Jump to content

Cz 455 17 HMR: Revnet hylse og ødelagt våpen. Hva har skjedd?


Hans

Recommended Posts

 

Sitat

Er det mulig at antenning i demperen har ført til trykkoppbygging/mottrykk bakover mot kammeret og at dette kombinert med svakheter/urenheter/tretthet i stålet har ført til at kassen revnet

Igrunnen ikke. Demperen tåler jo ingenting i forhold til kammer/låskasse. Dessuten forutsetter det at du har hele demper og løp under gasstrykk, og det er et visst volum.

Ei tohi varjata, har løpet/ kammeret også sprukket, eller har gassen blåst ut mellom gjengene og sprekt kassa?

Slik ammunisjonen beskrives heller jeg mot at det er en patron som har fått for mye tennsats. Normale 22LR patroner har bare såvidt "farge i bunnen" av hylsa. Tennsatsen er i moderne produksjon flytende, og dryppes nedi - hylsa roterer og i prinsippet skal all tennsatsen være ute i randen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja da har det kommet til en konklusjon/ansvarsfraskrivelse.

CCI sier at de har produsert 67000 skudd i den Lot'en, uten feil og at det dermed ikke kan skyldes det. 

CZ skylder på at løpet ikke var skrudd til. Med tanke på at jeg har hatt glimrende presisjon siden løpet sist var ute ( sommeren 2016) faller påstanden om at det ikke var skrudd inn på sin egen urimelighet.

Schou fraskriver seg ansvaret med henvisning til CCI og CZ, og skylder på overtrykk. De bruker et syn fra Facebook-gruppen "Hjemmelading" som sin forklaring. De sier at vann i løpet er skyld i dette. Jeg har derfor bedt de om å oppdatere produktinformasjonen på riflen om at den er så svak at den ikke tåler å brukes i regnvær. Husk at børsen ble båret med løpet ned i sekk og med sluttstykket lukket, skal virkelig en jaktrifle ikke tåle å være ute?

 

I tillegg har de avslått å undersøke våpenet, så det vitner ikke om mye vilje til å granske feil på egne produkter.

Så saken fikk dessverre en dårlig slutt for min del. Men jeg har nå søkt om en 6,5 Grendel og gleder meg til den kommer i hus. Da skal fjellrypene igjen leve litt utrygt.

Takk til dere som har kommet med innspill i saken.

Og til alle dere med CZ salong, hold for all del ikke hånda under magasinet. 

Edited by Hans
Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, M67 skrev:

Jeg har hørt om mange våpensprengninger. Men ingen der noen (utover en uheldig hjemmelader) har tatt på seg ansvaret.

 

K

Nei, skjønner den. Men jeg hadde faktisk forventet litt mer av en importør. 

 

 

Det tok vel også ganske lang tid før Blaser innså at de ikke akkurat hadde en optimal låsing på sluttstykket ;-)

Men for all del, jeg er hel og uskadet. Det er bare surt å tape de pengene. Også mener jeg at de burde ta de potensielle svakhetene i våpen og hylse litt mer seriøst. For det er faktisk et skadepotensiale her. Og med alle de tilfellene som rapporteres med forskjellige våpen fra USA, så er nok ikke hylsa til 17 HMR verdens beste konstruksjon...

 

Edited by Hans
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Joika:

Hehe, er nok ikke helt skuddredd enda. SELVSAGT kom den nye rifla jeg har venta på siden januar i posten mandagen etter jeg havna på sjukehuset, så jeg lå i senga der oppe og tenkte det skulle bli fint å komme hjem og beskue den. Gleder meg til å prøveskyte men er litt uggen mtp. hvor lite brukbar venstrehånda sannsynligvis kommer til å være resten av 2017 og muligvis også 2018..

