Jump to content

2. verdenskrig


Hotmann

Recommended Posts

Hei, jeg har vært å søkt etter ting fra krigen. Fant mye patronhylser. De tyske gikk lett å finne ut av, men de norske var vanskelig så jeg håper at noen kan gi meg svar på følgende: 

Skriver ned betegnelsene fra Kl 12 - Kl 3 - Kl 6 - Kl 9 :   3 / P / 05 / R ------ 2 / P / 08 / R ------ 1 / P / 06 / R ------ 2 / P / 1915 / R ----- 12 / P  / 1922 / R

Var også heldig å finne det Tyske Skadet merke i sort i veldig god forfatning :-)

Link to comment
Share on other sites

Disse bunnstemplene leses som XX RP XX. Tallene kl 12 er produksjonsløp, RP står for Rødfos Patronfabrik frem til 1909 og Raufoss Patronfabrik etter, og tallene kl 6 er produksjonsår. "3 RP 05" er altså 3. produksjonsløp i 1905. Med overveiende sannsynlighet kaliber 6,5x55 for Krag Jørgensen-geværet og andre våpen i samme kaliber. 05, 06, og 08 er jo litt tidlige, så ta vare på dem. 

Link to comment
Share on other sites

Denne hylsen er funnet i samme område å dybde i jorden som patronhylsene. Den har en diameter på 40,3 mm og total høyde på 16,4 mm. Den er også fylt med ett hardt presset papir/papp lignende matriale som har en veldig svak lukt av krutt. Det er ingen stempel eller lignende for å referere til på denne.

Lurer på hva slags hylse dette er.

Hylse1.jpg

Hylse.jpg

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, psg-1 skrev:

Det kunne se ut som hylsebunnen til Britiske signalpatroner. Disse har hylse av papp, men vet ikke hvordan de ser ut inni. Det er vel noe stempling på denne også?

Ved nærmere studering ser jeg at det står på tennsatsen i midten: 5 I NOXID .         litt vanskelig å se, men tror det er ett loddrett strek etter 5 tallet.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel noe ala dette, sannsynligvis rester etter en signalpatron/lys:

Løspatronen M 52 måler likt med Hotmann sitt eksempel 40,50mm.

Patronen i midten med rød stjerne antar jeg er en britisk signalpatron. Den måler 27,10, selve papphylsa 26,10mm. Antar at kaliberet er en 1" inch. 

Nitedals Spesial kaliber 12 for sammenligning.  

Den til Hotmann lurer jeg litt på, kan den være for et lysbluss i fallskjerm?

Signal.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hei, lurer på om dette patronbelte stammer fra krigen, eller om det er fra nyere tid? Jeg har ikke sett slike patroner før med en rød forsegling like innenfor munningen av hylsa. Står også følgende bak på hylsa: L - C - 3 - 8 

Fant noen hylser med følgende inskripsjon: (kl 12) A.Y.R (kl 6) 53  

Får det ikke til å stemme at disse er laget i 1953 da de lå i samme område å ca på damme dyp som 1895 - 1937 hylsene. 

Håper noen kan dvare på disse 2 spørsmålene 🖒🖒

20171005_014057.jpg

20171005_014225.jpg

20171005_014122.jpg

Link to comment
Share on other sites

Disse er M82-løspatroner, primært brukt i M60-maskingeværet. Kaliber er 7,62x51 NATO,  så disse kommer fra en stund etter krigen ;)

 

Hvor var dette funnet? Relativt uvanlig å finne slike ute, spesielt med amerikansk belte.. må ha vært noe fra en øvelse med amerikanske styrker.

 

AYR er Raufoss' merking på patroner fra midten av femtitallet en gang. Så disse er faktisk laget da.

Edited by Ei tohi varjata
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Disse er M82-løspatroner, primært brukt i M60-maskingeværet. Kaliber er 7,62x51 NATO,  så disse kommer fra en stund etter krigen ;)

 

Hvor var dette funnet? Relativt uvanlig å finne slike ute, spesielt med amerikansk belte.. må ha vært noe fra en øvelse med amerikanske styrker.

 

AYR er Raufoss' merking på patroner fra midten av femtitallet en gang. Så disse er faktisk laget da.

Hei, å takker så mye. Disse fant jeg i går i område hvor slaget om Narvik var i 1940. Skal utforske mere i dag, er ett stort område. Fant også ett jakkemerke med 24.komp LIE på så det er sikkert igså fra øvelsen på 80 tallet.

Link to comment
Share on other sites

Dette er funnet i samme område. På bilde nr 205037 har patronhylsa 3 stjerner og bokstaven C (tror jeg) i en stor R. Ingen årstall.. 

Bilde 060350 og 210156 er fra samme patron med stempel XIp1 / 3 / 41 / 3d eller ad (vanskelig å se) denne er ikke avfyrt men kula mangler + at den er tett i enden. Fant en del som ikke var avfyrt men det ser ut for at de har vært utsatt for en eksplosjon/brann el lignende. Dette ser man også på bilde 213134 og 213051 (samme hylse) fra RP 1918 som har 2 forskjellige farger (messing/gull) ikke avfyrt.

Fant 5 stk runde blykuler med en diameter på 12,4 - 13 mm (ikke 100% runde) med en vekt på ca 10,7 gram. Lurer på hva disse var brukt til? I min fantasi tenker jeg på en gammel munnlader, men slike var vel ikke i bruk i 2. Verdenskrig.

Venter spent på om noen kan gi meg svar på dette. 😎

20171007_123804.jpg

20171012_210156.jpg

20171007_123721.jpg

20171012_205037.jpg

20171007_060350.jpg

20171012_213051.jpg

20171012_213134.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...