Jump to content

Erfaringer med ATN X-Sight HD II 5-20X


Finni84

Recommended Posts

Jeg har en  ATN X-sight HD II 3-14X50 som jeg har prøvd litt nå. Ikke prøvd den på jakt enda men kikket litt på rådyr, hjort å rev om natten og den overrasker til prisen og være, Når jeg fikk stilt den inn skikkelig og gode batterier så ser du lett dyr midt på mørkeste natten på 300m hvis du bruker IR lampen som følger med. På dagtid funker den og fint , skjøt minst like gode samlinger som en vanlig kikkert. Enkel og kjapp å skyte inn!

 

Det er ikke lov med slik kikkert i Norge på jakt, min er tenkt å bruke på villsvinjakt i utlandet, men har ikke kommet så langt enda:)

 

Hvor bor du? Bare å komme å teste den om du bor i nærheten:)

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det høres kanskje litt rart ut men nattkikkert-sikter er, sammen med en håndfull andre ting, noe som er lovlig å kjøpe og selge selv om det ikke er lov å bruke på jakt (i norge).

Andre ting som er lov til å kjøpe men som ikke er tillat brukt på jakt. Pil og bue, bil, motorsykkel, fly... Lyskastere. Sikkert mer.

 

Hvorvidt nattkikkerten (IR lampa er det ingen tvil om) er forbudt eller tillatt på jakt er ikke 100% sikkert. Nattoptikk er ikke nevnt i loven, men er sannsynligvis forbudt, i den forstand at en rekke folk som ikke ønsker dem lovlige mener at en rett vil komme til at det er forbudt. De fleste er så usikre at de ikke tar sjansen.

 

Jeg hadde i den forbindelse en artig opplevelse i går, under et lokalt ettersøk etter en rømt kanin, med varmekamera (you can run but you can not hide ;) ) ØKH konkluderte fort med at en slik ville vært super på jakt... Jeg sa jo at det trolig var forbudt, under forbudet mot kunstig lys - men hun tenkte motsatt: Det er da ikke noe kunstig med IR-lyset kaninen sender ut? Kameraet bare viser forskjellen i intensitet mellom det og "lyset" fra omgivelsene.

Det som trolig gjør det meste av jakt med nattoptikk forbudt er nok heller mangelen på mulighet til et fornuftig/forsvarlig ettersøk.

 

Kaninen ble forresten funnet stein dau. Men nok varme i til at den vistes meget godt - noe som igrunnen setter det jeg sier over om ettersøk i et rart lys  - et varmekamera er gull under et ettersøk, natt eller dag.

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

 hun tenkte motsatt: Det er da ikke noe kunstig med IR-lyset kaninen sender ut? Kameraet bare viser forskjellen i intensitet mellom det og "lyset" fra omgivelsene.

 

Det er selvfølgelig ingenting kunstig med IR-strålingen som kaninen (og alt som ikke er kjølt ned til det absolutte nullpunkt) sender ut. Men for at det skal være mulig for din ØKH og andre mennesker å oppfatte den, må kameraet "oversette" den til... ta-daah: synlig lys.

 

Slik MD tolker loven er det kunstige lyset som skjermen/okularet på et IR-kamera eller en lysforsterker kaster mot øyet ditt dekket av forbudet. (om det er i tråd med lovens intensjon er en juridisk spissfindighet jeg ikke har tenkt å begi meg inn på.) 

Link to comment
Share on other sites

Om det er lovlig og du ønsker og bruke digitale kikkerten uten IR lampe på dagtid og skumring så har du en kikkert som sett med mitt øye er dårligere bilde enn en bra vanlig kikkert , treg zoom og noe som ikke er best på skyting i fart, vekt eller optisk sett med mitt øye på min ATN kikkert . Eneste du får ekstra er mulighet for å filme/ta bilde gjennom kikkerten. Når batteriene er slutt er det også slutt på jakta......:)  

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Rett som det er, er det folk på dette forumet som har lysforsterkningssikter og termiske sikter de har tenkt til å bruke på villsvinjakt i utlandet, de har bare ikke kommet så langt ennå... jeg er frekk nok til å tenke mitt om ugler i mosen angående bruksområde...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Rett som det er, er det folk på dette forumet som har lysforsterkningssikter og termiske sikter de har tenkt til å bruke på villsvinjakt i utlandet, de har bare ikke kommet så langt ennå... jeg er frekk nok til å tenke mitt om ugler i mosen angående bruksområde...