 

Krister:

Pipa og kammeret er tilsynelatende helt hele. Ingen antydninger til bul, sprekk, rifler eller bøy i noe av det som jeg kunne se eller kjenne når jeg gikk over den et dusin ganger. Kassa har revnet i gjengepartiet rundt kammeret, sluttstykket sprakk i front og gled noen mm bakover, de to tynne bitene under utdragerne brakk av. Gassventilhullet på toppen av sluttstykket har jo funger, hylsa revnet i tennstempelkanalen. Kikkertsiktet er pepret med krutt- og messingkorn og selve basen til tårnene har faktisk rotert rundt mellomrøret på siktet.

 

Hans:

Helt utrolig tafatt innstilling fra Schou/CCI/CZ. Trist å høre at de skylder på deg. .17 HMR virker jo faktisk ut til å være for dårlig konstruert til kraften. Se de forskjellige halvautoene i .17 HMR som sprenger seg selv. Den eneste funksjonelle halvautoen bruker vel halvstiv rullelås som AG?

 

Håper ikke du syns jeg har kapret tråden din. I så fall skal jeg be en mod flytte innleggene vedr. mitt uhell til en egen tråd.

 

Igjen veldig glad det gikk bra med deg. Og jeg er FULLSTENDIG enig i det om å holde hånda borte fra magasinbrønnen! Jeg "må" jo nesten ha en ny .22 når jeg har så sabla mye ammo ennå. Ser det ligger noen fine Anschütz på Finn, til og med en Valmet.. Jeg tenkte at jeg skulle kjøpe en 455 nå, men responsen du fikk og det irriterende prishoppet CZ har fått meg til å endre mening..

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

 

 

Håper ikke du syns jeg har kapret tråden din. I så fall skal jeg be en mod flytte innleggene vedr. mitt uhell til en egen tråd.

 

 

Det går helt fint, sakene har jo noen likhetstrekk. Så bare la det stå.

 

Fortsatt god  bedring til deg.

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde selv en skremmende opplevelse for ca et år siden med .22. Vi skulle skyte med innleggspipe i AG-3'en, og fikk kommando lad våpen. Vi er i liggende stilling, og jeg holder våpenet på siden slik at utkasteråpningen peker opp mot ansiktet mitt. Når jeg slipper frem ladearmen, vrir patronen seg slik at den treffer innleggspipa på tvers, og kraften fra sluttstykket setter den av utenfor kammeret. Jeg får hele blåsten i ansiktet, men hadde heldigvis skytebriller. Jeg skvatt jo litt, og fikk kommentar fra skyteleder at han ikke hadde sakt ild enda, han fikk ikke med seg hva som skjedde. 

Link to comment
Share on other sites

Så som du sier Christer så må det jo ha vært en feil i kassa. Stål i et skytevåpen skal ikke se slikt ut som det gjorde, kornete og boblete.

 

 

hadde en cz455 før som fikk ny hevarm . (satt opp hele hevarm i dreiebenk for å dreie ned hevarmskula.(lagde gjenger for skrudd hevarms kule/håndtak)  halvveis neddreied kom det fram klumper av slagg og urenheter!  

mista troa på resten av "støpen" da.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da ble jeg tilbydd rabatt på en ny salongrifle kjøpt i en spesifikk butikk tilknyttet Schou. Verken CZ eller Eley tar ansvar, Eley svarer så fint at ammoen har 10 års levetid, men sier ikke når denne loten ble produsert. Denne ti års levetiden er ikke nevnt noe sted på eska eller Eleys nettsider. Verken CZ, Eley, eller Schou tilbyr å dekke utgiftene knyttet til legevakt, sykehusegenandeler, eller egenandeler hos fastlegen. 

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

At både våpenprodusent, ammoprodusent og leverandør tar lett på sanne saker synest ej er nesten meir skremmende en sjølve hendelsen.

At slike småkalibra rifler skal skape slike hendelser synes ej vi burde ha unngått med dagens teknologi. 

Presser vi våpen produsentene så pass på pris at dei må gå snarveier for og halde prisane nede? Eller er vi forbrukere for lite kravstore med tanke på marginer?

Når ein ser på resten av vår kvardag med tanke på hms og funksjon krav så synest ej slike saker burde vore meir undersøkt.

