Jump to content

Revejakten 2017/2018


Generaldfeld

Recommended Posts

Jada, det nærmer seg, og tankene omkring hvordan man skal tilrettelegge er stadig der! @Castor, du er heldig som jakter i et område med så mye rev! Ser frem til å få montert opp viltkameraer og lagt ut åte! Skal være på plass i god tid før jakten begynner og være klar ved midnatt, det ser jeg frem til! (15.07.17)

Link to comment
Share on other sites

Ja nå nærmer det seg sesongstart folkens. Må innrømme at jeg aldri tidligere har vært klar så tidlig i sesongen før :) Hadde tenkt å bare bruke nyslådde jorder og musepip i starten, men så reklamerer jo dere så godt for åtejakt nå allerede.

Noen som har lyst å dele noen erfaringer med hvilke åte dere bruker nå på sommeren? Er det pellets av hundefor det går i?

Link to comment
Share on other sites

Det aller beste åtet nå er nyslåtte jorder, tidlig i sesongen Det er reine revemagneten.

Man må være på plass samme kveld jordet er slått.....alternativt morgnen etter.

Garantert fangst.

Bare å spørre seg fram gårdimellom om man ikke kjenner grunneier.. Personlig oppmøte er å foretrekke og gjerne en anbefalig fra naboen evt en grunneier kjenner, så pleier det å gå i boks.

Er bare 2 muligheter stort sett. Enten JA eller NEI

Om en kan oppføre seg i tillegg under samtalen er det udiskutabelt en fordel.

Så anbefaler jeg informajon Holder å sende en sms i forkant når en har tenkt seg ut på jakt alternativt sette ut viltkamera.....alternativt forbrede post osv............OG gjerne ei flaske vin eller 2 som takk for jakta, Man må pleie disse kontaktene jevnelig og gjerne ta en tur innom utenom jakta evt ringe for å prate "skit" Har ikke noe med "rævsleiking" å gjøre, men rett og slett prøve å være omgjengelig og hyggelig.

Har nevnt mesteparten av dette før og det er sikkert kjent tilnærming for de fleste.

 

Selv driver jeg og tukler med denne Youtubekanalen min og det har vist seg og være ubetinget positivt. Jeg sender en sms til grunneier når nyeste videosnutt er klar. Det synes de er veldig artig. Da får de være med "på tur og på jakt"

 

Denne Youtubegreia fører noen ganger til at uante muligheter åpner seg uten at man gjør noe for det. Ringte en grunneier forleden.....ja det er noen måneder siden nå da men.....nok om det......han hadde vært på youtube og titta på videosnuttene mine.......OG han hadde et jaktterreng han kunne tenke seg å leie ut og lurte på om jeg var interessert. Det var ikke nei i min munn for å si det sånn. En slik mulighet får man stort sett bare en gang i livet, hvertfall heromkring.

Det har det ført til at man kan jakte bever i elva, rev og rådyr på jordene, skogsfugl i skogen og rype på fjellet, så man går en innholdsrik høst i møte:)

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Godt å høre. Nå er jeg så heldig at den største bonden her i området er onkelen til kona, så det skal ikke stå på områder. Gjelder bare å få muligheten å dra på di rette jordene til rett tid. Er ikke som er like jaktbar mtp sikker bakgrunn. Men det med å dra ut samme kveld som gresset er slått, var et stjernetips ? Bor i Troms, da starter som regel slotta å revejakten samtidig ?

 

Link to comment
Share on other sites

 På ettermiddagen igår ble det lagt ut åte i form av frossen laks. Tenker at laksene gjør jobben til iallefall onsdag i neste uke, da vil jeg fylle på igjen, noen vil jeg binde fast, andre graves ned. Så blir det å strø med hundefór eller fiskefôr pellets i området, da vil jeg være bra klar til jaktåpning og en ny revejakt sesong! 

