Jump to content

Omforming av .30-06 til .35 Whelen


Streken

Recommended Posts

Hei.

Jeg har planer om å lade .35 Whelen med tiden, men mitt første forsøk på å forme om en .30-06 hylse i en redding .35 Whelen die endte i en rimelig skakk kreasjon.

Spørsmålet er da om jeg bør gå over på en mellomsizing, eller om jeg bare skal pøse på med smurning og kraft? :D (vold og vaselin?)

Hvordan bruker dere å gjøre det ?

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig forsøkt akkurat det der, men jeg ville forsøkt en gløding før omforming. ( veit noen er uenige i akkurat det der, men prøv!)

Ellers er jo halsekspansjonspilotene som selges sammen med halsfreseverktøy sikkert geniale til slikt. Mener K&M har til .35.

 

Krøller skuldra seg eller?

Link to comment
Share on other sites

Du må ikke gløde hvis skuldra krøller seg, da blir det bare værre. Mellomstasjon, som f.eks. .338, er antagelig veien å gå da.

 

Sprekker de i halsen er det lurt å gløde. Regner med at du ikke har vært gnien å brukt "pellehylser"? De kan være for harde, selv om de bare er skutt 1 gang.

 

Hva skjer med hylsene dine?

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Det er egenskutte hylser jeg prøvde på ( i et nå ikkeeksisterende kammer), engangskutte i hhv Norma og S&B. Begge ble skjeve og ujevne. Ordentlig voldelig skjev... :lol:

Jeg regnet egentlig med at jeg trengte en mellomstasjon, men ble fortalt at jeg kunne prøve. Ekspanderknappen på dien ser dog veldig "bratt" ut, slik at jeg kan tenke meg den har lett for å butte i halsen på hylsen, og dermed dytte den endel ned før den utvider den....?

Skal prøve å frese den ut litt i halsen først i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Du må ikke gløde hvis skuldra krøller seg, da blir det bare værre.Tron

Man skal da ikke gløde skuldra :wink:

 

Regner med at du ikke har vært gnien å brukt "pellehylser"? De kan være for harde, . Tron

Gløde litt da kanskje? :mrgreen:

 

Spøk til Halvor- Du har helt sikkert rett i at knappslipinga er det viktigste, og kanskje det eneste Salamander'n trenger å gjøre. Jeg tenkte meg kanskje at det var gamle hylser Salamander'n brukte, og jeg tror han meget vel kan ha utbytte av er gløding i forkant selv om skuldra krøller seg på testhylsene. Når jeg har dratt opp 300H&H hylser til 358NM var det klart det som virka best, og jeg synes det funker mye bedre når jeg drar opp 338Win til 358NM også. En ekstra runde med gradverktøyet er sikkert ikke av veien det heller..

Link to comment
Share on other sites

når jeg formet om 30-06 hylser til 35whelen så satt jeg de bare rett i diesettet uten å gå veien om andre kalibre eller noe, bare smøre godt så gikk det helt fint, presset om mange forskjellige merker bare for å se, presset ca 100 hylser og max 5 ble vel ødelagt. jeg bruker ett rcbs diesett og ekspanderen har en litt rar fasong, den ser nesten ut å ha fasong for å forme om hylser, begynner på ca kal 30 og så går den forsiktig ut over (vanskelig å forklare), får ikke sett om det settet heter noe spesielt siden jeg er på sjøen nå.

 

men min erfaring er i all fall at det bare er å smøre godt og kjøre 30-06 hylser rett i 35 whelen dien.

Link to comment
Share on other sites

Har testet dette uten problemer med Norma hylser. S&B hylsene revnet. Hvis du har en Redding expander burde det gå greit. Hvis du fortsatt er plaget, prøv å skru expanderen lengre opp i diesettet. Da har hylsa mer styring av dien. Det er også en mulighet å åpne til 323/338 først, og deretter til 35. Redding selger løse expandere som ser meget bra ut til akkurat dette. De står som standard i de nye Redding settene.

RD42.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Lada noen for en kompis. Brukte Norma 30-06 og bitte litt smurning. RCBS diesett, som har en forholdsvis lang overgang fra 30 til 358. Ingen problemer.

Nesten enklere enn å lade originale bulkhylser fra Remington. De var så bulkete da de kom at det var like trangt å få en del av dem inn i diesettet :shock: Ikke rart det kalles "bulk" nei!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
  • 2 months later...

Bruker kun normahylser når eg omformar til 35 Whelen.Går fint i kammer etterpå,men det eg har lagt til merke er at hylsa vert 3 til 4/10 mm.kortare etter heilpressinga.Gjer sikkert ingenting for presisjonen er god.Kulehaldet er nok det viktigaste. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Vi har jo en annen tråd gående, der man åpner 308 W til 358 W:

 

https://www.kammeret.no/topic/84614-fra-308-til-358-hylseomforming/

 

Der beskriver jeg at jeg åpnet 308 W til 9,3 uten problemer, med et 9,3x62 die-sett. Et annet "må-bare-prøve"-prosjekt jeg ikke kunne motstå, var å åpne 7 mm Rem Mag til 308 Norma mag. Ingen problemer med det heller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...