Jump to content

Jakt62

Recommended Posts

Forum for harejakt i alle former der vi enkelt deler historier om dagens jakt, spørsmål og tips. Særlig hyggelig å dele erfaringer om hvordan haren turer i de forskjellige terrengtyper. Vitringsforhold og vær og føre er et flott tema. Om innjaging og unghunden på fot og i los, og om bestander og terrengtyper.

Respekter  mangfoldet når det gjelder hunderaser til harejakt, og la emnet være et sted for alle å hente kunnskap om ei jakt vi setter stor pris på.

DSC_0815.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Følger denne :) Alt for mange år siden jeg var på skikkelig harejakt.

 

Regnvær og nylig snøfall satt ofte harehunden jeg vokste opp med i en ekstra utfordrende situasjon. Haren hadde en tendens under snøfall å ligge stille, sjeldent ute og hoppet. Vi jaktet i Sauland (Telemark) skogsterreng.

Edited by Fury
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er min erfaring også. Ved "nytt" snøfall kan det gå iallfall etpar døgn før haren begynner å sette spor. Men snør det over tid, kan den bli nødt til å komme seg ut og beite, og da kan en finne spor også i nysnø.

OBS! OBS! Her har jeg visst kommet i skade for å  fremme en myte.

Jon Barikmo mener i sin bok "Harer og harejakt" at dette ikke er riktig. Derimot at haren i slikt vær beiter over så lite område at det er vanskelig å se spor.

Edited by Jakt62
Nye opplysninger
Link to comment
Share on other sites

Vi jakta rype og la kursen gjennom den grønne lia øst for Nausttjønna, på veg til Litllivatnet. Vinden gjorde det vanskelig for bikkja, det var ikke mye fert å få.

Hadde ikke hatt en stand enda, bare en støkk ett sted..

Så ropte brått sønn som gikke 15m unna, "skal jeg skyte, skal jeg skyte?" Jeg så opp i lufta om noe flygende var å se, så ikke noe, sa ikke noe. 

Men så kom haren rett i mot oss,  bikkja hakk i hel. Løp immellom oss, fint han ikke skaut ja, haren brukte meg som rundingsbøye, bøyde av tilbake som ga et enkelt sideskudd med haggel no 7. Stein død.

Bikkja fornøyd, tygde litt forsiktig på den.

Stor og tung hare, og vi hadde langt igjen, så fileter og lår ble frigjort, resten hengt opp i et tre til kongørna, mange av dem der omkring.

Seinere ble det pannestekte fileter, glostekte lår, det er jammen enda bedre enn ryper, tro meg. Pluss litt Tur-akevitt.

 

 

 

IMGP8642 - Copy.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Endelig harelos på valpen, uten å bry seg om elgduft i området. To gode loser ble det, og lang leiting etter haren etter siste tapet. Beviselig hare (spor i snøen) og denne gangen brydde ikke støveren (17 mnd) seg en døyt om elg.

Det var en milepel. Frossen snø, rimet barmark og 2 til 5 grader i lufta. Helt skyfri himmel og terrenget er øvre del av granskog med mye bjørk.

Edited by Jakt62
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

FØRSTE HARE FOR VALPEN

Endelig fikk vi første haren for valpen. Godt uttak med beskrik, forholdsvis kort lostid (ca ett kvarter) med etpar småtap. Ca 0 grader, bjørk og granskog i høyden, frossen bakke på åpne flater. Vitringen virket å være bra.

Harefall.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Takk balter.

Det aller beste er at hun synes å ha "glømt" valpemoroa med å jage elg over alle hauger. Mange sier at de slutter med klovjag av seg selv, men jeg traff på en som fortalte at gammelstøveren hadde brukt opp alle kreftene på å lose elg over lange avstander, så det er nå litt forskjell på om de slutter med klovjag eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

I dag skjøt jeg min første hare! Var på støkkjakt etter orrfugl og hare, da den spratt ut av noen einer xD 

har et spørsmål, som sikkert er dumt.. så over levera, og den så fin ut, men hadde 2-3 små hvite flekker (max 1mm diameter) fordelt med 7-8 cm mellomrom.. som sagt er det bare 2-3 flekker det er snakk om. 

Så det dumme spørsmålet er om denne haren er spiselig? Setter umåtelig pris på svar! vil ikke ta noen sjanser 9_9

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med fangsten !

Generelt så har jeg skutt en god del ryper og hare opp gjennom åra, men har aldrig tatt meg bryet med å fingranske innmaten, uten at det er ytre tegn på at dyret har vært sykt eller utviser unormal adferd.

Hare kan få harepest, men den smitter bla. ved berøring og ikke fortæring...