Link to comment
Share on other sites

Var på skytebanen igår, ville skyte meg inn igjen skikkelig på 100 meter, etter å ha trent på mål på kortere hold. Så er riflen som skal brukes i år til revejakt, blitt sjekket opp litt, sjekket skjefteskruer, kikkertsikte montasjer er sjekket, riflen er godt klargjort for jakt! Oppfordrer alle andre revejegere til også å gå over sine rifler!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skaut ein vanvittig stygg skabbrev for noken veker sida. Var heilt uten pels frå bogane og bak. Huda var heilt kvit og skorvete etter mykje kløe.

Skyter med blyspiss så vomba kom ut, var full i bendelorm og. Holdt på og kaste opp når eg skulle fjerne den:p

 

Om ønskeleg har eg bilde, men dei fleste vil vel sleppe sjå sånt:p

 

Er sett vanvittig mykje rev her no, observert vertfall to til med skabb.

Satser på og få tatt noken når jakta begynner!

Edited by volvobrage
Link to comment
Share on other sites

6,5 x 55 og blyspiss. Er på ferie og husker ikke flere data, men de går så og si rett ned med den, og åta er på 60 - 80 meters hold.

Ikke synlig inngangshull og litt riv i utgang. Trivelig kaliber også på lengre hold.

Har også Hmr17 m blyspiss men de tåler ikke vind.

Link to comment
Share on other sites

Skyter med ekspanderende kuler. På sommer og høst har jo ikke reven noe pels som er verdt å ta vare på, så å skyte med helmantel er ikke noe vits. Det er bedre på vinteren når pelsen er fin og det er snø slik at men har spor å gå etter. Helmantel kan resuletre i lange utras.

 

Jeg har skutt noen rev med v-max, men en vanlig ekspanderende kule virker godt nok. Det eneste må vel være om man har dårlige treff, da virker nok v-max bedre. Nå bruker jeg Sierra GK, grunnen er at den går helt likt med Lapua Scenar 

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er nettopp utras jeg er bekymret for ved bruk av helmantel i .308 WIN. Det er slik at det stiller da enda mer krav til gode treff, og det er jo ikke feil, men det er ikke fritt for at følelsen da evt å bruke "ikke god nok" ammunisjon vill dukke opp i tankegangen! Den dedikerte reveriflen i Rem .17 Fireball mangler for tiden kikkertsikte, og da blir det av den grunn en av de vanlige jaktriflene som vil bli brukt inntil videre før nytt kikkertsikte er kommet på plass. Jeg trener endel på skytebanen, og da og skyte inn mellom jakt ammunisjon og treningsammunisjon vegrer jeg meg litt for...det er tidkrevende nok dette opplegget. Så det blir nok brukt helmantel inntil videre, Nosler Custom Competiton 155grs, er det noen som har erfaring på rev med den? 

Link to comment
Share on other sites

Det var vel snakk om at den var bløtere i mantelen enn Lapua Scenar (som plystrer gjennom reven)  

Men selv gode treff med helmantel kan føre til lange utras. 

Å skyte inn hele tiden, alt etter hva man skal jakte på er slitsomt. Derfor velger jeg kuler som går likt, så er jeg alltid innskutt (bortsett fra når havesyken bare må ha en ny kikkert)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er nettopp tanken på eventuelle utras som jeg ikke liker og som jeg ikke føler meg komfortabel med! Jeg har tidligere brukt Varmint kuler, Remington Accutip 20grs i .17 Fireball, og det har lysbryter effekt til de grader, ellers og mest brukt, god jaktammunisjon i .308, med veldig god effekt. 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Generaldfeld skrev:

Hvor i landet holder du til @volvobrage?

Sogn og Fjordane, på Oppedal:)

Angåande 308 blyspiss som du nevner over her har eg skutt 5 revar no med 308. Bruker federal Premium thropy bounded og alle untatt ein har dåtte rett ned i smellen. Den eine som ikkje gjorde det var eit litt dårlig treff men på andre skudd var det slutt.