Villsvinjakt i Sverige er en nokså vanlig "billigjaktreise", og vi ser stadig/ hele tiden folk som har rimelige digitale restlysforsterkere. Enten rene sikter, eller frontmonterte. Det er som regel minst en på hver storviltprøvekveld. Og alt tyder på at de faktisk drar til Sverige, både ofte og regelmessig. Om de jakter mørket her hjemme har jeg ikke tenkt på, men kan ikke se for meg at du slipper unna med det i lengden, med den befolkningstettheten som er her.

Jeg har bare såvidt sett igjennom enkelte av kikkertene. Inntrykket av bildekvalitet er nedslående. Frekvensen av "treffer ikke en drit", eller "samling 4m fra skiva" er såvidt jeg kan bedømme langt større for denne gruppen enn de med vanlige sikter også. Det virker som de, eller montasjene, har en viss brukerterskel.

Men man ser det man trenger i mørket. Med en skikkelig IR illuminator, så ser en "allverden", og kan skyte dyr eller hva man nå sikter på, uproblematisk - selv om det er "mørkt som i ei negerræv".

 

K

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, DoctoRoy skrev:

Det er nok fordi diskusjonen dreier seg om noe ulovlig som skal brukes på jakt :winke1:

 

Er det noen som føler behov for å innrømme at de jakter ulovlig?

Sub ladninger diskuteres jo helt uten at de vanlige regelrytterene føler for å hyle ut om påstått ulovlig bruk så hvorfor kan en ikke diskutere nattoptikk uten at det samme skjer? Fakta er at det er fullt lovlig og eie og bruke en ATN x-sight i Norge så jeg ser overhode ikke at det skal være problematisk med en sakelig diskusjon rundt dette kikkertsiktes egenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Subladninger er jo beviselig lovlig på jakt. Det er ingen steder krav til supersonisk ammunisjon, og folk jakter med subsonisk ammo hele tida. "Nattkikkerter" ønsker mange å tolke til å bli kunstig lys - inkl. MD. Det gjør det ikke forbudt - men det gjør det ikke lov heller. Vi finner ikke ut det før vi får en dom der noen er tiltalt for bruk av nattkikkert, etter paragrafen som forbyr kunstig lys. Jeg tipper uansett at bruk av nattkikkert er forbudt etter §19, iallefall vil en risikere å bli dømt etter den.

 

K

Link to comment
Share on other sites

ATN x-sight er lovlig til jakt i Norge når det brukes i dag modus på dagtid. Skulle en ha behov for å filme skuddøyeblikket kan en gjøre dette. 

 

Jeg kunne tenkt meg en ATN på salongen fordi den Kan streame siktebildet til en iPod el. Genialt når en skal drive skytetrening med ungene. Artig å ha når en skal trene på bevegelig mål.

 

og, nattkikkerten er genial for jakt i utlandet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Direktoratet svarte på et spørsmål om kikkert med tilleggsutstyr i denne tråden:

Slik jeg forstår svaret er en kikkert med "tilleggsutstyr" forbudt å bruke på jakt selv om "tilleggsutstyret" ikke er i bruk. Det blir fortolket på samme måte som jakt fra motordrevet fartøy; så lenge en har motor ombord i fartøyet er det forbudt å jakte nærere enn 2 km fra land.

Andre lands regler gjelder ikke i Norge - men de rsom man ønsker å få en rettslig avklaring på lovligheten så er det jo bare å bestride departementets oppfatning og bringe det inn for domstolene.

Å bruke et kikkertsikte med "tilleggsutstyr" i andre sammenhenger enn jakt er det ikke forbud mot:)

Link to comment
Share on other sites

Gidder ikke å diskutere regelverk. Det er kjedelig og irrelevant. TS spurte om erfaringer om ATN. Denne et lovlig for bruk i Norge. Punktum. Hvis lovligheten rundt ATN er interessant for kammerets vante regelryttere så kan de diskutere dette i en annen tråd.

 

Jeg bestiller en ATN fra USA, kommer tilbake med erfaringer når jeg har noe å dele

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har 1 gen av nevnte sikte, men aldri fått brukt det på jakt enda. Reiser til Øst Europa (Svergie) i neste uke og da skal det brukes. 

Men jeg har skutt en del med siktet her er mine erfaringer: 

-Ikke gjør som meg, nemlig å kast bruksanvisningen.. Kødda fryktlig lenge, og helt unødvendig med å skyte det inn. 

-Siktet skrur seg av når du skyter. Dette er fordi lokket på batteri kassa ikke tightes godt nok, jeg har den reserve batteri pakka, så ikke noe problem nå lengre.  

-Det er klumpete og litt mye trykking for å komme rundt i menyen. Amerikansk... 

-Den app'en som følger siktet kræsjer hvis du skulle prøve å se bildene du hadde tatt, dog den ble veldig mye bedre etter en software oppdatering i vår. 

-Det samler bra, selv i mi halvaut rifle. Innenfor snusboksen på 30, 50 og 100 meter.