 

Så lenge haren virket frisk og rask så hadde jeg spist den med god apetitt

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Eg har vert ute i dag blei bare 4 t pågrunn av iskaldt regen og vind. Det blei to korte loser på forskjellige harer. Hu ga seg fort på tapet begge gangene. Skogen flyter av vann det har regnet i heila høst. Virka så der e veldigt lite lukt vinden hjelper vell ikje på den heller. Jakter m ei 5 år gammal hamilton tispe. Dårligt søk grei nok te og ta ut og te å jage

Link to comment
Share on other sites

Noen bilder fra noen av høstens turer. Har tilgang på noen terreng der det er tillatt med hund og noen der det ikke er tillatt. Var ute med støveren idag, vanskelige forhold med stiv kuling og delvis mye regn men flere fine loser har vi hatt og ett par-tre middager ble med hjem. Ser du haren på det første bildet?20171110_122053.jpg.90c57468bf99c0fa8a2b26f9a54c6072.jpg

20171105_082952.jpg

20171011_224341.jpg

20171010_131516.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var ute i går m hamilton tispa mi . Endeligt fint ver vindstille og frost. Fot m ein gong men fot arbeide varte og rakk sikkert i 90 min . Så los ca 50 min avslutta m dot . Så fekk eg tlf fra jobb så eg måtte hasta him og skifte te arbeids klær . Men det var ein flott dag håpa det blir flere.

.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tynn is på et av vatna i nærheten av der jeg jakta, og finskstøveren min tok ut en rev som la rett utpå mot en holme. Stod med gps'en og skalv i knærne, men isen holdt helt ut til holmen, og jeg pusta lettet, for nå MÅ bare den revepelsen snu mot land igjen. Men nei, kryssa holmen, og tok sikte på "fiskebankene" utafor. Der dreide den og la utpå ishinna igjen med støveren i full los etter. Ny skjelving da jeg så det ....men, isen holdt alle hundremeterne  helt til lands og reven la avsted mot høydedragene. Tap like etterpå, og støveren kom tilbake til eier som var sjeleglad over å kunne koble. Ikke mer slipp i området før isen er tykk. 

Tynn is og biltrafikk, det er risikosport.

Edited by Jakt62
Link to comment
Share on other sites

På 12/9/2017 den 15.30, Jakt62 skrev:

Tynn is på et av vatna i nærheten av der jeg jakta, og finskstøveren min tok ut en rev som la rett utpå mot en holme. Stod med gps'en og skalv i knærne, men isen holdt helt ut til holmen, og jeg pusta lettet, for nå MÅ bare den revepelsen snu mot land igjen. Men nei, kryssa holmen, og tok sikte på "fiskebankene" utafor. Der dreide den og la utpå ishinna igjen med støveren i full los etter.

 

Reven er så lur at den bevisst går på usikker tynn is for å få den tyngre hunden til å gå igjennom, og selv unnslippe.

Dette har jeg hørt fra min onkel, hans strihår vorster lot seg lure langt utpå Heddalsvatnet der Tinnåa holder råka åpen.

Bjønn lå lenge og kavet i isvannet, men klarte så ved et under å kaste seg opp og berget seg. Ferdig med rev for den dagen..

Link to comment
Share on other sites

Nå er isen tykk overalt, etter masse kuldegrader. Har hatt los i dag fra klokka 10 til klokka halv ett, med noen avbrudd undevegs, men nye uttak.

Sitter ved bålet,  ser på Wehunt gps og tenker at jeg bare Elsker måten den bikkja opptrer på. Hun er kjempegira, men stikker likevel innom bålet etter ca en time, får i seg etpar never med hundefor, og legger iveg igjen. Tre ganger var haren nære, men ikke i fri linje så den fikk fortsette livet sitt. Kjempefin dag i skogen. Minus 5-6 og vindstille, høy klar himmel. Ble så begeistra for at hunden holdt seg til haresporet og ikke gikk over på ferske revespor.  Dama mente jeg var tydelig "høy" på hare og bålkaffe da jeg kom heim.

Link to comment
Share on other sites

Eg var ute i går . Fornøgd eg og. Hu loste fra 10 te 14 30 . Tror hu tulla møkje på slutten . Etter 1.5 t kom haren springende fint forbi meg men eg hadde selfølgeligt lagt ner børsa og skjenka meg kaffi . Greit nokk hu fekk trent på jag og taps arb. Hu blødde på hale tuppen og var ganskje så sårbeint 

 Ville legga seg ner heile vegen him.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Endelig begynner finskstøver-dama å jage bare hare. Første og andre høst var det gjerne elgjag, men noen gode hareloser og tre fellinger av hare, så ser det ut til at hun har skjønt tegninga. Skulle likevel en elgstut legge i veg foran henne en "haresvart" dag, kan man jo ikke helt vite om det holder. Men så langt, los i flere timer med mer enn ti tap og påfølgende beskrik igjen. Dettte begynner å bli morsomt. Lærdom: Ikke vær for streng med valpen på elgjag første og andre året. Det ser ut til å årne seg.

Link to comment
Share on other sites

Ja har du ein hund så ikje er altfor sterk i skallen så er det preging og preging og tolmodighet som gir resultater . Virke iallefall sont på unøsket rådyr jaging her hos meg . Min forige hund ei finne tispe blei rein hu og etter et par sesonger og hamilton tispa så eg har nå er også så og sei rein. Men slepp aldri to hunder i lag då forandre det seg ofta 

 Har gjort det et par ganger for mye.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...