Jump to content

Er godt avtrekke viktigste egenskap ved et våpen..?


Roffen

Recommended Posts

Skyter kun med utlånsvåpen fra klubben, deltok på første stevne for en uke siden, god plassering i Militær ga mersmak, og vurderer nå valg av utstyr.  Godt avtrekk må være det viktigste for å skyte godt...?  Det har ikke vært all verdens anledning til å prøve ulike våpen, så det blir stort sett klubbens. Derimot har jeg fått klådd litt på ulike våpen og testet avtrekk. Bla en S&W 357 eller 44, husker ikke, som hadde modifisert avtrekk, føltes helt opptimalt, hanen gikk lett opp, før man fikk en liten men markant stopp før avtrekket kom.  Prøvde i går en original 686, og syntes den hadde tungt og litt upresist avtrekk. Samme på klubbens 9mm, litt tunge/upresise avtrekk.

 

Er det kravene til 1360g etc i ulike klasser som gjør at våpnene jeg prøver føles harde/upresise i avtrekket...?  Tror selv jeg kunne skutt mye bedre med et bedre avtrekk, så det vil være avgjørende for valg av våpen, men hva kan man forvente av en 9mm som skal kunne brukes i Militær, og en Revolver for magnum 2. Hvor mye "ødelegger" kravet til avtrekksvekt for et optimalt avtrekk, eller er det mere karakteren på avtrekket som er avgjørende, og noe en man kan fintune hos en børsemaker helt til man finner sin preferanse..?

Link to comment
Share on other sites

Pistoler til militærfelt skal ha en avtrekksvekt på minimum 1360 gram. Pistolene kan grovt deles inn i matchpistoler som f. eks Pardini GT9 og tjenestepistoler som f. eks Glock17. De fleste matchpistoler har gode avtrekk fra fabrikk og noen blir enda bedre om de er hos en kompetent børsemaker. Tjenestepistoler har ofte dårligere avtrekk. De kan forbedres, men sjelden/aldri til samme standard som matchpistolene.

Revolvere, også .44 som brukes i Magnum 2, er oftest av typen dobbelaction, dvs en spenner hanen og utløser skuddet med en sammenhengende bevegelse av avtrekkeren. Noen foretrekker at dette går "i ett" ved at en drar jevnt rett gjennom til skuddet går. En annen variant er at en bruker en "avtrekksstopp" slik du beskriver på den du prøvde. Der er det en følbar grense mellom når hanen er spent og når en utløser skuddet. Noen sier at det ligner mer på slik det er på en pistol. Noen foretrekker mora,  andre dattera. Nesten uten unntak krever revolvere en avtrekkstuning hos en spesialist for at de skal bli helt topp.

Kravet til avtrekksvekt ødelegger ingenting. Du kan får elendige avtrekk og fantastiske avtrekk både på 1000 gram (fin og grov) og på 1360 gram (mil/rev/magnum).

Link to comment
Share on other sites

Takk, det var godt og informativt svar.  Da skjønner jeg at med eget våpen sannsynligvis kan jeg få noe vesentlig bedre en klubbens originale utlånsvåpen.   Hva er egentlig argumentet for å kjøpe typiske tjenestepistoler -  PPC og ev X-faktorer..?   Til trening og konkurranser (ikke PPC) er da min konklusjon at jeg bør se etter en 6" matchpistol. Lengste løpet innenfor grenen virker opplagt, eller er det mere sammensatt enn som så..?

Link to comment
Share on other sites

Argumentet for tjenestepistol er særlig hos nybegynnere at det er tøfft/har sett det på actionfilm. Et fornuftig argument kan være at de også vil bruke det i productionklassen i dynamisk.

PPC har et klart hierarki i sine øvelser. PPC1500 er hovedøvelsene. Der bruker en matchvåpen. Det som er best til mil/revolverfelt, er også best til PPC1500 i pistol/revolver.

Ja, de aller fleste foretrekker 6 tommers løp i pistol, og 6 - 8 i revolver. Som en kuriositet kan jeg nevne at Vapentidningen lot tre (eller fire?) av Sveriges beste feltskyttere skyte samme feltløypa med samme topptunede SIG i 5 og 6 tommers versjon. Det ble ingen forskjell i resultatene.

PS: Vi anbefale deg å starte med en revolver i .357 magnum. Med den kan du også skyte .38 på revolverfelt. Billigere ammo, lettere å lære seg å skyte med, langt flere stevner. Kjøp en S&W 686, 6 tommer med full lug.

