Jump to content

Ny rettrekker fra Tyskland


Guest

Recommended Posts

Noe helt nytt og ganske ukjent i Norge vil jeg anta, men veldig lovende. Det dreier seg om en rifle som fungerer etter rettrekker prinsippet med navnet "Steel Action HS" og håndoppspenning. Den blir produsert i Köln / Tyskland og firmaet bruker utelukkende deler som også er produsert i Tyskland. Riflen er helt plastikkfritt (gledelige nyheter !), nesten alt er av stål bare avtrekkerbøyle og magasin er laget av lettmetall. Systemet anvender et massivt sluttstykke med roterende bolthodet og tre store, feite låsklakker. :D Dette er viktig for mange å få vite som ikke ønsker seg et sluttstykke i ansiktet. ;) Riflen kommer med en skikkelig short action i 308 W, 7 - 08 Rem, 243 W etc. Modellen heter HS (Hunting Short)og fås i to løpslengder, nemlig 51 og/eller 45 cm. Riflen er ferdig gjenget fra fabrikk i M 15 x 1 og videre utstyrt med picatinny rail tilsvarende Nato standard. 2 gode magasiner er også del av standardpakken. Alle systemdelene er nitrocaburert for å beskytte imot rust og korrosjon. Piper kommer fra Lothar Walther og har 19mm diameter i modell HS. Testresultatene har enn så lenge vært veldig gode med topp karakterer i nesten alle sammenheng. Repeteringen skal gå ekstrem rask og lett med denne type riflen og sin silkemyke sluttstykkgang. Videre finnes modellen HM (Hunting Medium) som dekker behovet vedr. standard - og magnumkalibere. Prisen er absolutt ikke avskrekkende, 1995.- Euro altså ca. 18 000.- NOK. http://www.steel-action.de/de/produkt  Bildergebnis für steel action hsBildergebnis für steel action hs

Edited by Guest
Korrektur
Link to comment
Share on other sites

Den norske jaktgarderobe størrelsen gir for mange begrensinger etter min mening. Dette er sikkert en knallbra børse (Lothar Walther pipe) men gitt tradisjonell låsekasse og ingen system rifle egenskaper så er vel konkurrentene nokså mange?

 

Grunnen til at jeg sitter på ett par Blasere er ikke hovedsaklig at de er rett trekkere. Mer rettet mot kvalitet/presisjon kombinert med systemrifle egenskapene (kalibersyke + ingen treffpunkt forandringer ved demontering/pipeskift) i tillegg til at de ikke har låsekasse (= kortere børse). 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sako 85 som har mange tilhengere koster nesten 10 000..- NOK mer enn Steel Action HS. Garantert ikke bedre kvalitet, ingen systemrifle heller og uten lynkjapp rettrekker mekanisme. I denne konfigurasjonen med pipebytte skulle riflen blitt uinteressant. Dessverre dominerer Blaser og sine andre produkter (Mauser, Sauer) dette feltet fullstendig. Til tross for skyhøye priser. 

Link to comment
Share on other sites

Valg av rifle er jo ett personlig valg etter egne preferanser.

Og personlig vil jeg si "systemrifle-funksjonalitet" er viktigere enn rettrekkerfunksjonering.

Så jeg ville nok heller ha kjøpt ei brukt systemrifle enn en slik rettrekker til 20-22000,-

 

Men har man god plass i garderoben eller av andre grunner ønsker seg en slik, vil jeg si "go for it". Ser jo litt spennende ut.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man vurderer børsa kun som ei børse og ikke som en Blaser-konkurrent ser man fort at prisen i euro er ikke stort mer enn for en litt oppjazzet Tikka T3x. Det ser ut som en noe vakrere skapning og konstruksjonen virker ganske solid. Mitt eneste umiddelbare ankepunkt er at navnet kunne vært litt kulere. SteelAction roper ikke akkurat ut at dette er teutonisk våpenteknologi fra øverste hylle.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Gunwerks skrev:

Sako 85 som har mange tilhengere koster nesten 10 000..- NOK mer enn Steel Action HS. 

