Jump to content

Drøy påstand om norske elgjegere.


barerobert

Recommended Posts

Nei, hva skal man si? Fyren er jo til og med jeger. Iallefall fuglejeger. Det beste hadde vel vært å overse det og ikke nedverdige seg til å svare på slikt. Samtidig er det en ganske bred profilering disse underlighetene får. Det bør forundre oss at VG slipper noe såpass tendensiøst ræl løs uten at en form for tilsvarsrett fra f eks NJFF utløses. Ellers er det relativt klart at dette mest av alt er et snikinnspill i ulvedebatten der en gruppe meningsmotstandere skal tillegges en rekke ufyselige karaktertrekk som så skal gjøre deres synspunkter mindre verdt. Relativt laber stil og kvalitet over slikt kan man trygt si at det er. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Iallefall fuglejeger

Alle vet vel at fuglejegere, jegerens svar på fluefiskeren faktisk, er moralsk høyt hevet over de simple elgjegerene ;) Men faktum er at han jo har et par poenger. De de er rettet mot ser dem neppe, så det er mer preken for koret

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer ikke helt å se poengene til forfatteren, det må jeg ærlig talt si. I den grad de er der drukner de for meg i en litt i overkant drøy generalisering av et helt elgjegerkorps. Det er og litt for åpenbart at forfatteren ønsker å karakterisere en hel gruppe negativt i en sak for så å bruke dette til å diskreditere meninger derfra i andre saker. Forøvrig har jeg aldri tenkt på meg selv som jegerens svar på fluefiskeren. Men så fusker jeg litt i andre jaktformer også, selv om jeg aller mest er fuglejeger ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sarkasme er noe som er tøft å forstå for nordmenn, det stemmer nok. Kan ikke si noe om hans påstander om alkohol, men det han sier om holdninger til ulv er sikkert noe som finnes. For ikke altfor lenge siden jeg leste noe her på kammeret at alle ulv måtte utryddes og ikke sjeldent å lese påstander at ulv truer norske elgjakttradisjoner.

Link to comment
Share on other sites

Innlegget er så humørløst i tonen at det er vanskelig å forstå det som sarkastisk. Hvis det faktisk er sarkastisk, så er det ikke bare vanskelig for nordmenn å forstå sarkasme. Det er jammen vanskelig å skrive også. Det eneste som gir det et snev av humor er at norske elgjegere er framstilt så parodisk at en nesten må tro det er nettopp det, en parodi. Men igjen, tonen i innlegget bygger ikke opp under det. I beste fall er det dårlig skrevet. I verste fall er det et tendensiøst og grunnløst angrep på norske elgjegere som gruppe.

Edited by Jeffery
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tydelig en sær fyr med mange enda særere og idiotiske jaktkamerater som han kanskje bør ta avstand fra, om ikke få seg noen andre jaktkompiser. Om det er ment humoristisk eller sarkastisk bør han ta seg et norsk kurs og lære seg den litteraturiske skrivemåten på nytt. Det som er mere bekymringsfullt synes jeg er av VG setter av spalteplass til en slik drittslengende og generalisering av norske elgjegere som alkoholiserte ulvehatere.

Link to comment
Share on other sites

Det som virkelig er bekymringsfullt er alle kommentarene.

De kan i fremtiden få stadig større betydning for jakta, desverre, for dess mer negativt dess mer fokus får man.

 

Petter Thoresen synes jeg mest synd på, er det egne erfaringer han bygger på, så bør han skifte jakt(kamerater).

Er det som ulveforkjemper så bør han vel fortsette, lett å fyre opp folk med slik fremstilling av 'fakta'...

Ellers så har han som endel sikkert skjønner, noen poenger, men de drukner i alt annet.

 

Skulle jeg generalisere over fuglejegere, så ville hans fremtoning med å rakke ned på andres jakt(form), vært høyt på lista ;-)

Link to comment
Share on other sites

All oppmerksomhet har blitt god oppmerksomhet. Det siste nye som påkaller oppmerksomhet er PETA som skal kjempe frem forbud mot ull.