Edited by nhd
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Avtrekket er viktig, men ikke det viktigste. Er presisjonen fraværende hjelper det ikke med godt avtrekk. Og det viktigste, hvordan tar du avtrekket. Løpslengde, tja hva skal man si...? Kortere siktelinje gir ett roligere siktebilde, man blir ikke så stresset for å få avgårde skuddet. Lang siktelinje kan være en fordel om du makter å holde våpenet rolig, mere nervøst korn kan gi ett nervøst avtrekk. Har nettopp bygd en ny militærpistol, 6" løp, men med lodd som går utover løpet for å få maks siktelinje i henhold til regelverk, dvs 220mm mellom siktene. Anser det som en fordel ved skyting på lengre hold og på små figurer. Bakdel er at våpenet blir treigere å flytte. Anbefaler ikke dette til en som er ny i sporten, er selv litt over nybegynnerstadiet og kan leve med ett nervøst korn.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, OlavM skrev:

Avtrekket er viktig, men ikke det viktigste. Er presisjonen fraværende hjelper det ikke med godt avtrekk. Og det viktigste, hvordan tar du avtrekket. Løpslengde, tja hva skal man si...? Kortere siktelinje gir ett roligere siktebilde, man blir ikke så stresset for å få avgårde skuddet. Lang siktelinje kan være en fordel om du makter å holde våpenet rolig, mere nervøst korn kan gi ett nervøst avtrekk. Har nettopp bygd en ny militærpistol, 6" løp, men med lodd som går utover løpet for å få maks siktelinje i henhold til regelverk, dvs 220mm mellom siktene. Anser det som en fordel ved skyting på lengre hold og på små figurer. Bakdel er at våpenet blir treigere å flytte. Anbefaler ikke dette til en som er ny i sporten, er selv litt over nybegynnerstadiet og kan leve med ett nervøst korn.

 

 

Det var interessant, antok at man ville ha så langt løp som mulig, men har også registrert at det på noen tester ble skutt like bra med 5" som med 6".  Noen populære pistoler som CZ 75 er nede i 4,5" ser jeg, på et punkt må det bli for kort..  Avviker presisjonen mye innenfor "anerkjente" merker. Har funnet noen mere eller mindre seriøse tester på presisjon, virker som det er små avvik, og at ikke dyrest nødvendigvis er best..

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes en må dele opp presisjon i "indre presisjon" - hvor presist pistolen skyter i benk/Ransom rest og "ytre presisjon" - hvor enkelt det er å skyte presist med den. Blant flere 9mm har jeg bla. Pardini GT9 og Glock 17. Jeg har en klar følelse av at forskjellen i "ytre presisjon" er langt større enn i "indre presisjon". Vet ikke om mine selvlagede begrep er gode, men håper jeg fikk frem poenget.

Det er pga det jeg skrev ovenfor viktig at du kjenner at pistolen passer til deg slik at du i størst mulig grad får ut dens potensiale. For meg passer Pardinis grepsvinkel utmerket både i .22, .32 og 9mm. For andre passer det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Finnes endel våpen / ammo comboer som bare ikke går, før VM sleit jeg med ny pang som spredde relativt voksent når man kom til 40-45 meter, måtte prøve alt mulig av kuler før jeg fant en hullspiss som gikk bra og hadde 2-3cm på 32 meter. 

Link to comment
Share on other sites

Et interessant emne dette. Godt avtrekk/langt løp/kort løp. Blir litt som en "never ending storie" Jeg er enig at et godt avtrekk er viktig under enkelte konkurranser. Spesielt der det kan være kort skytetid.  Når det gjelder løps lengde så mener jeg det er hakke viktigere. Det er en kjensgjerning at et kort løp er vanskligere og treffe med enn med et lengre. Prøv å gå en feltløype med et 4" løp kontra en med 6". Men det aller viktigste er om man greier og holde et godt siktebilde helt til skuddet går. Å holde skur og korn optimalt til hanefall uavhengig om avtrekket er "perfekt" vil være det viktigste for å oppnå gode treff. Men det som er morsomt med skytesporten er at man aldri blir utlært.     

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, nimitz skrev:

Et interessant emne dette. Godt avtrekk/langt løp/kort løp. Blir litt som en "never ending storie" Jeg er enig at et godt avtrekk er viktig under enkelte konkurranser. Spesielt der det kan være kort skytetid.  Når det gjelder løps lengde så mener jeg det er hakke viktigere. 

 

5 timer siden, nhd skrev:

Jeg synes en må dele opp presisjon i "indre presisjon" - hvor presist pistolen skyter i benk/Ransom rest og "ytre presisjon" - hvor enkelt det er å skyte presist med den. Blant flere 9mm har jeg bla. Pardini GT9 og Glock 17. Jeg har en klar følelse av at forskjellen i "ytre presisjon" er langt større enn i "indre presisjon". Vet ikke om mine selvlagede begrep er gode, men håper jeg fikk frem poenget.

 

En forutsetning for " ytre presisjon" må vel vel være OK "indre presisjon". Hvis jeg skjønte deg rett..  Så vil jeg tro middels indre presisjon fort kan være et irritasjonsmoment...

 

5" løp virker som et greit kompromiss. Pardin GT9 har en tendens til å dukke opp i alle diskusjoner rundt presisjon, så den er verdt en titt skjønner jeg. Ellers så begynner klubbens Tangfolia å funke bedre å bedre,  så mulig det kan være en start.. Har enda ikke testet annet en jernsikte,  så det må testes ut før våpen velges..

