Jump to content

Recommended Posts

Tenker i de baner med at 8.5x63 Reb nå blir standarisert hos flere rifle makere ,og ammo blir mer og mer standarisert . Røssler lager rifler, Blaser mfl. Kuler er .338 diameter fra ca 6.8 gramgrain opp til 19,4 gram som tyngste som passer.

 

 

 

http://werner-reb.de/40680/home.html

 

Reb sin hjemme side.   Det eneste som kan være kilent med tanke på mating er den skuldren der,men det ser 7t som det er enkelt å komme seg rundt . 

 

Den nye Tyske rettrekkeren kamres også i Reb sine patroner.

 

Det lages også R parron for kombi,dobbeltrifler og drilling . 

 

 

Det jeg lurte på er det noen interesse for den patronen herover, enkel å forme fra 06 hylser er den også,og lagd for å passe med både bly kuler og mono kuler fra dag 1 var den også. 

Link to comment
Share on other sites

Endelig et spennende tema ... :-D Selv er jeg stor "beundrer" og tilhenger av europeiske 8,5x63 Reb som kombinerer magnum egenskaper med standard låskasse. Det er veldig gledelige nyheter at alle store kontinentale produsenter fra Blaser til Roessler tilbyr sine rifler i dette fine kaliber uten prispåslag. Ikke minst fås nå også mange brekkvåpen, Heym, Krieghoff mm. i den kraftige krageversjonen 8,5 x 63 R. Patronen kan lades med prosjektiler i .338 fra 154 - 300gr., altså alt fra rådyr opp til skikkelig storvilt på flere kontinenter. I et systemvåpen må en ekstra pipe i dette kaliber være det perfekte supplement. Med ca. 180gr kulevekt har 8,5x63 Reb samme ytelse / prestasjon som 300 WM utav en standard låskasse og uten belte. Nedturen i mine øyne blir enn så lenge den manglende forsyning med fabrikkammunisjon, men det snakkes om at flere produsenter (RUAG mm. ) skal komme med nye produkter til neste IWA i Nürnberg. Den veldig bratte skulder av 80 grader er litt for mye av det gode synes jeg, men erfarne hjemmeladere får det sikkert til. Håper at bølgen kommer seg fortest mulig til Norge, fordi dette kaliber virker å være både ytterst fornuftig og spennende.  :-D

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, seawolf skrev:

Er den mye forskjellig fra 338-06 A-Square i ytelse?

 

Her skal du få noen beskrivelser med ballistiske tabeller og forslag til hjemmelading. Første betreffer krageversjonen (!) som allerede er veldig sprek. Norbert Klups pleier alltid å lade med god sikkerhetsmargin. To nederste er fra Rep selv og betreffer vanlige 8,5x63 Reb. Håper jeg kan få hjelpe deg lite grann. 

https://jww.de/wp-content/uploads/sites/4/old_docs/028_029_wiederladen_jww_04_0405.pdf

http://www.werner-reb.de/media/ca2125a65d73a503ffff8176ac144220.pdf

http://www.werner-reb.de/media/36d61f75400b820effff812ffffffff0.pdf

Edited by Guest
Korrektur
Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, kjella skrev:

Den ligger ca 5% over i ytelse, og er ikke noe annet en kopi av 338-06 AI.

Det er slett ikke riktig! Du burde først lese om utviklingen av 8,5 x63 Reb og de (store) forskjellene mellom de to før du gjør slike bastante utsagn. 

Link to comment
Share on other sites

Du ser ikke forskjellene, men det er neppe en god nok forklaring i det hele tatt vedr. ditt utsagn at Reb har "bare laget en kopi". Slike greia er overhodet ikke ok!

827366f8aa099b87ffff8021ac14422f.jpg Til venstre 338-06 A- Square og 8,5x63 Reb til høyre. Skulderen er helt annerledes. Plagiat?! Ja vel ... Und nie habe ich von irgendwem "abgekupfert", was die speziellen Maße meiner 8,5x63 (R) Patronen betrifft, weder von der .338-06 (siehe unten) noch von der .338-06 Ackley Improved: Diese und die 8,5x63 sind in keinem Fall vertauschbar, d.h. weder lassen sich Patronen 8,5 in Waffen AI laden noch umgekehrt (was die große Pionierleistung von Parker Otto Ackley keinesfalls schmälern soll, abgesehen davon dass er niemals eine .338-06 AI fertigte sondern diese von Patronenbastlern geschaffen und immer nur in Einzelanfertigungen gebaut wurde.