Har sjølv ein 452 i 17hmr, og kunne godt ha tenkt mej at ein fann ut om der er børsa eller ammoen som var feilprodusert.

Egentlig så burde iallefall ei børse kamret med 22lr eller 17hmr vore så sterk og konstruert så sikkert at det ikkje vart noko personskade uansett kva ein foretok.

 

Link to comment
Share on other sites

CZ sier rifla har fungert som den skal; gassene går bak og ned i tilfelle sprenging. Jeg var uheldig som holdt hånda under magasinet.

Eley sier ammoen har en "shelf life" på ti år uten å si meg hvor gammel denne spesifikke loten var. Denne infoen er ikke nevnt noe sted på eskene/pakningene eller eley.co.uk

Schou sier rifla og ammoen er for gamle for forbruker-/kjøpsrettighetslover til å gjelde.

 

Dett var dett..

Link to comment
Share on other sites

En kommentar til Schou:

Vet du forskjellen på garanti og reklamasjon? - Advokat.no

Har du noen forsikringer som kan dekke utgiftene dine, ev. rettshjelp ?

Skal du komme noen vei her bør du få avklart om den foreligger en produksjons eller materialfeil - og siden ingen er villig til å gi deg en "anstendig" kompensasjon så er dette ev. advokatmat.

Edited by Gillen
Link to comment
Share on other sites

Denne tråden har til en viss grad ødelagt skytegleden med min 455. Har blitt veldig bevisst på å ikke holde over magasinet og er faktisk på grensen til bekymret når barna skyter.

 

Jeg antar att Schou selger en del av disse, men det kan fort endre seg hvis denne saken får litt mediadekning. Ingen gidder å kjøpe en 22/17hmr som ikke gir ubetinget skyteglede, det er jo det primære bruksområde for de fleste salonggevær.

Forutsatt at man gidder å bruke energi, så er det mulig å utøve forbrukermakt i en slik sak.

Link to comment
Share on other sites

Sako Quad. Salongrifler til 10-11.000 som har hevarm i plast, luggende boltgange og et utkast som suger. Det er i alle fall min mening etter å ha prøvd et par.

 

Jeg har på ingen måte råd til advokattimer som koster tusenvis per stykk, og det er nok Schou/CZ/Eley klar over. Jeg kommer til å gi Schou beskjed om at en kupong med 20% av på en salongrifle i deres butikker er langt fra godt nok, og dersom jeg ikke kommer noen vei med det sender jeg bilder av rifla og hånda til amerikanske våpenblogger..

 

PsAico: uansett hvor uheldig jeg var er jo de aller fleste 452/455 trygge rifler. Jeg ville ikke hatt betenkeligheter med selve rifla, men det er CZ' svar som gir meg en j... stygg smak i munnen her! Total ansvarsfraskrivelse. Rett og slett dårlig gjort.

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Schou kunne opplyse at de har funnet en skuddbule på pipen, oppdaget ved å kjøre pussestang gjennom. De har kassa og pipa enda og jeg håper på å få kunne utlevert i alle fall kassen og ha den som en, om noe, morbid kuriositet på hylla.

 

All skryt til Schou for å ta det seriøst fra første sekund. Oppleves som at de virkelig bryr seg. Men, fy f... hvor skuffet jeg er over CZ og Eley som driter i meg og andre som har blitt skadet av å bruke deres våpen og kombinasjon.

Link to comment
Share on other sites

Husker et tilfelle hvor Forsvaret hjemme kasserte et antall med eldre fuktskadet Eley .22 sporlysammunisjon. Disse havnet på private hender og for at de ikke skulle sette seg fast i løpet så måtte de file kulene noe. Det var sagt at fosforet - eller-hva-det-nå-faktisk-er  fikk kulene til å svelle litt og at sjansen for at de skulle sette seg i løpet var stor. Skjøt ikke med dette selv, men så med selvsyn at dette ble gjort.

Link to comment
Share on other sites

På 11/10/2017 den 11.52, FredrikW skrev:

Tråden har i alle fall gjort at jeg dropper 455 og går for en Quad i stedet... 

