden det er vanskelig å få tettsittende pusselapper inn i munningen, gjennom en skarp kroning - og det er lettere å skade nevnte kroning. Noen kan ikke engang dra en børste bakover gjennom løpet selv om de begynte fra kammeret... jada, børsten lever kortere, og det havner drit i kammeret - det er jo den viktigste grunnen til å pusse fra kammeret uansett - driten kommer ut av munningen og er vekk. Motsatt så havner den i kammeret, og det må rengjøres grundig - det havner gjerne noe i mekanisme, avtrekk osv. også. Derfor bruker vi pussestokkinførere.

Munnladningsvåpen både pusser og lader en fra munningen, og de kan være like presise som den jevne jeger skyter eller har behov for - så igjen, det er ikke verdens ende å pusse fra munningen. Men de fleste unngår det hvis de kan. Det er ellers like mye religion ensten i puss som det er i hjemmelading.

Ei rifle som Helix ville jeg demontert for puss, og pussa den fra kammeret, slik en gjør med AR15, AK 47 og sånt. Er rifla tungvint å demontere, som f.eks. en gammel leveraction - så ville jeg bare holdt meg unna, man kjøper ikke nye rifler som er tungvinte å pusse.

Av "midler" til å få ut fett og slikt av et nytt løp så ville jeg brukt Eds Red - det er en blanding av like deler lampeolje, whitespirit, aceton og ATF-olje, det er fordi jeg har det stående, og det er det jeg bruker til å pusse med. Evt bare olje, WD40, rødsprit, white spirit, det man har i retningen. Det meste vil virke, selv såpevann, så lenge du pusser det tørt og setter inn med olje etterpå.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, gissmo79 skrev:

Jeg har blitt fortalt at en skal bare pusse fra kammeret og ut løpet aldri inn i løpet. Så med helixen må du enten bruke snor eller ta ut løpet før du pusser (jeg bruker snakebore på min).

Ja det med at man skal pusse fra kammeret vet jeg om. Og som ivara sier så finnes det vel ikke ei rifle det er lettere å demontere løpet på. Så jeg kommer til å demontere og pusse løpet for seg selv og kammeret for seg selv da jeg ikke har troa på boresnake til å ta med seg alt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...