Jump to content

Las Vegas tragedien


DoctoRoy

Recommended Posts

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, 32-40 Win. skrev:

Det er ikke det nasjonale sikkerhetspolitiet som sitter med ansvaret alene når det gjelder menn (for det er nesten alltid menn) i akkurat denne kategorien.

Helsevesen, skolevesen, familie og venner er de viktigste gruppene som har mulighet til fange opp så syke personer før tragedien inntreffer. Og jeg er overbevist om at det finnes særtrekk som kan "flagge" mange av disse før de begår slike grufulle handlinger. Det er her myndighetene bør legge inn størsteparten av sine ressurser.

 

Dette mener jeg har vært nedsablet noe så grundig i en annen tråd der vi diskuterte våpeneierskap og psykisk helse. Ellers så var vi sterkt imot å la oss sjekke for psykiske skavanker i forbindelse med eventuell tidsbegrensing på våpenkort. Ondskap er vanskeligere å oppdage ettersom det gjerne inneholder elementer som kaller psykopati. Støtter teorien om "ren ondskap" i denne saken.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg husker var det drap og selvmord utført av en (ustabil) HV-soldat med AG3 som resulterte i inndragelse av tennstempel. Der fjernet man med et pennestrøk mye av HV sin beredskap og muligheten til å bite fra seg på vei mot sted for oppmøte.

 

Da jeg satt som Områdesjef i HV  så sparket jeg ut soldater omgående når det var klare signaler om psykisk ustabilitet, rusproblemer eller kriminalitet.

 

Sivilt er dette vanskelig. Det er å veie det å beskytte samfunnet mot personer som er uegnet til våpeninnehav mot Politistaten...men det er riktig å ta affære hvis en merker at våpeneiere i bekjentskapskretsen er i ferd med å miste kontrollen, såpass voksne må vi være.

 

Men en obligatorisk oppsjekk av psyken til alle våpeneiere er helt på jordet.....og hvordan skulle dette bli objektivt..?  Mange leger hater våpen og militærvesenet..

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, pondoro skrev:

Men en obligatorisk oppsjekk av psyken til alle våpeneiere er helt på jordet...

Nå har ikke jeg snakket om våpeneiere i det hele tatt, i denne saken. Våpen er riktignok ett effektivt redskap, men det kan også f.eks en mordbrann ombord på en ferje være. 

 

Poenget mitt var at både helsevesen, skole, arbeidskolleger, venner og familie kan være med å "flagge" potensielt farlige menn (den typen som ønsker å dø og samtidig ta med seg flest mulig andre). Men da må de informeres om hvilke særtrekk som gjelder for denne gruppen, og hvordan man kan handle/bry seg på en positiv måte. IKKE den gruppen som er motivert av politiske eller religiøse motiver (for disse kan PST konsentrere seg om), men de som høyst sannsynlig har en psykisk forstyrrelse som grunn for å handle som de gjør.

 

Om de er våpeneiere eller ikke, er ikke relevant. Og når jeg skriver "flagge" så behøver ikke det å bety annet enn en innkalling til en vennlig samtale. Dette er noe helt annet enn en obligatorisk sjekk av store grupper.

 

Hvor mener dere egentlig denne "rene umotiverte ondskapen" egentlig kommer fra, hvis det ikke er et ødelagt menneskesinn?

Link to comment
Share on other sites

På 10/7/2017 den 13.07, Erlend Meyer skrev:

Er det ikke merkelig hvordan hvite menn er syke og "ensomme ulver" mens mørkhudede automatisk er islamittiske terrorister?

Drister meg ut i minefeltet og sier "ikke egentlig".

Vi kjenner til mange grupperinger med relativt homogen etnisk sammensetning som har som uttalt agenda å påføre "vesten" skade, og som har vist vilje til å gjøre dette på lignende måter tidligere. Horvidt det er tilfeldig at disse gruppene er mørkhudede er potensielt en lang, vanskelig og forsåvidt uvesentlig debatt. Derfor, når en person som ser arabisk ut kobles mot en slik hendelse er det langt mer sannsynlig at vedkommende handler på vegne av en organisasjon enn som et sykt enkeltindivid. Om vi ser på "hvite" organisasjoner med voldelige tendenser er mitt inntrykk at disse i langt mindre grad går ukritisk til verks, men sikter seg inn på mer klart definerte grupperinger og kanskje også gjerne mer i det skjulte.

Det sagt, vi tenker det vi kjenner til. Psykisk sykdom er i stor grad underkommunisert, og ikke noe folk tenker på. Terror og krig og død og sånn er derimot prima klikkmateriale, så vi bombarderes med det så det tyter ut begge ørene. Resultatet sier seg litt selv.

Edited by SofaBamse
Link to comment
Share on other sites

På 7.10.2017 den 13.07, Erlend Meyer skrev:

Historien er full av beviselig friske mennesker som har gjort de mest grusomme overgrep man kan tenke seg.

Men da har de alltid hatt ett motiv. I den grad man kan bruke begrepet "beviselig mentalt frisk", så er det jo motivet som er det viktigste "beviset".

