Jump to content

Walkstool, erfaringer?


Skaubjønn

Recommended Posts

@Skaubjønn

Du må nesten bare prøve deg frem - for noen på 186 er lange i ryggen mens andre er lange i bena. 70 cm høres veldig høyt ut da - hvis det ikke er for å observere eller hvis du har et anlegg for børsen. Hvis du tenker at du kanskje skal skyte fritt sittende så blir 70 cm for høyt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kastet stolsekken til fordel for Vorn sekk. Da måtte jeg jo skaffe meg en ny stol, har foreløpig en billig variant av Walkstool som er ca 40cm. For meg er det høyt nok og ikke for høyt til at jeg kan støtte albuer på knærne når jeg skyter, så jeg ville valgt 45cm utgaven (jeg er vel 183cm, så rimelig liten pjokk). Dersom du ikke skal støtte albuene på knærne (bruke skytestokk eller uten støtte) er det nok mer behagelig å sitte på en høyere selv om kjøkkenstoler også er omtrent den høyden så siger man jo litt ned i underlaget på heia...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 175 høy (lav ;) ) og har 45 cm Walkstool .
Den passer meg utmerket med tanke på anlegg med albuene på knærne.
Min har sett fire sesonger med til dels hardt bruk på  hjort og elgjakt uten å ha sviktet en eneste gang.
Det eneste jeg har gjort er å lakke beina med en matt grønnfarge, blank aluminium passet liksom ikke helt på post.....
Lett å slå sammen og går greit i sekken.
Lett og solid.
 

Link to comment
Share on other sites

Tydelig forskjellige preferanser når det gjelder høyde. Har selv en Bergans stolsekk som er ca 40 cm høy. Er 1,83 og synes denne er på kanten høy  mhp skyting sittende med albuer på knærne. Stillingen blir gjerne noe for sammenkrøpet. Ville foretrukket ned mot 30 cm med tanke på skyting. Mer behagelig å sitte på en høyere i lengden da. Spørs hva man prioriterer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var nok litt kjapp der @vavlo, den var litt for høy for sittende skyting, selv om beina vanligvis synker et par centimeter ned i bakken.
Så beina er kappet 8 centimeter og knottene limt på med epoxy, nå fungerer det utmerket :)

 

@Skaubjønn, på den modellen jeg har er det kun en høyde, men som sagt, ikke noe problem å finne fram vinkelsliperen og justere etter smak og behag.

 

 

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

Skal man sitte lenge på post er høy bedre enn lav. Er 1,82 og har en 75cm  trebeint krakk jeg har hatt i minst 10 år om ikke 15..  Den er perfekt for drivjakt! Man kommer fort opp i stående om man trenger det. Kommer såpass opp at man skyter over kratt, gress og sånt. 

Dette med anlegg på knærne benytter jeg kun når jeg sitter på bakken. Benytter en skytekjepp eller teleskopisk stav som skytestøtte ellers, og det fungerer kjempefint fra krakken! 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...