Jump to content

S&L på 222, fortsatt *høy* lyd


sjorgen

Recommended Posts

Var nettopp og henta min Tikka M55 hos smeden, der det ble montert en S&L Superdome 8mm. Ikke imponert, fortsatt veldig høy lyd. Må jo fortsatt bruke hørselvern. Og fyren greide selvsagt også å ødelegge blåneringa i enden av pipa med chucken i dreiebenken, eller hva i huleste han har drevet med..

 

14/1 gjenger. Forslag til annen demper jeg kunne ha prøvd i stedet? Hausken er vel i et annet prissjikt, men alt vurderes. Vil få den helst så stille som mulig innen rimelighetens grenser hva pris gjelder.

Edited by sjorgen
Link to comment
Share on other sites

Fra min tid med .222 etter fjellrype brukte jeg reduserte ladninger. 

Først og fremst fordi de ødela mindre fugl, men jeg ladet også med hurtigbrennende krutt VV120 (fritt etter hukommelsen).

Tanken var at alt kruttet skulle forbrenne før det nådde demperen, slik at demperen kun har en liten dose kruttgasser å jobbe med. 

Edited by neon77
Link to comment
Share on other sites

Forventet du popcorn-lyd som på film? Ikke meningen å virke eplekjekk nå, legitimt spørsmål. For HVIS det var det du forventet deg, så må du skyte sub-ladninger. Og som nevnt her (og i Facebook-tråden din, hehe) så er det nok i overkant med plunder og heft å jage subsonic i 222... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det opplevde smellet på ei rifle med lyddemper er veldig avhengig av omgivelsene. Jeg tror det har med refleks av kulesmellet mot harde flater.

 

Skyter en på en lyddempet DFS standplass, så smeller det ikke stort, og skyter en ute i åpent lende er det ikke mye da heller, men er en inne på en plankestandplass, eller inntil en fjellvegg, mellom låven og huset, etc.. Plasser som har harde overflater som sende kulesmellet tilbake, så smeller det lett ubehagelig mye.

Forskjellen med og uten demper er jo også avhengig av kruttvolum, og en slapt ladd 222 har ikke rare smellet fra før - mens en maksladd 300WM smeller noe så hinsides uten demper, og forskjellen blir langt større. Kulesmellet er ogå en større andel i smellet, og det blir du uansett ikke kvitt.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...