Ellers ser det ut for at flere her inne ikke har de minste motforestillinger med å rakke ned på andre. Et eksempel er de som baksnakker jegere som bruker 6,5x55.

Det er vel med elgjegere som med andre jegere at det er like mange forskjellige mennesketyper som driver med det som hos de som ikke jakter i det hele tatt:winke1:

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Nå er vel meninger litt som ræva: alle har en, og om den kommer på trykk i avisa genererer den klikk. Det svarer vel godt nok for VGs rolle i dette. Det uforståelige er vel heller at folk får seg til å spy ut slike vitriolske epistler som fremstiller store grupper av folk i et så dårlig lys, basert kun på egne begrensede erfaringer og møter, eller bare egne negative oppfatninger.

Thoresens innleggs negativitet overfor elgjegere vil også reflektere dårlig over på resten av jegerstanden blant dem som gir ham gehør for synspunktene hans.

Om noen (elg)jegere bruker jakta som en unnskyldning for å ta seg en fest og så sitte avdrukken med gevær i skauen er det så klart sørgelig, men dette må være begrenset til et fåtall "cowboys" som ikke finnes utenom noen små miljøer og en viss Vassendgutane-sang. Om man har problemer med dette kan man heller ta det opp med de det gjelder, og hvis man ikke finner en felles forståelse må lovens lange arm ta tak i det. Å undergrave tilliten til jegerstanden med et heslig innlegg i tabloidpressen blir som å sage ned den greina du sitter på.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Denne epistelen får ikke blodpumpa mi til å slå noe hurtigere. Skjelden har jeg lest en slik  usammenhengende rabulering, totalt blottet for dybde eller forståelse.

Sitter egentlig mest å synes litt synd på skribenten.

Mannen bør vel egentlig få litt hjelp, eller kanskje ikke når jeg tenker meg om. At mennesker som ønsker å fremme slike holdninger, framstår så totalt ureflektert passer meg forsåvidt godt.

 

Vi har ytringsfrihet, IKKE ytringsplikt. Er endel som ikke helt har skjønt dette. Det ER utrolig nok lov til å holde kjeft, når en ikke har noe lurt å melde...... 

 

Link to comment
Share on other sites

Spørs nå om det er grunneieren eller gjestejegeren som er full. Grunneiere, og spesielt den største grunneieren, kan ofte tillate seg litt "friheter" i både den ene og andre retningen, både på hva man drikker og hva man skyter.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at "Petter Thoresen" er en falsk profil, om mine antagelser ikke stemmer, utfordrer jeg vedkommende til å stå frem og evt konkretisere sine erfaringer. Grunne til at jeg hevder at denne profilen er falsk, er for mange og for like argumenter som jeg har sett i diverse innlegg fra "pro ulv" bevegelsen.. det han hevder er blåkopi av gjengangere på Facebook sider som "vern ulven i østmarka" "rovviltets røst"  om han er en virkelig person, er han sannsynlig ektefellen til Berit Helberg.. som har så mange rovvilforkjempende innlegg i pressen at de telles ikke, de veies i antall tonn.. med samme mantra selvsagt... hun skal ha for innsatsen ihvertfall.. 

 

Men nei,  dette er "click bait" fra RR og likesinnede..

Link to comment
Share on other sites

Livet er for kort til at man skal rote bort minutter på å lese alt han skreiv. 

Ser han definerer seg sjølv som jeger, i mine auge er han jeger på jakt etter klikk som generer reklameinntekter. 

Ikkje kast bort dyrebar jakttid på å ergre dere over denne tullingen.

Meg sjølv er på sjukehuset med punktert lunge +++++ etter eit fall ut eit fjell på netopp elgjakt, så eg har desverre tid til å kommentere dette😂😂

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...