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Korrekt. Bedre enn "indre presisjon" blir det uansett ikke. Men grunnen til at jeg nevnte dette var at jeg har sett noen tester på "indre presisjon" på en del sentrale tjenestepistoler. Med god ammo er den forbausende bra. Kunsten er å utnytte den med pistolen i hendene. Uansett: Skal en hevde seg i felt/NSF, må en ha matchpistol (eller bare delta i stevner med middelmådige skyttere). I NSF er det jernsikter som gjelder.

Til slutt: Ikke kjøp en 9mm før du har prøvd en Pardini GT9. Jeg kjøpte en STI. Klarte å glemme den til et stevne å Oppdal og fikk låne Karsken sin Pardini. Etter det var det umiddelbar telefon til Børselars og STien havnet ubrukt på bunnen av våpenskapet.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Ikke kjøp en 9mm før du har prøvd en Pardini GT9. Jeg kjøpte en STI. Klarte å glemme den til et stevne å Oppdal og fikk låne Karsken sin Pardini. Etter det var det umiddelbar telefon til Børselars og STien havnet ubrukt på bunnen av våpenskapet

Hehe. Jeg kjøpte en SIG 1911, og lånte en Kongsberg-Colt på et feltstevne. Satan SIGen er bra...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

spørs jo litt hva man ser etter også i avtrekk, vs andre egenskaper. 

 

SIg'ene mine har avtrekk som er lettere å forutse ( x series match) men jeg skyter 95% 1911/2011 likevel , ligger vanligvis på ca 850 gram avtrekksvekt. 

 

Pardini er bra uten tvil, men vekker ikke noe eierønske hos meg, det gjør sjelden original STI heller.  For presisjon er det bare 1 ting som gjelder, montere den i ransom rest og teste. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, aps skrev:

For presisjon er det bare 1 ting som gjelder, montere den i ransom rest og teste. 

 

 

 

Nja. Pistoler med drålig ramme/sleidetilpasning, men hvor pipa låser bra i sleiden, kan faktisk skyte relativt bra skutt håndholdt, og helt ræva fra ransom.

Link to comment
Share on other sites

Også når rødpunkt er montert på ramma? :o 

Jeg har jo en viss forkjærlighet for det....

Men ja skjønner hva du mener, kompis har en remington 1911 med håpløs tilpassing mot ramma, men samler, ref siktene sitter på sleiden. 

Link to comment
Share on other sites

...Men for å svare på trådstarters spørsmål:

Sålenge våpenets egenpresisjon er middels god eller bedre, er avtrekk viktig ja, og kanskje spesielt for ferske skyttere.

Om våpenet samler innenfor 10-12cm på 25meter, holder det egentlig til det meste av feltskyting hvis du ikke skal hevde deg i toppen av resultatlista, og selv der er det egentlig ikke påkrevd med ekstrem presisjon.

 

Grep, avtrekk, og sikter er viktigere enn at våpenet samler på 25mm på 50m. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

43 minutter siden, evert skrev:

...Men for å svare på trådstarters spørsmål:

Sålenge våpenets egenpresisjon er middels god eller bedre, er avtrekk viktig ja, og kanskje spesielt for ferske skyttere.

Om våpenet samler innenfor 10-12cm på 25meter, holder det egentlig til det meste av feltskyting hvis du ikke skal hevde deg i toppen av resultatlista, og selv der er det egentlig ikke påkrevd med ekstrem presisjon.

 

Grep, avtrekk, og sikter er viktigere enn at våpenet samler på 25mm på 50m. 

 

Måler er å komme høyet opp på lista, så jeg ønsker ikke at våpenet skal være begrensningen. Men som innenfor alle andre aktiviteter er det greit å finne riktig knekkpunkt mellom pris og kvalitet på utstyret. Jeg skjøt duell på trenging forrige uke, 7-3 på 25 meter. To av seriene på 5 skudd var innenfor 12 cm med kubbens Tangfolio. Den har et grep som passer meg godt, men litt kjipt avtrekk. Så mulig jeg må se litt nærmere på Tangfolio sine bedre match modeller. Ellers så kommer man ikke utenom Pardini har jeg skjønt..

 

Du nevner sikter, hva skiller gode å dårlige sikte. Virker som jern sikte er det som gjelder - men innenfor jern er det kanskje ulike preferanser igjen, bredde på skur, korn...?

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
På 4.10.2017 den 15.07, nhd skrev:

Argumentet for tjenestepistol er særlig hos nybegynnere at det er tøfft/har sett det på actionfilm. Et fornuftig argument kan være at de også vil bruke det i productionklassen i dynamisk.

 

De er da også billigere samt mye enklere å finne utstyr til. Nå har jeg kun match-våpen, og det å skulle finne hylster som passer en Sig Sauer X5 Supermatch eller en S&W 686 PC Competitor, har vist seg mye vanskeligere enn ønsket... :/ Jeg har rett og slett ikke funnet noe ennå. Som eksempel spurte jeg om hylsteret til X5 Tactical kunne passe min, men Supermatch er for stor (prøvde i butikken).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...