Klokt valg, Sako er kvalitet.

Du får presisjon, repeterbart løpsbytte, og ett normalt boltløft beregnet for kikkertsiktemontering uten å få bolhåndtak klint inntil siktet.

Koster litt mer, men du får en Sako. Jeg er meget fornøyd med min.

Jeg måtte justere litt ned på sporet for utkasteren i 22LR løpet mitt, men det er en kurant sak å fikse.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kjøp nå en Anschütz om du skal ha 22LR. Da slipper du å file ned sporet, og slipper å skifte utkaster etter noen 1000 skudd, og du slipper å bytte tennstempel, osv. Og du slipper å bytte rifle igjen ;)

 

K

Edited by M67
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Helt enig med M67,

 

Kjøp en 1710 eller 1712 Silhouette med match 54 mekanisme . Det blir den siste salongrifla du kjøper og så kan du irritere deg resten av livet hvorfor det ikke går an å få ei grovkalibret rifle uansett pris til å oppføre seg slik. Bare prøv en Blaser R93 i 22lr ved siden av disse..

 

Alternativ: Se etter eldre Anschutz skiskytterrifler med match 54 boltmekanisme på finn. De er så bra at det er latterlig å sammenligne dem med noe annet. De er faktisk mer driftssikre enn Fortnerne. Mellomlegget til Sako Quad tilsvarer et McMillan skjefte..

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med dere to siste talere.

 

CZ er overpriset ift. hva det er. Luggete og jævlig boltgange, møkkaavtrekk, magasin som er utrolig overprisede, og kolbekam som er en halvmeter for lav.

Quad har så mye plast og dårlig justerte deler at alt skraper, magasinene suger balle, og kjip plastfølelse.

 

Det blir basta bom en Anschütz, om det blir M54 med magasin eller en Fortner vet jeg ikke. Kunne tenkt meg å fått en Fortner knødd ned i en skikkelig stokk i voksenstørrelse med justerbar kam og rekylkappe. UIT-skinne i forskjeftet, solid tofot, høykvalitetsskinne på kassa, skikkelige ringer, og skikkelig kikkert. Blir bedre enn 452en med Bushnell ;)

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

På 11/10/2017 den 16.40, Ei tohi varjata skrev:

dersom jeg ikke kommer noen vei med det sender jeg bilder av rifla og hånda til amerikanske våpenblogger..

 

Det syns jeg du skal gjøre uansett, slike saker bør ikke feies under teppet, de bør frem i lyset.

Når slike hendelser skjer bør det dokumenteres så godt som mulig, og offentliggjøres  

I en ideell verden burde alle produsenter vært pålagt å informere om innrapporterte feil ved våpen, så kunne man som bruker tatt informerte valg rundt hvordan man ønsket å bli skadd når eget våpen går i lufta,  men virkeligheten er jo at det meste blir feid under teppet av fykt for dårlig publisitet.

Edited by evert
Link to comment
Share on other sites

Det kommer jeg til å gjøre. I ren forbannelse sendte jeg tidligere i dag en illsint epost til Eley hvor jeg skrev at de som en liten sympatisk gest i det minste kan vise meg hvor i all verden det står at ammunisjon eldre enn 10 år er ubrukelig. Nevnte de jeg kjenner som skyter 9mm fra femtitallet og Tenex fra søttitallet uten problemer. La også til at mitt nåværende Eley-lager går på fjorden. Kanskje jeg skal filme det og sende dem klippet etterpå?

 

Jeg antar at det enten aldri kommer et svar eller at de svarer "pga. juridiske retningslinjer kan vi ikke kommentere enkeltsaker direkte..." etter noen ukers rådgivning med PR-teamet.