 

Finnes det noen bevisste grusomme meneskelige handlinger, begått helt uten motiv eller noen forklarlig årsak, begått av "beviselig friske" mennesker?

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

Vi skal ha i minne at USA har et forbud mot å drive forskning som kan lede til ubeleilige konklusjoner. Det skulle stoppe kjeften på enhver som hevder å finne bevis for noe Donald ikke liker og når Donald ikke liker at hvite kan kalles terrorister så blir det sånn - i hvert fall i USA. Å utsette andre for redsel for tilfeldig tap av eget liv er terror. 

 

@32-40 Win.  Nurnbergprosessen etter andre verdenskrig viste at det går veldig godt an. Mennesker som fritar seg selv for ansvar fordi bare utfører ordre gitt av andre.

Edited by DoctoRoy
Link to comment
Share on other sites

Det heter ansvarsfraskrivelse. Man trenger ikke noe annet motiv enn at det er noen andre som har ansvaret - man trenger ikke engang et motiv.

 

 

Ellers så har våpenlobbyen bestemt at det ikke blir noe forbud mot bumpe stokker. Uten støtte fra våpenlobbyen er det mange Republikanske politikkere som skal slite beinhardt for å bli gjenvalgt.

Edited by DoctoRoy
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke rart at noen får redusert ansvar når de handler på ordre fra overordnede. Det er ikke rart at noen får redusert ansvar i rene ulykke-hendelser heller. Men dette blir helt noe annet.

 

Vi snakker om "ren ondskap", som i bevisst rene onde handlinger. Da er det (etter min mening) enten en motivator eller en sinnsforvirring som er drivkraften. Alternativet måtte være en religiøs urkraft som Satan/Djevelen, men det er vel ikke i den retningen vi ønsker å dra debatten?

Link to comment
Share on other sites

58 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

Finnes det noen bevisste grusomme meneskelige handlinger, begått helt uten motiv eller noen forklarlig årsak, begått av "beviselig friske" mennesker?

Det var svar på dette spørsmålet.

 

I Las Vegas saken er det nok ikke snakk om noen ansvarsfraskrivelse slik jeg har sett det hittil. Det som ble antatt å være et selvmordsbrev viste seg å være noe helt annet. Jeg har lest at det var et mer detaljert oppsett for skyting. 

Noen vil nok hevde at handlingen styrtes av utenforliggende krefter men jeg ser ikke det store poenget i å bringe det inn. Da har det lett for å bli barrikadeforsvar og det tjener ikke debatten.

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Det var svar på dette spørsmålet.

Hvorfor kan ikke disse ha både motiver og forklarlige årsaker for sine handlinger, selv om de fraskriver seg ansvar i ettertid?

Et motiv er et motiv enten noen innrømmer det eller ikke. Jeg mener at svaret ditt ikke er riktig.

 

Når det gjelder Paddock ser det ikke ut til å ha vært noe motiv. Så da er det ikke mange alternativene igjen.

Link to comment
Share on other sites

Det har i allefall ikke kommet frem noe som kan være et motiv i denne saken. De sitter nok på mer informasjon enn det som kommer ut. 

 

Til spørsmålet ditt om hvorfor de ikke kan ha motiver og forklarlige årsaker er å si at det kan man ha. Flere som ble dømt etter andre verdenskrig oppga at de ikke hadde reflektert over det - de fulgte bare ordre. Så det går an å handle grusomt uten å ha verken forklarlig årsak eller motiv.

Link to comment
Share on other sites

59 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

Når det gjelder Paddock ser det ikke ut til å ha vært noe motiv

Fravær av bevis er ikke bevis for fravær. Å lete etter motiv er vanskelig, dels fordi fasiten kun fantes i hans hode og dels fordi man forventer at motivene skal gi mening for en selv.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vi får bare være enige, om å være uenige DoctoRoy. Jeg mener at Ordre er en motivator i seg selv. Man kan ha flere grunner til å følge ordre. Enten fremme sin egen posisjon, eller slippe den straff man ville fått ved å ikke følge ordre. Hvis man "blindt følger ordre", så er dette en "inprintet" motivator. Hvis noen har en slik "inprint" naturlig/medfødt (til å gjøre onde handlinger) da ville vi gitt det en psykisk diagnose.

 

At folk er utrolig dårlige til å reflektere over egne handlinger, er mere dumskap enn det er ondskap.

 

Erlend: Hvis etterforskere kun leter etter motiver som "gir mening for en selv", da mener jeg de er uprofesjonelle. Jeg tror alle ønsker å finne ett motiv, men det er vel ikke helt utenkelig at det kanskje ikke finnes ett?

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å kverulere men begrepet umotivert er vel ikke tatt ut av tomme luften? Så har vi såkalte triggermekanismer - eksempelvis noe som setter igang en reaksjon mer som en refleks. 

...............

 

Flere detaljer avsløres  - men fremdeles ikke nærmere noe klart motiv. Kan det rett og slett ha rablet for fyren?

 

Så nettopp en dokumentar på NRK2 som viste en klar sammenheng mellom bruk av antidrepressive medisiner og agressivitet som har trigget drap. Så gjenstår å se om det dukker opp i denne saken.

Edited by DoctoRoy
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...