Jump to content

Søke på pistol.


hotford

Recommended Posts

Jeg har vært pistol-skytter siden 1986. Ikke like aktiv alle år,grunnet familie,jobb etc. Har hatt .357 mag.revolver,.22LR pistol,og .45ACP Colt. Jeg er å regne som rekreasjons-skytter. Deltar av og til i klubbens konkurranser. Årlige oppmøter varierer etter tid og leilighet. I fjor ville jeg utvide til også å ha pistol i 9mm. -Ba i sakens anledning om bekrefte fra klubben for å legge ved søknad. Fikk beskjed tilbake at det var for liten aktivitet til å få det. Hadde da minst 15 oppmøter i boka,pluss dugnader i klubben. Dette føltes urimelig,og man gikk litt lei. Solgte 45ACP'en i år,med tanke på at det sikkert er lettere å få grunnlag for å søke på 9mm da.

  For å konkretisere mitt spørsmål -Hva er vanlig praksis i klubber når man vil søke på flere våpen,og har vært medlem i årevis ?  Kan legge til at jeg også har vært med i styret for klubben i mange år,men gikk ut av styret for ca. 2 år sia fordi jeg en periode var ukependler.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke, meg bekjent, automatikk i at man får erstattet solgte våpen med nye. Aktivitetskrav gjelder for alle nye søknader. Dersom klubben din ikke vil skrive under på papirene så har du ikke så mye annet valg enn å ta det opp med styret.

 

Reglene for rekreasjonsskyttere er ganske greie og gjelder vel for siste 12-måneders periode:

* Skyter fra tid til annen, mest trening men deltar også sporadisk på stevner. Forholdsvis beskjeden aktivitet.

* Minst 4 fremmøter pr år (organisert trening eller stevne) i pistolklubb (evt gruppe i pistolklubb) som er tilsluttet det forbund som har skyting med det aktuelle våpen på sitt program. Ved medlemskap i/tilslutning til flere forbund kreves det minst 4 fremmøter (organisert trening eller stevne) pr år pr forbund.

* Kan erverve og inneha inntil (dvs maks) 4 våpen innen det enkelte forbunds reglement som vedkommende kan dokumentere tilknytning til og hvor aktivitetskravet er oppfylt. Våpnene må ha forskjellige bruksområder.

 

Dugnad teller som aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
På 3.10.2017 den 18.24, hotford skrev:

Jeg har vært pistol-skytter siden 1986. Ikke like aktiv alle år,grunnet familie,jobb etc. Har hatt .357 mag.revolver,.22LR pistol,og .45ACP Colt. Jeg er å regne som rekreasjons-skytter. Deltar av og til i klubbens konkurranser. Årlige oppmøter varierer etter tid og leilighet. I fjor ville jeg utvide til også å ha pistol i 9mm. -Ba i sakens anledning om bekrefte fra klubben for å legge ved søknad. Fikk beskjed tilbake at det var for liten aktivitet til å få det. Hadde da minst 15 oppmøter i boka,pluss dugnader i klubben. Dette føltes urimelig,og man gikk litt lei. Solgte 45ACP'en i år,med tanke på at det sikkert er lettere å få grunnlag for å søke på 9mm da.

  For å konkretisere mitt spørsmål -Hva er vanlig praksis i klubber når man vil søke på flere våpen,og har vært medlem i årevis ?  Kan legge til at jeg også har vært med i styret for klubben i mange år,men gikk ut av styret for ca. 2 år sia fordi jeg en periode var ukependler.

 

15 oppmøte + dugnad må være mere enn nok. Mange har skyting som en hobby nr 2 eller 3, samt at man tar opp ulike aktiviteter i perioder. Hørtes ut som en vrang klubb...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I vår klubb hadde du fått anbefaling så lenge du er aktiv på ditt nivå. Jeg husker en eneste sak der vi fikk forespørsel fra en mann vi ikke hadde sett verken på trening, dugnad eller stevne de 10 siste årene. Der ville vi ikke bekrefte aktivitet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, joska skrev:

 

Det har då strengt tatt klubben ingenting med? Klubben skal dokumentere aktivitet, ikkje behovsprøve. Det er politiet sin jobb.

Det har du rett i :-)  

Det ville sannsynligvis gitt avslag, men du har helt rett. Klubben burde ha veiledet framfor å nekte. 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, psAico skrev:

Det ville sannsynligvis gitt avslag...

 

Det tvilar eg på, all den tid at vedkommande ikkje har noko eigna våpen i Grov. Og 15 oppmøter i løpet av eit år er godt over den (tilfeldige?) "rekreasjonsskytter"-grensa POD har satt i sine rundskriv.

 

No kan det jo vere at ein vrangpeis på våpenkontoret ville gitt avslag uansett, men småkongar på våpenkontoret kan i alle fall overprøvast med ei klage til POD. Då er det verre med småkongar i klubben. Meg bekjent har ikkje Skytterforbundet noko retningslinjer på korleis klubbane skal forholde seg til dette dokumentasjonskravet, så det er i praksis opp til den enkelte klubb om dei vil leike (moral)politi eller ikkje.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

kaprer tråden litt, funderer litt over søknaden min som ligger inn nå.

 

tok sikkerhetskurs februar 2016, og var med på et par treninger. ble etterhvert heller mye jobbing, og fritid fikk jeg først tilbake september i år. Har siden da vært på trening og deltatt på stevner 1-2 ganger i uka. Ble oppfordra til å søke pistol sist trening, ettersom aktivitetsskjemaet begynte å bli ganske fullt. hadde jo opprinelig telt dagene til mars da jeg i teorien hadde fullført En sammenhengende 6mnd periode.

 

Utrolig spent på hva det blir nå. noen som har vært borti eller hørt om lignende situasjon før?

 

worst case blir det avslag, og ny sjangse til våren. men hadde vært utrolig gøy å få fikla og forska med egen pistol, og så mye selvstending trening jeg hadde gidda.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...