Bruk Google translator "du som vet" ...

http://www.werner-reb.de/media/8de889425346cdc5ffff8638ac144221.pdf 8,5 Reb vs. 338 - 06

Edited by Guest
Tilleggsinformasjon
Link to comment
Share on other sites

Du burde eventuelt først ha lest det jeg har skrevet og lagt ved ... men det gjorde du så klart ikke. Og når man sammenlikner begge tegninger, så blir man med en gang oppmerksom på forskjellige dimensjoner. Verken kan en 338 - 06 AI kamres i en 8,5 Reb eller omvendt! 8,5 Reb er siden 1987 CIP - godkjent, altså 30 år siden og i 2017 finner @Kjella ut om at Reb er en "kjeltring" som bare har kopiert 338 - 06 AI. Tror du virkelig at andre, mye mer kvalifiserte personer, ikke ville ha funnet ut om en primitiv kopi?! Uansett fås 338 - 06 og AI hos ingen europeisk produsent av rang i standard tilbudet i motsetning til 8,5 Reb.  

15 minutter siden, kjella skrev:

@Gunwerks. se på tegningene jeg la ved.

Jeg sammenligner 338-06 Acley improved 40 grader med 8,5x63 Reb, ikke 338-06 A-sguare som du gjør.

 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Gunwerks skrev:

Du burde eventuelt først ha lest det jeg har skrevet og lagt ved ... men det gjorde du så klart ikke. Og når man sammenlikner begge tegninger, så blir man med en gang oppmerksom på forskjellige dimensjoner. Verken kan en 338 - 06 AI kamres i en 8,5 Reb eller omvendt! 8,5 Reb er siden 1987 CIP - godkjent, altså 30 år siden og i 2017 finner @Kjella ut om at Reb er en "kjeltring" som bare har kopiert 338 - 06 AI. Tror du virkelig at andre, mye mer kvalifiserte personer, ikke ville ha funnet ut om en primitiv kopi?! Uansett fås 338 - 06 og AI hos ingen europeisk produsent av rang i standard tilbudet i motsetning til 8,5 Reb.  

 

Dette gidder jeg ikke mer, fanatikere er ikke lett å argumentere i mot :(.

Jeg har for øvrig gått igjennom teksten du har lagt ved med en som snakker og skriver ditt morsmål, ikke gogle translator.

Der står det klart og tydelig att Reb har kopiert en god del mål fra 338-06 og 338-06 AI.

 

Edited by kjella
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
På 13.9.2017 den 20.06, kjella skrev:

Dette gidder jeg ikke mer, fanatikere er ikke lett å argumentere i mot :(.

Jeg har for øvrig gått igjennom teksten du har lagt ved med en som snakker og skriver ditt morsmål, ikke gogle translator.

Der står det klart og tydelig att Reb har kopiert en god del mål fra 338-06 og 338-06 AI.

 

Da har din selvoppnevnte tolk tatt grundig feil . Reb har aldri kopiert mål fra dine nevnte kaliber .

Ta en tur til en tysker som kan snakke norsk . Da få du hjelp .

Link to comment
Share on other sites

Edward , bare se på denne tyske teksten litt mer opp i tråden , det har vært grunnen til min reaksjon . 

Og nå spørre jeg deg hva har dette med domenet å gjøre ?

Hvis du trenger litt mer opplysninger rund denne omtalte patronen som ikke finnes norske tekst til , bare si fra . 

Til slutt , det kan ikke være din ønske å oppleve meg sint . Sinna snekker`n på det verste er min normaltemperatur .😀

 

Link to comment
Share on other sites

La meg se om jeg forstår fakta:

1. En tysker har designet en patron. 

2. Hylser kan enkelt formes fra .30-06 tomhylser. 

3. Patronen tar .338-kuler. 

4. Patronen har brattere skulder og tilsvarende større volum enn .338-06 A-Square. 

 

Patronen har, hvis jeg har forstått riktig, altså identisk hylsebunn, patronlengde, kulediameter, kruttmengde og ytelse som en .338-06 AI? Identisk, som i innenfor hva da, 99 %? 

 

Mulig dere tyskere tar tyskerens eksakte ord for det, og har andre konnotasjoner, men i norsk dagligtale er det nærmere korrekt å kalle dette en kopi enn en helt selvstendig kreasjon. 

 

Merk at "kopi" i norsk dagligtale ikke trenger å bety mer enn "hentet inspirasjon fra", og altså ikke trenger å bety at noen er en skurk e.l.

 

Når det er sagt er jeg interessert i patronen selv, jeg, og skulle gjerne hatt tilgang til nettsiden som nå altså er tatt ned. 