Ser ikkje vakkert ut så ikkje lurt om ein skal ha pelsen:p

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Generaldfeld skrev:

Federal Premium Throphy Bonded er en veldig bra kule! Det blir mye grisete ut av bruk av 308, men det pleier også og være svært effektivt, om man ikke tenker på å bevare skinnet.

Ja veldig fornøgd med den på hjort og:)

Tar ikkje vare på pelsen, men vurderer og prøve meg på det til vinteren. Kjem til og prøve meg med noken andre kuler i så fall.

Link to comment
Share on other sites

Man trenger ikke bruke bonda kule på rev......det er jo ikke stridsvogner man prøver å ta livet av akkurat.

Ei vanlig konvensjonell kule med blykjerne, med en eller annen farge i tuppen går veldig bra å bruke på revejakt, spesielt som også nevnt i flere av innleggne over her, om man ikke er så veldig opptatt av å ta vare på revepelsen.

 

Jeg er derimot en smule skeptisk til å bruke kaliber 308 på revejakt. Reven overlever ikke treff fra kaliber 308, men den kan derimot dra ivei et stykke, før den legger seg ned for godt.

Hvis man er i ferd med å rynke på øyenbrynene evt nesen av betraktningen over her, så kan man hevde........hvor død kan en en rev bli ?????

Jeg foretrekker at en rev blir veldig død......kjappest mulig, for å si det slik.

Under ser dere et eksempel på at et klokketreff dønn i maskina, fra 308 OG bruk av konvensjonell blyspiss ikke ankrer revepelsen på stedet.

Har ble det hopp og sprett 20-30 meter avgårde, før det var ned på stedet hvil og hvil for godt

03290004.JPG.d94a12b71145639dff413bd1dc75dbd7.JPG

 

Unntakt er om man setter skuddet i front evt motsatt vei, for å si det slik. Virkningen er da spektakulær og revefanten beveger ikke veldig mye på seg, etter et slik kortvarig treff.

Har skutt rev med omtrent alt som finnes av kaliber, inkludert 308 og nevnte kaliber er ikke favoritten på revejakt nei.
Man bør gå ned et hakk eller to i kaliber og opp et hakk eller to i hastighet, for å få ønsket knallogfalleffekt.......er min mening.

 

Til slutt vil jeg heve en ørliten forsiktig advarende pekefinger i været og minne om rikosjettfare og bakgrunn, nå rett forut for sesongstart.

Ikke dra avgårde skudd uten sikker bakgrunn.......SPESIELT ved bruk av bonda og ikke minst homogene kuler i grove kaliber, utover flate jorder, svære snauhogster og over vann.

 

Det var det.....pekefingeren er nede på tastaturet igjen:)

Edited by Castor
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt noen rev med 308w og kan ikke si den er noe dårligere enn andre kaliber. Jeg har også skutt 3 rever med 9.3x62 ladet med Lapua Mega i ruslefart, to ramla i smellen og en ramla i smellen, reiste seg opp og gikk noen meter før den ramla. 

I år blir det 6.5x55 ladet med Sierra GK, farta på kula er ca 830m/s.

Innskyting verifisert på 100m forrige helg og på 200m i dag. 

Link to comment
Share on other sites

Oppfordringer om ALLTID SIKKER BAKGRUNN kan ikke sies ofte nok! De gangene jeg har brukt bondede kuler i .308, har effekten vært veldig god, det er brutalt og kort prosess. At .308 ikke er det mest egnede reve kaliber, det er jeg helt enig i, fordelen med mindre kaliber og høy hastighet med Varmint kuler, er ikke til å komme forbi! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Helmantel

Jeg personlig, synes ikke man skal skyte rev med helmantel, rett og slett av dyrevelferdsgrunner. Unntaket måtte (eventuelt) være for 100 % sikre hjerneskudd, men hvem klarer det?

