Jump to content

Ladedata 357 magnum til 4" løp


keevinslotten

Recommended Posts

Med OK toleranser på våpenet bør det ikke være noe problem å få en 4" over 190 i faktor. Min 6" klarer 250 med beintråkka ladninger og 180grs kule.

 

Krutt er enkelt, N110. W296/H110 gir høyere hastighet i en 6", men om du får mer ut av det i en 4" er jeg usikker på. Det skal uansett ikke være nødvendig. Max bør ligge rundt 15grs N110, normalt sett går en tom for plass før det. Jeg vil tippe at du kommer innenfor med ca 14grs.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Å lade "357 magnum" med noe raskere krutt enn N350 er en hårfin balansegang mot overtrykk, ladde en periode med N350 i en 6" revolver men gikk over til N105 da hylsene satt litt for godt i sylinderen ved ekstraksjon. Nå bruker jeg N110.. I en 4" ville jeg ha startet med N110, som nevnt tidligere er det vanskelig å gjøre noe galt med det kruttet. Om  du får mye uforbrent krutt kan du prøve N105, men det er nok det raskeste kruttet jeg vil anbefale i en 4" 357.

Du vil bruke Frontierkuler, min erfaring er at disse kulene er litt underdimensjonerte, desto vanskeligere å få hastigheten du ønsker. Ta det pent  :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Er ladedata på 357 mag i div ladebøker urealistisk lave ?!?

Skal prøve på magnum 1 ladning tiø stevne, har en Ruger New Blackhawk med rett over 4" løp.

Ladet opp med 158grs Sierra JHC men på makslading var hastigheten max 1040 fps.

Maksladingen i Sierra sin ladebok på denne kula var 12.7 grs N110 🤔

Dette virker kunstig lavt.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Cutlass skrev:

Er ladedata på 357 mag i div ladebøker urealistisk lave ?!? Maksladingen i Sierra sin ladebok på denne kula var 12.7 grs N110

Kjøp Våpenjournalens Ladebok! Der finner du andre data. :) Ser folk roter med alle mulige ladebøker, uten å ha noe erfaring.  Annbefaler å kjøpe nevnte bok og les den perm til perm. Da vet en ganske mye om å lade og kan ta realistiske valg med utprøving og testing. Så kan eventuelt andre ladebøker, komme som et suplement senere.

 

Men kan nevne at i min gamle Sierra "Ladebok", er det oppgitt en langt høyere ladning, da med mantlet kule på 158 gr. På linje med Våpenjournalens Ladebok. :)

Link to comment
Share on other sites

Nuvel...har ladet til rifle og håndvåpen over mangfoldige år, så har god erfaring både med forskjellige ladebøker, ladestiger and so on. Også VJ ladebøker, men var ikke imponert over datautvalget til magnumladninger der.

 

Grunnen til at jeg lurte var at jeg har stort sett ladet feltladninger i .38spl og dermed ikke hatt bruk for å nærme meg maksladninger. Vet at 158grs kuler lades rundt 15grs +- med N110 og at Ruger tåler bra mye, men vet også at gap har mye å si for hastighet

(Har ikke fått målt klaringen på tønne/konus enda).

 

Ville prøve meg på M1 felt med denne revolveren, så har nettopp begynt å se på ulike ladninger i denne kategorien 😉

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
On 3/21/2021 at 10:47 PM, Ny i gamet said:

Hei!

Skal til å lade 357 og har 158 grs kuler og bruker N110 krutt. Det står i ladeboka at det skal være fra 15 grs til  16 grs. Står 16 grs OK.

Såg på ett forum at noen ladet med 15,8 grs. Er dette litt kraftig?

 

Mvh Ny i gamet

15.8gr er på den "kraftige" sida. Det har relativt stor betydning hva slags 158gr kule du bruker. Patronlengden er også viktig.

 

Her er mer pålitelige data enn synsing fra hobbyladere: https://www.vihtavuori.com/reloading-data/handgun-reloading/?cartridge=36

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...