Edited by Edward
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri sett en 8,5x63 Reb, beklager at jeg blander meg inn.

Ser den noenlunde slik ut? Til venstre har jeg satt en .338 som er utformet fra en .30-06 Springfield-hylse. .30-06 til høyre. Jeg kjenner han som har laget denne, han brukte den i Afrika. Som jeg forsto så er den meget leveringsdyktig, jeg husker ikke hva han sa om fart og kulevekter, men han var selv imponert. Vedkommende har lang erfaring på "Villkatter".

DSC02723.JPG

Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, maral skrev:

Selvhøytydelighet er en folkesykdom  noen grader lengre sør..

 

Det er meget dårlig gjort, rett og slett en skam, til å bruke anledningen til diskriminerende utsagn over et folk du ikke liker. Jeg går også ikke ut og påstår at misunnelse er norsk folkesykdommen. Å misbruke en diskusjon til personangrep og nedsettelse er lavmål. I utgangspunktet hadde @kjella misforstod en tysk tekst og "oversettelsen" han fikk var det motsatte av det hva denne teksten egentlig sier. Forvandling av en diskusjon over ammunisjon til en slagsmål over folkelige egenskaper er nederst på nivået. Dessverre har liknende vært kjennetegn for diskusjonsklimaet her på forumet det siste år, og dette gjenspeiler seg i kvaliteten synes jeg i hvert fall. Grattis og lykke til!

Link to comment
Share on other sites

45 minutter siden, Gunwerks skrev:

Jeg går også ikke ut og påstår at misunnelse er norsk folkesykdommen.

Alle folkeslag har vel sine svakheter, et ordtak som jeg mener beskriver den Norske folkesjelen er følgende, "Egen suksess er bra, men andres ulykke er heller ikke å forakte". Litt ironi må man tåle, en skal ikke være for selvopptatt.

I en debatt om patroner og nytelse har det imidlertid liten betydning. Ytelsen av patroner er i første omgang bestemt av kruttkammerets volum og tillatt maks trykk. Utvendig form har mindre betydning.

I dette tilfellet er det for meg klinkende klart at både Acley og Reb har prøvd å få mest mulig ytelse ut av en 30-06 hylse i 338 kaliber. De har valgt litt ulikt ytre form, men i hovedsak er de svært like. Da synes jeg det er helt greit å si at Reb har kopiert Acley. Reb patronen kan likevel være berettiget fordi den så langt jeg forstår er spesifisert med høyere makstrykk. Det er naturlig da Acley utviklet patroner for våpen som var beregnet på datidens trykkstandarder for 30-06. 

I nyere våpen har tillatt makstrykk blitt øket en del, og det gir muligheter for bedre ytelse med utgangspunkt i samme hylse.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

På ‎13‎.‎09‎.‎2017 den 18.59, kjella skrev:

Ser ikke de helt store forskjellene jeg:

 

.338-06_Improved_(40¢ª).gif

8,5x63_FC_02a.jpg

Hvor er forskjellen? Noen milimeter her og der. Hvilken ble laget først?

Acley eller Reb?

QL oppgir volum i 8,5x63 hylse til 75,5 grain H2O (vann)

Mine målinger i Norma 338-06 A-Square hylser formet til AI viser 75 grain H2O (vann)

Edited by kjella
Link to comment
Share on other sites

Rimelig lite nytt under solen i patronverden. 

 

I Norvåpen sin tid laget vi ganske mange 338-06 og 338-06 AI kreasjoner. Det er 20 år siden. 

 

Med 215-225grs kuler yter en AI ladd til det hylsene tåler nesten 338 Win Mag. 

 

Hardt komprimerte ladninger med 550 ish krutt ga 2750-2850f/s i 57-60cm piper. 

 

Synd hvordan utvalget og forskningsviljen her hjemme har falt de siste 2 tiårene. 

 

Var både trist og nostalgisk når ett par av våpna etter Svein dukket opp på disken for 4-5 mnd siden og en brått kjente på hvor mye en egentlig savnet både han og VJ. 

 

Var VELDIG mye mer vilje til å prøve noe nytt og teste når det var noen som gikk foran som inspirasjon 

Edited by Sauer 150
  • Like 4
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Denne villkatten ligger ganske nærme:

Skal en ha maks hylsevolum i en .30-06 hylse gir det seg selv. Det finnes nok noen "lokale varianter" rundt om kring, med noen tiendedeler og hundredelers forskjell, ideen blir den samme. 

 

DSC02734.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...