 

Prisen er absolutt ikke avskrekkende, 1995.- Euro altså ca. 18 000.- NOK.

 

 

Hvor finner du disse prisforskjellene? Greit at du skrøner så det er lett å gjennomskue.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, 1983 skrev:

Hva skal man med en lynkjapp rettrekkermekanisme?

Spare masse unødvendig trening med boltrifle?

 

For meg blir nok rettrekker litt for lite til at det monner, hvis jeg først skal ha raske skudd vil jeg ha en halvauto. Da trenger en ikke å flytte hånda i det hele tatt. Dessuten kan en del av disse gi klikk ved ufullstendig ladegrep, noe som ikke merkes like godt som med bolt. Og massiv bolt er ikke så kritisk som enkelte vil ha det til, det var vel kun den utgåtte R95 som hadde dette problemet. Med R8 har Blaser bevist at "gardena-koblinger" kan være like gode som mer tradisjonelle løsninger.

 

Men ellers synes jeg denne så snasen ut. At den ikke har løpsskifte er vel ingen krise, selges vel fremdeles flere uten enn med fremdeles. Og integrert Picatinny er en fin løsning.

Link to comment
Share on other sites

 

4 minutter siden, 1983 skrev:

Hvorfor trenger man egentlig å lade om så fort ? 😄

Drivjakt på gris kanskje? Har hørt om at det finnes liknende i andre land ... 😉 

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Gunwerks skrev:

 

Drivjakt på gris kanskje? Har hørt om at det finnes liknende i andre land ... 😉 

 

Ok, skal man på drivjakt på gris og man har planer om å skyte fort, så har man såpass gode skyteferdigheter at man nok har trent litt før man drar. Og med litt trening så repeterer man like raskt med en vanlig boltmekanisme som med en rettrekker.  Og for å skyte godt må man naturligvis trene.

Jeg er nok også der at jeg har fokus på målet, om du sparer et halvt sekund på repeteringen spiller ingen rolle om du treffer dårlig på skuddet som kommer etter repetering.

Link to comment
Share on other sites

Regel nummer 1: Hvis man ikke er uenige prøver man ikke hardt nok :P

 

Jeg tror denne har potensiale. Ikke alle liker "gardena-koblinger", selv om R8 har vist seg å være helt trygg har nok ryktet til konseptet fått seg en knekk. Og hvis en kan få raskere skudd uten trening så er vel ikke det noen ulempe? At den sammenliknes med systemvåpen skjønner jeg ikke, rettrekker og systemvåpen er da to vidt forskjellige ting. Man kan jo spørre hvorfor noen vil kjøpe et ikke-systemvåpen i disse garderobe-tider, men faktum er at de fleste klarer seg fint med en eller to rifler. Man slipper å tenke på olje i innfesting, moment på skruer, om optikken repeterer eller hvor mange klikk det var mellom de forskjellige løpene, børsa er alltid klar til bruk.

 

Største ankepunktet er vel navnet, det høres så amerikansk ut at jeg instinktivt begynner å tvile på byggekvaliteten.

Link to comment
Share on other sites

Synes det så ut som en fin rifle, likte stokken godt. Balanse og håndterbarhet, er det vanskelig å si noe om uten å holde rifla, men den ser snerten ut.

Hevarmen ser ut til å ha en fornuftig plassering og det gjør ingenting at den står litt mer rett ut enn på Blaser. Mindre sjans for å dra med seg halve skogen, når en sniker gjennom gransnar.

Noen ganger kan det være like greit å bytte kikkert (gjerne skutt inn med ulik ammo),som å bytte pipe. Da er det kjekt at ordentlige montasje til denne koster 3000.- mindre enn til feks Blaser. 

Med en slik i 8x57 og en kikkert for hundeførerjakt og en med høyere forstørrelse og 50 objektiv. En ladning med 196grs Oryx og en med 160 grs TTSX, så hadde den nok dekka alle mine behov for jaktrifle.

Oppspenner liker jeg godt. Rettrekker, tja. Har det, kunne godt hatt en vanlig boltrifle. Jeg er ikke på målet igjen før jeg er ferdig med rekylen og da rekker jeg til og med og lade om med bøylerifla.