-Det er ikke så lett å montere sikte, for kort og for høy montasje. Slik jeg løste dette var å skru av den orginale rail montasjen, kjøpte en skinne forlenger til 100 kr. Så blåkopierte jeg skruehullene fra orginal montasjen og boret nye hull i forlenger skinna. Boltet fast siktet i forlengeren, for så å bruke dette på rifla. Da fikk jeg siktet 5 cm lengre bak, og 2,5 cm lengre ned. Slapp å skyte med en sjiraff hals.. Funker perfekt. 

-Ser lett, og kunne fint skutt rådyr på 130 meter. 

 

Seff er gen 2 bedre en gen 1. Den viktigste forbedringen er faktisk at fokuseringen er flyttet til fremkanten av siktet, og ikke i bakkant som på mitt. 

 

 

Så til lov og regel diskusjon. 

Kikkert er lov, ATN er lov. Lys er forbudt uansett om , bortsett fra på rev under visse forhold. 

Men er termisk sikte lov?

I mine øyne kan man bruke termisk sikte på jakt i Norge, da det ikke bruker noe som helst slags form for lys eller ekstra dibbedutter. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har et slikt som jeg har brukt litt, muligheten for å filme det du skyter på er en kjekk sak og du kan velge manuellt eller automatisk opptak i menyen. Veldig enkelt å skyte inn, det største minuset med sikte er at det er veldig nøye på fokus på kortere avstaander og at "rattet" for innstilling av fokus er veldigt tungt å skru på nåe det er kaldt i luften, det er ikke siktet for hurtige skudd annet enn på forhånds innstillt avstand. Det er også kun HD på laveste forstørring uten at det betyr så mye. Det fungerer også rimelig greit med avstandsmåleren til ATN, men må testskytes på de avstander du hat tenkt å bruke det på, juster fart/BC på kula til ting stemmer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var jeg hjemme fra første jakttur med 1 gen ATN X-sight. 

Vet ikke om dere får sett bildene, men jeg prøvde i hvertfall. Avstand er ca 40 meter. 

Fungerte ikke utmerket første dagen, men de to neste var siktet feilfritt. 

Mistenker at jeg har gjort noe ved av/på montering på skinna mi. Det resulterte i en av de groveste bom skuddene i manns minne. 

Har også et par video snutter hvis det er mulig å laste opp her?

25ED1E28-ADB7-4EB0-9348-CE5D4FBEF004.jpeg

0ED4DACC-0C64-4D13-B74E-344E23E2855C.png

7CCC3A19-00A5-4BE6-BE73-D564D30D4BCE.png

A5FC4DB8-3E58-436C-A296-1BC0E32E39B9.png

Edited by Fuglehaven
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har et ATN X.sight II 3-14x påmonter på CZ 455'en min, valgte dette litt med tanke på løpsbytte mellom 22lr, 17hmr og 22wmr for og kunne slippe innskyting hver gang og heller endre profilen i siktet.

gikk for 3-14x siden der er litt mindre, og valgte å bruke ekstern batteripakke selv om det fort blir litt knoting med ledningen hvis den ikke strippses fast.

Har ikke skutt noe med det enda siden julefreden har senket seg, men brukt det til observasjon på reveåtet i mørket og fungerer meget bra selv med standard luminator

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
På 25.11.2017 den 16.44, M67 skrev:

Ja, ved "skyddsjakt", som svært mye av villsvinjakta er.

 

K

Det kan være på sinn plass å påpeke at det ikke er tillatt i alla län.
Du kan dog søke om tillatelse hos Länsstyrelsen i det län du jakter.

Du må da kunne dokumentere markskader.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det. Varierende regler rundt dette fra sted til sted. Var nede i Halland en tur forleden. Milde vintre og god mattilgang har ført til en stor vekst i villsvinbestanden, med påfølgende skader, og lokale jegere antyder at NV sikter sannsynligvis vil tillates brukt generellt innen kort tid for å gjøre jakta mer effektiv. Står igjen å se.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
På 10.12.2018 den 23.38, vavlo skrev:

Stemmer det. Varierende regler rundt dette fra sted til sted. Var nede i Halland en tur forleden. Milde vintre og god mattilgang har ført til en stor vekst i villsvinbestanden, med påfølgende skader, og lokale jegere antyder at NV sikter sannsynligvis vil tillates brukt generellt innen kort tid for å gjøre jakta mer effektiv. Står igjen å se.

Ser ut til at de lokale jegerne sine antagelser var riktige. I flg Jaktjournalen åpnes det nå for bruk av nattsikter på vilsvin, på åteplasser og i åpent terreng fra den 15 mai. Se jaktjournalen.se

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...