 

Hele historien sammen med bilder av våpen, ammunisjon, og håndskaden sendes til forskjellige blogger/nettsteder etter hvert som jeg gidder. Stefan hos Schou har tatt dette svært seriøst og det setter jeg enormt stor pris på. Faktumet at heller ikke Schou kan tilby mer enn en rabatt på en ny rifle kjøpt i en av deres butikker gjør likevel at jeg sitter her og kikker i vantro på skjermen. Å dekke egenandeler på helsetjenester på 1700 kr og kanskje sponse ei ny rifle til 5-6000 kr vil jeg påstå hadde vært svært billig PR for dem.. hva koster det å få logoen sin opp på en vegg på NM?

Link to comment
Share on other sites

Ei Tohi: Nye Fortnere i skiskytterutgave er ikke ideelle for kikkertmontering pga uformingen på fremre låskassebro.Der har de spart vekt. På den sivile 1727 i 22lr har de bevisst beholdt full profil på kassa for kikkertmontering. På 1827 med bolt er dette ikke noe problem. Det står en gul (!) 1827 på finn til 4500.-.

Edited by Torf
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Good Morning,
I have acknowledged your submission and logged it as complaint 278. I am sorry to hear about the incident and the aftermath of it. Now this is logged on our system, it will be forwarded to the appropriate persons to resolve this issue. 
I can confirm, the severity of this complaint means it could take longer to resolve, especially being end of year, with people who have already broken up for the Christmas period. 
This will therefore be top of the priority list for when we are back in January. Sorry for any inconvenience at this current moment in time. 

Kind Regards
xxxxxxx

Sales and Shipping

ELEY

 

Svadasvar som forventet. God jul til deg også hr. bartemann i Eley.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest denne tråden ryker 17hmr løpet mitt for salg i alle fall. Tar heller sjansen på hjemmelada 223, da har jeg litt kontroll og bare en person å skylde på om noe går galt.

 

Fryktelig leit å høre om skadene deres, riktig god bedring til dere begge!

 

Er spent på å lese fortsettelsen fra eley og Schou over nyttår ei tohi!

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Dear Mr -----,

I have reviewed again your submission. Please be advised that the rounds in question are over 30 years in age.

In order for me to review can you please advise the following:

1 – When were the rounds were purchased?
2 – Where were the purchased from? Please advise dealer details if you have them
3 – Please advise where and how these rounds have been stored for the last 30 years?

Thanks 

Kind Regards 
-----
Quality Manager

ELEY

 

Husk å skrive ned hvilken butikk dere kjøper ammo i. Skulle det smelle om 10, 20, 30 år er det greit å ha kvittering så Eley vet hvilken lokalbutikk nedlagt i 1993 de må kontakte.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Sitat

Dear Mr. ---,

 

I am the Sales Manager responsible for Scandinavia and with reference to your previous correspondence with our distributor Schou AS and also our ELEY Quality Manager ---, we are indeed very sorry that you have had an accident whilst using some old ELEY ammunition and we were very sad to see the extent of the injuries to your hand.

 

I have reviewed the correspondence and I think that there has been a slight mis-communication with respect to what we stated relating to the shelf life of the ammunition, so it is important to clarify to you what was originally fed back to Schou at the time of the original report of the incident.

 

The question asked to us by Schou and the response provided at the time was as follows:

 

  • What do Eley recommend of storage time, shelf life for rimfire ammunition.
    • ELEY recommend as long as the product is stored correctly that ammunition should function for at least 10 years

 

As you can see, we stated that as long as the ammunition was stored correctly that the ammunition should function for at least 10 years and not that it had a shelf-life of 10 years.

 

As I believe has been stated previously, we recommend that when using older ammunition in general and especially where it is not possible to know the storage history, that this should always be used with caution and particularly as I understand happened in this case, once it was found that some of the rounds did not light when fired and were also difficult to chamber, we would not have recommended to continue to fire these particular rounds.

 

In this particular case it is possible that the exact cause of this very unfortunate accident will never be known, but we sincerely hope that you make a full and speedy recovery.

 

Best Regards

 

Da er det vel ikke mer å si om saken.

 

CZ AS herunder CZ Brno Rifles AS har så langt valgt å ignorere mine private forespørsler på e-post og kontaktskjema.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...