Jump to content

Colt M1877 - Lightning, for rom tønne/løp?


Wintel

Recommended Posts

Jeg har en M1877 Colt Lightning Storekeeper. Denne skal være i kaliber 38 long colt. Og 38 Long colt skal ha en kule med diameter .361. Men når jeg måler forcing cone på revolveren så er den på .382!

 

Mine kuler støpt til .365-.366 dropper rett gjennom tønna og kan dyttes med en blyant gjennom løpet...

 

Hvilken toleranse er det egentlig på gamle revolvere og er det bare å skyte i vei med alt for små kuler?

Noen som har forslag til ladning (starter med svartkrutt, men har lyst til å finne en ladning med TrailBoss som holder minimalt trykk)?

 

Hadde ikke løpet vært stemplet Colt double action 38, så kunne man kanskje trodd at revoveren var en M1877 Colt THUNDERER som er i kaliber 41 long colt...

Link to comment
Share on other sites

Tror 38 long colt ble brukt i ombyggde perkusjonsrevolvere?

Da med løpsdia på .375 +

Med hælbase eller hullbase kule.

Jeg har en belgisk revolver i det jeg tror er 38 short eller long med stort løp .378

Bruker vanlig hullbaset wadcutter for 38 spl.

Fungerer fint, da skjørtet blokkes ut og tar tak i riflingen.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Wintel skrev:

er det bare å skyte i vei med alt for små kuler?

 

Det er ingen fare forbundet med dette (så lenge du lader til Svartkrutt-trykk). Men du vil sansynligvis få dårlig presisjon. Hullbase-kuler er nok det beste, for kammrene i tønna har vel ikke plass til større kuler? Har du testet 38LC hylser i tønna? Hvis hylsene passer perfekt, så bør du prøve hullbase-kuler. Hvis tønna også har romme kammer, da bør du sjekke om en 38S&W hylse passer. Jeg tror jeg har lest ett sted at det finnes noen gamle colter kammret for 38S&W.

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

Enig med 32-40 Win....

 

Disse 38 Colt kaliberene er ikke lette å bli klok på. 38 Short Colt hadde en hæl-base type kule, med .375 - .376 diameter. Tipper løpet ditt er tilpasse en sånn. Da Colt (og andre) gikk over til innvendig smurte kuler, med diameter .359 - .361 beholdt de oftest dimensjonene på tønne og løp uendret, og satset på at kula ekspanderte nok til å ta riflingen. Dette ble endret senere, da swing-out cylinder modell 1889 kom, og med den militære kontrakten i 1892.

 

Jeg har selv hatt brukbare resultater med Lapua hulbase wadcutter, på 148 grains i en gammel Lighting. (NB: Med SVARTKRUTT!!!)

 

Old Colt

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, 32-40 Win. skrev:

Har du testet 38LC hylser i tønna? Hvis hylsene passer perfekt, så bør du prøve hullbase-kuler. Hvis tønna også har romme kammer, da bør du sjekke om en 38S&W hylse passer. Jeg tror jeg har lest ett sted at det finnes noen gamle colter kammret for 38S&W.

 

Har bare sjekket 38 S&W og hylsene passer fint. Kulene i .366 passer fint i hylsene og med 1.8gr Trail Boss bør jeg være innenfor spec av hva kaliberet tåler av trykk. Jeg er fri for TB nå, men skal måle ut 70% av restvolum i hylsen når kulen er satt til korrekt COL og se om det er under 1.8gr. Blir det ikke det, så snur jeg kulen slik at tomrom blir enda mindre. Skal skyte med minst mulig trykk, og svartkrutt kun dersom jeg MÅ...

 

Tang for hulbaser har jeg ikke, men får vel skaffe meg en slik. Starter man med .361 som er spec på kaliber og så utvider den seg til å fylle et løp på .382?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, 32-40 Win. skrev:

Har du testet 38LC hylser i tønna? Hvis hylsene passer perfekt, så bør du prøve hullbase-kuler. Hvis tønna også har romme kammer, da bør du sjekke om en 38S&W hylse passer. Jeg tror jeg har lest ett sted at det finnes noen gamle colter kammret for 38S&W.

 

Har bare sjekket 38 S&W og hylsene passer fint. Kulene i .366 passer fint i hylsene og med 1.8gr Trail Boss bør jeg være innenfor spec av hva kaliberet tåler av trykk. Jeg er fri for TB nå, men skal måle ut 70% av restvolum i hylsen når kulen er satt til korrekt COL og se om det er under 1.8gr. Blir det ikke det, så snur jeg kulen slik at tomrom blir enda mindre. Skal skyte med minst mulig trykk, og svartkrutt kun dersom jeg MÅ...

 

Tang for hulbaser har jeg ikke, men får vel skaffe meg en slik. Starter man med .361 som er spec på kaliber og så utvider den seg til å fylle et løp på .382?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...