Hobbyen vår er under lupen også her av mange som er tapt bak cellofan og plast, og aldri kommer til å se annet enn blodet som følger med jakten. Og mens de tygger på sin svinekotelett, får de lobbyen med seg og gjør vedtak som stadig mer begrenser vår frihet til å jakte.

Også av den grunn MÅ vi tenke over hva vi uttrykker i det offentlige rom, men først og fremst synes jeg vi SKAL forhindre utras så sant vi kan av hensyn til de dyr vi faktisk beundrer og jakter på, slik som revene.

Edited by Jakt62
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

I år blir det jakt me 6,5x55 for første gang.Kjøpte med lapua mega sammen med rifla og disse viste seg å samle godt.Så det blir årets bukke-og reveammuniajon.Tipper mega'n legger mikkel greit bakken...hvordan det går med skinnet er ikke viktig for meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt noen rev med Lapua mega, det har blitt bare et hull gjennom reven. Alle jeg har skutt med Mega har blitt skutt med rene sideskudd mot hjerte/lunge.

Med V-max trenger man ikke å være så nøye med skuddplassering

Link to comment
Share on other sites

Ser den,men for meg blir det mest revejakt på snøføre og ihværtfall fram til jul er jeg innskutt med storviltammo pga hjort/rådyrjakt.Har derfor aldri hatt en dedikert revepatron.

Hvem selger 6,5 med v-max kule forresten?Kan jo hende det blir prøvd en gang.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, 1983 skrev:

Jeg har skutt noen rev med Lapua mega, det har blitt bare et hull gjennom reven. Alle jeg har skutt med Mega har blitt skutt med rene sideskudd mot hjerte/lunge.

Med V-max trenger man ikke å være så nøye med skuddplassering

Har ikke verdens beste erfaring med Mega på rev, men det fungerer. Blitt både skadeskyting og utras til tross for tilsynelatende gode treff. I år prøver jeg Sierra Varminter. 

Link to comment
Share on other sites

Hei, er ny på dette med revejakt. Skal ut i helgen og prøve meg på lokkejakt. Er i nordnorge så er lyst hele natten. Har to spørsmål, når på døgnet er det best og jakte? Og hvilke lyder vil dere anbefale? Har kjøpt inn trøndermusa og syco twisted.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, 1983 skrev:

Best erfaring med å gå ut på kvelden, selv om jeg har sett og skutt rev både morgen, middag og kveld

Har samme erfaring som 1983 her. Har laget en post med statistikk på 2000+ revefall. Den kan muligens gi en pekepinn, selv om det varierer veldig lokalt og etter vær/vind/årstid etc. 

 

Begynn gjerne med trøndermusa og gå over til syco etterpå dersom det ikke gir resultater. Musepip er oftest det beste dersom det er nyslått eng

Edited by Eiha
Link to comment
Share on other sites

@Jakt62 Når det gjelder jakt på rev med helmantel, er jeg enig med deg i at dyrevelferd og holdninger både innad blant jegere og utad mot samfunnet er viktig! Måter vi opptrer på som jegere, at det opptres korrekt og riktig ihht lovverk og regler, er en selvfølge. At mann i tillegg er voksen og bruker både hodet og sunn fornuft, er heller aldri feil. Morten Kraabøl er en guru når det gjelder revejakt: http://www.jaktivarnes.no/attachments/article/95/Vaapen og kuler til rev.pdf 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ikveld ble det lagt omtrentlig 30kg med frossen laks på åteplassen, de to andre stedene har jeg ikke brukt noe tid på i år enda, det kommer litt senere i sesongen! Noen store lakser ble lagt under steiner og er halveis skjult og det kreves litt arbeid å få dem med seg, noen ble lagt oppå steinhaugen som blikkfang for fugler! Andre ble bundet fast med tau...

De laksene jeg la ut i sist uke, var det ikke mye igjen av, så noen bein... jeg har ikke montert opp viltkamera, som egentlig var planen. 

