Jump to content

Mure grill for "ekstrem" temperatur


msteiro

Recommended Posts

Grill er vel som våpen, kan alltids få mer.

Har bygd ut terrassen, og fikk en glippe mellom en stein/betong vegg (ikke mot hus).

 

Da jeg har en smoker, kunne jeg tenkt meg noe å grille skikkelig varmt på, men som også kunne fungert som peis utover kvelden.

 

Tenkte at her på kammeret er det sjeldent mye kunnskap om lufttrykk, forbrenning, varmeutvikling og mekking.

 

Planen er å bygge grunnen i murstein eller leca, og fore ildstedet med tykk ildfast stein. For å holde på mest mulig varme tenker jeg ha vegger på fire sider av kullet, og at rommet inni er noe bredere enn åpningen i front. Tak og  en form for skorsten. Kullet burde nok ligge på en rist for å få mest mulig luft og at asken kan falle ned.

 

Men så kommer jeg til lufting, for dette er meningen skal kunne bli varmt, veldig varmt, mellomting av smie og vanlig grill varmt. Vil det fungere å legge nederste lag med ildfast stein med mellomrom for luftinntak, eller vil det varme opp muren for mye? Evt tenkte jeg kanskje fjerne to stener i front for luftinntak og mulighet for å fjerne aske.

 

Planen er løst basert på noe sånt.

 

 

A8CFF92B-F58D-48CB-A990-A652C103B096.jpeg

 

Noen som har prøvd noe lignende?

Noen design som gir høyere varme enn andre? 

Edited by msteiro
Link to comment
Share on other sites

Med "naturlig" tilluft så er det ikke all verden til temperatur som oppnås. Smier har blås på tilluft, og da er det mulig å komme unna med det meste. Den designen du har bilder av der ser ut for å ha rør for vifte, og vil antagelig fungere fint som smie.

Jeg må si jeg lurer litt på hva du skal med tusen grader i en grill...

Link to comment
Share on other sites

Tusen grader er vel litt mye, men sammenligner du med temperaturene som brukes i Josper griller til searing o.l. er det kanskje snakk om 7-900 grader. Tenker når jeg først skal bygge en, kan jeg like godt maksimere temperaturen (innenfor rimelighetens grenser).

 

Se bla på denne videoen hva de oppnår med naturlig tilluft i en kulltenner.

 

 

Grov ideskisse fra siden.

BEF4A533-74F3-4219-A73B-A2AF9CBCDB2B.jpeg

Tilluft og åpning til aske nederst.

Kullrist med stein på alle sidene og grillrist over.

Edited by msteiro
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke jeg ville basert meg på å ha kullet liggende på stålrist med slike temperaturer. Det vil oksidere bort fryktelig fort. Kan hende enkelte typer rustfritt vil være i stand til å tåle det, men det er forbi grensene for min kunnskap.

 

Men jeg kom til å lure på; Er du helt sikker på at du tenker Celsius og ikke Fahrenheit?  Denne siden her beskriver litt om searing, og der er det snakk om at 500 Fahrenheit nok og kanskje rikelig. Det tilsvarer omtrent 260 grader Celsius. Andre veien gir 500 Celsius litt over 900 Fahrenheit. 300 Celsius grader er lett oppnåelig med kull og naturlig trekk. Så langt jeg vet er det ikke så utenkelig at kull på rist er en brukbar løsning i de temperaturene.

Link to comment
Share on other sites

Ganske sikker ja.

 

Smokeren min får jeg opp i 300+ med åpen ild funksjon, men det er langt unna det man snakker med en keramisk grill på full pupp eller Josper etc. Man får et bra resultat, men et stykke unna det crispy ytre med virkelig sterk varme.

En Weber kulegrill kan man få opp i veldig bra temperatur, men ved bruk av kulltenner/rør direkte får man en høyere luftgjennomstrømning og mer direkte varme.

 

Problemet er at en Weber er perfeksjonert for best mulig varme og luftgjennomstrømning, ikke like lett for en murt grill.

 

Tror største utfordringen blir å styre varme og luft i riktig retning.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng med risten, kan sjekke med stål leverandør el hva de anbefaler. En keramisk grill er ikke uvanlig å få opp i 600 grader, så kan sjekke hva risten er laget av.

 

900 grader er vel i overkant av det jeg tenker, men i området 5-600 hadde vært greit.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...