Jump to content

Ombygd Arisaka Type 38


Vaquero

Recommended Posts

Det er mye igjen før en har sett alt her i våpenverden:

Var heldig og møtte en bekjent i jaktlaget her om dagen, han lurte litt på om en Arisaka han hadde arvet for ca.25 år siden. Den hadde stått i skapet stort sett og kun testet en gang for over 20 år siden.

Rifla er en japansk infanteririfle Type 38, den er ombygget for jakt slik som mange Hærmausere her til lands. Det pussige er at rifla er registrert på våpenkortet som Mauser kaliber .30-06. I utgangspunktet vil han kvitte seg med den, den tar plass og fatter ingen interesse. En nærmere titt viser at den har et Lyman-sikte, eldre type siden disse i dag har mye aluminium i godset, denne har alt i rent stål, bra!

Stokken er fra den var original ser jeg (noe endret), den har den typiske gropen i treverket rett ved kammeret, denne gropen/kløften (se rød pil på bilde 3) er ukjent for meg om hva som var hensikten, håper andre her kan kommentere dette. Sluttstykket er også originalt med den typiske dråpeformede kula på hevarmen, den er forøvrig omsmidd til en bøy, originalt sto den rett ut. Sikringen er litt uvant, en presser sluttstykkets bakre del inn ca.4-5 mm. og vipper opp en kvart med urviseren, da er den på. Magasinbunnen viser slektskapet til Mauser. I avtrekkerbøylen sitter en utløser for magasinbunnen og frembringerfjæren, alt kommer løst ut i hånden, ingen hengsling.

Låskassen har også et synlig spor på venstre side, dette var originalt til støvdekselet  som omsluttet låskassa og utkasteråpningen. Hvis en vil studere originalen litt nærmere er det bare å gå inn på nettet, google eller Youtube. Opprinnelig var dette en 6,5x50SR. Det vil si at den hadde semi-rim. Denne Arisaka-rifla havnet også hos britene under første verdenskrig, frivillige som meldte seg i 1914 fikk slike av mangel på Enfield-rifler. Ellers havnet disse i både Mexico og Finland Russland og noen få land til. Eley produserte 6,5x50 som ble levert til Finland under vinterkrigen. Hvordan denne rifla havnet i Norge som et jaktvåpen i .30-06 forblir en gåte for meg og eieren. Jeg fikk testen den og den var helt grei, tar fem patroner i magasinet (ikke 5 + 1). Hylsebunnen til 6,5x50SR og .30-06 har så og si lik diameter. Det var litt trangt å putte .30-06 patronen ned i magasinet. Blir man vant til den går det greit. 

 

Arisaka type 99 hadde et annet kaliber, 7,7x58, den patronen kom først i 1938.

Ari 1.JPG

Ari 2.JPG

Ari 3.JPG

Jeg har forsøkt å Google meg frem til denne utsparingen i stokken, ukjent hensikt. Militærutgavene hadde også denne gropen.

 

Ari 4.JPG

Ari 5.JPG

Ari 6.JPG

Ari 7.JPG

Ari 8.JPG

Ari 9.JPG

Sikringen.

Ari 10.JPG

Ari 11.JPG

Spor til støvdeksel .

 

Ari 12.JPG

Fra venstre: .30-06 Springfield - 7,7x58 Arisaka - 6,5x50SR, de to siste jeg har her er Norma. 

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...