Jump to content

Variasjon på COL 9mm Luger


Detroit

Recommended Posts

Jeg har nylig gått til innkjøp av en Dillon 650 for lading siden jeg har begynt med kortpangskyting.

Har ladet mye til rifle på enkeltstasjonspresse så er ikke helt fersk på lading. Men har ikke ladet til pistol før.

 

Jeg har testet noen ladninger til CZ Shadow 2en min, og har funnet en som går veldig jevnt med grei faktor.

Men jeg synes at hylsene soter litt så jeg tenkte å redusere COL litt på ammoen jeg lader for se om dette hjelper.

 

Ladninga jeg har testet som virker grei er:

9mm Luger

 

Magtech hylser (engansskutt i mitt våpen)

Winchester SP Hetter

Frontier RN 124gn

4,8gn N340

COL 29mm

 

Dette gir utrolig jevne skudd med en snittfart på 1055 ft/s og gir en faktor på 131, som passer bra til Prodution i dynamisk.

 

Jeg har målt flere av patronene jeg har ladet, og de har en COL på mellom 29,0 - 29,2mm.

 

Og jeg lurte på hvor mye variasjon i lengden som er vanlig å få på en 650 presse?

 

Vet ikke om 0,2mm har så mye å si med mine ladninger, men om jeg skal lade med mer/annet krutt kan dette få noe å si for trykket?

Jeg kommer også til å lade til 45acp, 38/357 og 44 mag med tiden.

 

Jeg har tightet hylseplata så mye som mulig uten at den stopper opp. Men der er ennå så vidt bevegelse opp og ned noen steder på hylseplata.

Inserten i seating dien er snudd rett vei for RN kuler.

Jeg har forstått at Frontier kuler kan vere noe ujevne, så dette kan kansje ha noe å si for patronlengden.

Når jeg har justert seating dien har jeg hatt hylser i alle stasjonene for å se om dette hjalp noe.

 

Ble mye skriving dette, men er som sagt fersk på lading til pistol. Og aner ikke hvor mye variasjon i patronlengde man må regne med.

 

Finner ikke så mye info om dette i ladeboken heller. Der står det stort sett bare hvor livsfarlig det er å lade til 9mm. :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 320 jeg kan prøve med også. Men jeg har vert litt skeptisk til å bruke såpass raskt krutt siden jeg ikke har ladet til pistol før.

Og jeg finner ikke data til Frontier i noen manualer. 

 

Men jeg hadde tenkt meg ut en ladning med 320 jeg kansje skulle teste. 

Magtech hylser

Winchester SP hetter

Frontier RN 124gn

3,8gn N320

COL 29,0mm

 

Ser på Viht sine sider at dette skal kunne funke som en begynnerladning med 124gn kuler. Er i hvert fall ikke over maks på de kuletypene de har i sine tabeller. 

 

Link to comment
Share on other sites

Du er innenfor på trykk i 9 minor med 124-158gr med N310, og da også N320, med N320 har man litt mer å gå på. 


Du må nok over 4gr for å holde faktor, men det finner du ut av. Bare å bruke chrono til du holder + 3'ish i PF over

 

våpen uten kompensator = raskt krutt

våpen med kompensator = treigt krutt. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

0,2 mm variasjon høres ikke mye ut for meg. I min pardini treffer kuler rifling med 29mm. Alle mine kuler er langt under 29 mm å ikke få matefeil, bare roundnoise fungerer med Col av 29 mm. Har heller under 29 mm enn litt over. Har ikke opplevd noe rare ting (overtrykk'tegn) med col av 27 mm og Vit n320 4,0 grain.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...