Jeg tenker å være tidlig på plass før jaktstart, og håper at jeg ser en rev som har retning av åtet! 

Link to comment
Share on other sites

Åteplassen klar for åtet.

Gress og ugress fjernet og åteplassen er nå klar for å ta imot første godbitene. Kanhende det blir lurt å lage etpar "gater" inn i skogen bakenfor, siden revene ofte passerer inne i skogen der, uten å komme ut på den åpne flata.5967ac57c1654_teplassenklartiltet.jpg.0f930a4006ec39ad97e936c8002f4269.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvis han skyter fra den vinkelen som bilder er tatt fra så skyter han med bakgrunn i gresset med mindre reven står inni skogen.

 

Hva med å strø hundepellets inn i skogen bak, det liker reven godt. Om vinteren kan du ta en bøtte med vann og fylle opp halvparten med hundepellets og resten vann og blande godt. Sette den ut i minusgrader en natt så tar du den med til åten og snur bøtten oppned og dunker den frosne "kaken" ut. Da har reven noe å holde på med og mat den kan pelle ut over tid:)

Link to comment
Share on other sites

Bare fire fem meter bak de fremste trærne stiger terrenget kraftig, så skudd går inn i bakken. Så er det ubebodd område oppover ca 3 kilometer, og med tett skog. 

tillegg er luka (soveromsvinduet) ca fem meter over bakkenivå, så jeg er trygg på sikkerheten ved at skudd treffer bakken i god vinkel.  Pluss kun skyting m bryspiss som også begrenser rikosjetter.

Men hittil altså kun skudd på rev på den åpne plassen ved varsleren, også da er vinkelen mot bakken så bratt at utgangspartiklene går inn i torva bak reven .

Og igjen er det ikke snakk om å skyte blindt "inn i skogen" men eventuelt å denne sesongen rydde fem seks meter gate inn mot bakken bak de forreste trærne og forsøke å ta reven der, med bakken som bakgrunn bak reven.

Utrolig ofte ser jeg glimt av revens grønne øyerefleks inne mellom trærne, og har ikke skutt under slike forhold, fordi trærne står der.

Bildet er tatt stående på flata foran åteplassen. 

Edited by Jakt62
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Jakt62, jo det blir etterhvert mye som lever i og rundt laksene, men jeg opplever ikke det som et problem. Jeg graver dem av og til ned, andre legges under steiner, men fugler og andre 4 beinte er forholdsvis raske med å rydde unna! Jeg fester også endel laks til tau, alt er gjort for å ha reven mest mulig der, at ikke alt forsvinner på veldig kort tid( Noe jeg egentlig synes at det gjør) Ideelt sett så skulle man jo hatt en foringsautomat! 

Link to comment
Share on other sites

Har sett rev rundt huset de siste 4 dagene så nå kan ikke kl slå 24:00 fort nok. For to netter siden var de 4 stk i lag, i går var dei 3 stk i lag! Har øket på med bestanden her de siste årene så er på tide med litt innsats. Sist jaktår ble det bare 1 rev...

 

Vedlagt bilde fra onsdags kvelden :-) 

IMG_2033.PNG

Link to comment
Share on other sites

Pute og matte i vinduskarmen.

Da gjøres de siste forberedelser. Matte plasseres i luka og oppå den ei fast pute. Det blir stødig anlegg for Tikka'en.

Så må dama forklares at det kan bli uro i søvnen, at eventuell smell i tida framover ikke er de vanlige salutter, og at hyshshhhhhhhhhhhh virkelig betyr HYYYYYSSSSSSSSSSSSSSJJJJ !  

Men som reve-enke er hun vel innforstått med galskapen fra lang tid tilbake.

Hun kastet forresten et blikk på kalenderen i dag, og så på meg med DET blikket.

Så i kveld har jeg lyst til å rope et hurraaaa for alle de tålmodige ektefeller som ser på oss med et smil  når vettløysa vår er på det verste. 

Edited by Jakt62
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...