Jump to content

Vanlig eller finknepp på diopter?


rubs

Recommended Posts

Hei,

Har planer om å kjøpe Sauer 200 STR til DFS skyting.

Ser man kan velge mellom vanlig eller finknepp på diopter.

Hva bør jeg velge og hvorfor?

 

Skal ha to våpen, ett i .22 og ett i 6.5, tenker det er  greit å velge samme type på begge våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har finknepp inne og grovknepp ute.

 

Inne skrur jeg kun når jeg bytter skive/bane/ammo. Dvs at jeg skrur sjelden og lite, og det er greit å ha mange knepp på tvers av tieren. Skal du skyte 22 ute vil jeg anbefale grovknepp pga vind.

 

På grovfelt tror jeg man blir beint fram sprø av finknepp. Tenk deg å skyte et dobbelthold på 140 m og 580 m. Fritt etter hukommelsen skulle det bli rundt 100 finknepp å skru med valne fingre og stoppeklokke som tikker. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Inne, på 15m kan finknepp være "greit" men noe behov ser jeg egentlig ikke, det er uansett 5 knepp over tieren, og du skyter ikke mer presist med finknepp. Jeg skrur uansett så og si aldri inne.

Og ute, på grovfelt, som boble sier, tror jeg det må være et rent helvete/ ubrukbart, iallefall om skal telle knepp. Bruker en runder, og posisjon på rattet, så er jo knepp ett fett. Det blir en smakssak.

Jeg har to dioptere med vanlige knepp, og er så gammeldags at om jeg skulle kjøpe to til, så ville de hatt grovknepp begge to. En ting er jo at et finkneppsikte (omtrent) ikke kan brukes på felt, men en grovkneppsikte er nesten like bra inne, og så har en potensialet med å rote med om en har det ene eller det andre - skru grovknepp som om en hadde fine, eller motsatt. Har sett begge deler gjort.

Om jeg kunne velge meg en endring på Buskdioptret, så måtte det vært flere knepp på runden, flest mulig egentlig (50?) - og kanskje en justerbar bunnstopp, begge deler vil gjøre det vanskeligere å skru seg bort på felt - og det er en stor fordel for begynnere. Og erfarne.. Like mange knepp på runden på begge rattene, og at de gikk samme vei ville også være en stor forbedring. Mange ganger lurer jeg på om hr. Busk laga det siktet for å være jævlig.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Inne, på 15m kan finknepp være "greit" men noe behov ser jeg egentlig ikke, det er uansett 5 knepp over tieren, og du skyter ikke mer presist med finknepp. Jeg skrur uansett så og si aldri inne.

 

 

Ikke uenig. Det er greit å ha mer enn to og et halvt knepp på tvers av innertieren, men ikke noe must. De som skrur mye inne skrur vel helst mellom stillingene (les: mellom ligg og de andre.)

 

1 time siden, M67 skrev:

Om jeg kunne velge meg en endring på Buskdioptret, så måtte det vært flere knepp på runden, flest mulig egentlig (50?) - og kanskje en justerbar bunnstopp, begge deler vil gjøre det vanskeligere å skru seg bort på felt 

 

Jeg hadde en gang en M67 med et litt obskurt diopter med maaange klikk på runden. Nærmest trinnløst. Gikk helt fint å skru seg bort med det også. Det eneste som funker for meg er godt merkede skruer og nullpunkt. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Med mange klikk på runden tenker jeg m67 mener at man flytter treffpunkt (50knepp) med 50cm på 100m ved å vri en runde. Det ville helt klart gjort det vanskeligere å skru seg vekk på felt, da man "aldri" ville hatt behov for å skru mer enn en runde på felt.

Akkurat nå har jeg faktisk trinnløs justering på høydeskruen pp .22 saueren, grunnen er at jeg har fått feil skrue og det resulterer i at jeg ikke har knepp, bare trinnløs justering. Så om man fjerner den kula som lager kneppene, så har man trinnløs justering ("superfinknepp"), men ikke mer elevasjon pr runde.

Link to comment
Share on other sites

Ah, nå skjønner jeg. Litt for lite kaffe på formiddagen, tydeligvis. Jo, ser poenget, men man tvinges til å telle mange klikk og flytte skruen forsiktig. Jeg tenker det er bedre å notere antall omdreininger pluss/minus klikk. Typ 'tre runder ned, fem klikk opp' gir 31 klikk uten at jeg behøver å tenke for mye, midt oppi stillingsbytter og lading. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

m67 mener at man flytter treffpunkt (50knepp) med 50cm på 100m ved å vri en runde

Jeg har blitt vant til kikkertsikter med 100 klikk, a 1cm/0.1mrad per runde. Da kan en merke i meter, og kombineres det med nullpunktsstopp, som stopper skruen ved . f.eks. 100m på vei ned (som mange kikkertsikter har), så blir det fryktelig mye vanskeligere å skru seg bort. Spesielt om en kjører som SuB sin "singleturn" eller Zeiss ASV, at det bare ER en runde.

Det er bank i bordet lenge siden jeg har skrudd meg bort på felt, men bare i vinter så jeg en tidligere skytterkonge, og gud vet hvor mange kl. 1 og 2. skru seg bort. Uansett er forberedelser og et kaldt hode en del av gamet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
På 29.9.2017 den 8.21, boble skrev:

Jeg har finknepp inne og grovknepp ute.

 

Inne skrur jeg kun når jeg bytter skive/bane/ammo. Dvs at jeg skrur sjelden og lite, og det er greit å ha mange knepp på tvers av tieren. Skal du skyte 22 ute vil jeg anbefale grovknepp pga vind.

 

På grovfelt tror jeg man blir beint fram sprø av finknepp. Tenk deg å skyte et dobbelthold på 140 m og 580 m. Fritt etter hukommelsen skulle det bli rundt 100 finknepp å skru med valne fingre og stoppeklokke som tikker. ;-)

Der må jeg si meg helt enig . 

Link to comment
Share on other sites

På 29.9.2017 den 15.54, 1983 skrev:

Jeg er helt enig, det hadde gjort alt så mye enklere. Det er ikke uvanlig at skyttere skrur seg vekk, og det er kjedelig for den som gjør det.

 

zero stop hadde vært greit, men ikke et must for min del.

Presterte ihvertfall å skru meg noe så sinnsykt bort for etpar sesonger siden 😂😂😂😂😂😂........bare å ta det på tabbekvota og med et smil om munnen . Har gått langt bedre siden .

Link to comment
Share on other sites

På 29.9.2017 den 15.54, 1983 skrev:

Det er ikke uvanlig at skyttere skrur seg vekk, -

 

I mine "yngre år", da jeg skjøt grovfelt, hadde jeg en siktestol med et Søderin-diopter (avstandsskala). Man må være tilnærmet hjernedød for å skru feil i høyde med det diopteret. Sidejusteringen er jo som på andre sikter.

 

Ute bruker jeg grovknepp. Variasjon i vind, sjøl når det er tilnærmet stille, utgjør mer enn et finknepp, så jeg ser ikke noe behov for finknepp i side (fikk en 9,9 i helga, pga. skifte i vind). I høyde kunne det kanskje hatt noe for seg, men, som en del skriver, man ville blitt sprø av å prøve å følge med høydejustering/vind (må justere et finknepp i høyde for 2 grovknepp i side - husk det, når du tar av etpar knepp for vinden!).

 

På 22-settet bruker jeg finknepp. Etter som jeg konkurrerer med de 5-6 beste skytterne i klassen i landet flere ganger hver helg, spiller det faktisk en rolle om middeltreffpunktet ligger i 10,6 eller i 10,8.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...