 

Men jeg kommer nok ikke til å bytte ut "gardenarifla" mi. Alt for mye stål og treverk på denne her :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@amatør :D 

 

Burde selvfølgelig ikke skrevet hevarm om en arm som ikke heves, burde heller prøvd meg med feks ladearm. Det er bare å beklage den forvirringen som, en slik utilgivelig upresis språkbruk, nødvendigvis fører til. Stiller meg i skammekroken i 10 minutter jeg, slik at dette forhåpentligvis ikke gjentas.:(

  • Like 1
  • Haha 5
Link to comment
Share on other sites

Hadde de vært litt våkne hadde de tilpasset magasinet/brønnen slik at de var kompatible med Accuracy International AW-magasiner. Ut fra bildene er det antagelig veldig små forskjeller i dimensjoner. Denne låskassa og 10-skudds AIAW-magasiner hadde gjort furore i endel skytegrener. Jag hadde også gjerne også tatt ei kasse tilpasset 223 med magasinbrønn for M16-magasiner. Tipper det kommer til å bli noen som setter fresen i et AICS chassis.

Edited by Torf
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Hjortefot skrev:

Og hvis en vil ha pipeskiftsystem på denne her, kan det  jo hende at det går an å bruke Heen/Rafdalmuffe?

Ganske sikkert. Smart tanke må sies. Ingenting som taler imot egentlig. 

Link to comment
Share on other sites

For min del vil jeg si pluss for ikke å ha lagt masse utvikling og penger i pipeskift system. Man må faktisk tenke seg at de mest aktive her på Kammeret kanskje representerer de 10% mest aktive i Norge hva gjelder skyting. For de fleste er pipeskift helt unødvendig, da de fleste våpen i Norge går innom en del eiere før pipen er slitt ut.

 

Hadde denne kommet med syntet stokk hadde jeg vurdert den sterkt, om enn bare pga at jeg synes integrert picatinny er helt sjef kontra en Heym SR30, som nok er nærmeste konkurrent..

 

Angående rettrekker eller ikke; alt kan trenes inn, på samme måte som Kipplauf-mafiaen mener de kan skyte tilnærmet like fort som med bolt (litt ironi..). Men hvis mekanismen gjør at jeg kan trene mer på skudd enn repetering...why not?

 

Kort artikkel om denne, vet ikke hvor mange andre rettrekkere som kan låses kun ved gravitasjon?

 

https://www.google.no/amp/www.thefirearmblog.com/blog/2017/06/07/german-straight-pull-bolt-action-rifles-steel-action/amp/

 

Prisen ligger vel på ca samme som en godt brukt T3 ;) 

Edited by msteiro
Link to comment
Share on other sites

To tanker på rappen:

 

1. Skulle likt å se andel av totalt solgte Blaser/Sauer 202 som det faktisk blir byttet løp på før første eierskifte. Tror det er mange som MÅ ha pipeskifte, men skyter 30+5 skudd per år, og kanskje 1-2 bonus hvis de er heldig.

 

2. Når man først bruker picatinny kunne han valgt noe annet enn skinnemontasje?

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med pipeskift er jo at man har samme våpen til flere kaliber, altså man trener med samme stokk avtrekk etc, alt er likt hver gang. Minuset er jo om man får noe feil med våpenet og må sende det til børsemaker rett før jakta og sitter igjen uten å ha noe i reserve. Ikke mange som skyter ut pipene, nei. Bare se på Finn, alle pipe som selges er gått mellom 3 og 500 skudd, en sjelden gang ser man piper som er gått 1000 skudd. (De fleste er nok gått en del mer enn hva som er oppgitt) Systemvåpen er blitt litt mote, det kan man ikke gjøre noe med. Har selv systemvåpen og er godt fornøyd selv om jeg ikke bytter pipe :) Har kommet dit at jeg føler jeg må ha et behov samt tid til å bruke det, derfor har jeg såpass få forskjellige kaliber i våpenskapet... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...